به گزارش ایرنا، دکتر سید علیرضا مروجی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی هپاتیت در نشستی با خبرنگاران بدون اشاره به میانگین کشوری میزان ابتلا به این بیماری بیان کرد: سالانه از هر 100 هزار نفر در این شهرستان 12 نفر به هپاتیت نوع دوم و سه نفر به هپاتیت نوع سوم مبتلا می شوند.
وی درمان نکردن به موقع را موجب ابتلا به مرحله های پیش رونده بیماری هپاتیت (سیروز یا سرطان کبد) عنوان کرد و افزود: 17 مورد ابتلا به هپاتیت ب و ابتلا به هپاتیت سی نیز چهار مورد در سه ماهه نخست امسال در شهرستان کاشان شناسایی شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: 59 نفر بیمار مبتلا به هپاتیت ب (12.2 درصد در هزار نفر) و 16 نفر بیمار مبتلا به هپاتیت سی (3.3 درصد در هزار نفر) نیز سال گذشته در این شهرستان شناسایی شده بود.
به گفته او 50 هزار نفر از جامعه هدف شامل امدادگران جمعیت هلال احمر، بهگران کارخانه ها، آرایشگرها، معتادان در کمپ ها، بانوان باردار، پارکبانان در شهرداری ها، سفیران سلامت و مراقبان بهداشتی در شهرستان کاشان آموزش های لازم را برای پیشگیری از هپاتیت و مراقبت از بیماران مبتلا دریافت کردند.
مروجی در ادامه تشریح کرد: بیماری هپاتیت به معنی هر گونه التهاب بافت کبد است که می تواند علت های گوناگونی مانند ابتلا به ویروس، مصرف الکل، مصرف خودسرانه داروها، آلودگی به سم ها یا بیماری خودایمنی داشته و برخی از انواع آن نیز مسری می باشد.
وی گفت: هپاتیت های ویروسی نوع اول تا پنجم هستند که راه های انتقال هپاتیت ویروسی آ و ای دهانی و مدفوعی، هپاتیت ب از ترشحات جنسی و خونی و هپاتیت نوع سی از طریق خون است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: خستگی، احساس ناراحتی در ناحیه شکم، تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، زردی و تب به عنوان علائم عمومی هپاتیت است و ویروس های نوع اول و دوم دارای واکسن هستند.
او رعایت مسائل بهداشتی مانند شستن دست ها با آب و صابون، استفاده از آب و غذای سالم و سرویس های بهداشتی را از جمله راه های پیشگیری از هپاتیت آ و ای عنوان کرد.
مروجی افزود: روابط جنسی محافظت شده، استفاده از سرنگ استریل و استفاده نکردن از وسائل شخصی دیگران مانند مسواک از جمله راه های پیشگیری از هپاتیت ب و سی می باشد.
وی گروه های در معرض ابتلا به هپاتیت را شامل مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی، افراد دارای روابط جنسی پر خطر، همسران مبتلایان هپاتیت ب و سی، افراد دریافت کننده فراورده های خونی، افراد گیرنده عضو یا بافت پیوندی و علاقه مندان به خالکوبی عنوان کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به مردم توصیه کرد تا در صورت وجود بیمار هپاتیتی در خانواده، با مراجعه به مرکزهای بهداشتی و درمانی نسبت به انجام واکسیناسیون در سه نوبت اقدام کرده و مبتلایان نیز هنگام مراجعه به دندانپزشک یا انجام عمل جراحی موضوع را با پزشک در میان بگذارند.
او تاکید کرد: تماس های عادی و روزمره مانند دست دادن، معاشرت کردن، حضور در محیطی مانند کلاس درس و یا غذاخوردن در یک مکان منجر به انتقال ویروس نمی شود و نیازی به دوری از بیماران نیست.
مروجی با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت 'میلیونها بیمار ناشناخته را پیدا کن' گفت: ابتلا به هپاتیت ویروسی، چالش بزرگ بهداشت جهانی است که نیاز به پاسخ فوری دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با سایر کشورها برای ریشه کن کردن این بیماری تا سال 1408 (2030 میلادی) عزمی راسخ دارد.
6 مرداد برابر با 28 جولای روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است.
جمعیت افزون بر 468 هزار نفری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هستند.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.