به گزارش ایرنا، نخستین محموله ریل ملی تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان به میزان 500 تُن اواخر خرداد امسال به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل شد.
روابط عمومی ذوب آهن اصفهان روز چهارشنبه به نقل از معاون بازاریابی و فروش این شرکت اضافه کرد: به شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌ایم هر زمان آمادگی داشت، امکان بارگیری این ریل‌ ها وجود دارد.
احسان دشتیانه با اشاره به انعقاد قرارداد راه‌‌ ‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوب ‌آهن برای تولید 40 هزار تُن ریل U33 در سال 95 گفت: در تولید اخیر ریل ملی، 98 درصد محصول تولیدی، بالاترین استاندارد را دریافت کرد و از نظر کیفیت در بالاترین وضعیت ممکن قرار گرفت.
معاون بازاریابی ذوب‌آهن توضیح داد : محموله نخست ریل ملی، حداقل اشکال را داشت و به طور تقریبی در 2 درصد محموله اصلاح دوم داشتیم و در تولید اول، 98 درصد محصول، استانداردهای لازم را کسب کرد‌.
وی درباره قرارداد 40 هزار تنی تولید ریل U33 برای شرکت راه‌ آهن در سال 95 گفت:‌ قرارداد، ابتدا ارزی بود و قیمت‌ ها نسبت به هزینه‌ های آن زمان منعقد شد اما به دلیل آنکه بانک مرکزی اعلام کرد نمی ‌تواند برای قرارداد ارزی ضمانت نامه صادر کند، مجبور شدیم این قرارداد را با نرخ ‌های آن زمان به ریال تبدیل کنیم و امروز با قیمت ارز قانونی کشور، این محصول قیمت بیشتری دارد.
دشتیانه خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی قول مساعد داده است که رقم قرارداد 40 هزار تُنی با راه‌ آهن را اصلاح کند.
وی درباره امکان تولید ریل 'UIC60' در ذوب‌ آهن که بیشتر مورد استفاده کشور است نیز گفت: شرکت ذوب‌ آهن برای تولید این ریل هیچ مشکلی ندارد و به راحتی می‌ توان از تولید ریل U33 به UIC60 تغییر تولید داد.
معاون بازاریابی ذوب‌آهن ادامه داد: سال گذشته درخواستی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بابت تولید ریل UIC60 در ذوب‌آهن مطرح شد و ما پاسخ دادیم که امکان تولید آن را داریم اما سپس این درخواست در فرآیندهای قانونی و اداری قرار گرفت و ما دیگر تقاضایی دریافت نکردیم.
دشتیانه تصریح کرد: عده ای می‌گویند برای خرید ریل UIC60 باید ترک تشریفات انجام دهند در حالیکه وقتی محصولی در داخل فقط یک تولید کننده داشته باشد برگزاری مناقصه و تشریفات معنا پیدا نمی‌ کند و تولید کننده داخلی نباید در مقابل تولید کننده خارجی قرار گیرد.
معاون بازاریابی و فروش ذوب‌ آهن تاکید کرد: ترک تشریفات قانونی، زمانی معنا می‌ یابد که بخواهیم بین همه تولیدکنندگان داخلی یا همه تولیدکنندگان خارجی مناقصه برگزار کنیم.
به گفته وی قانون حمایت از تولید داخل تصریح دارد؛ هر کالایی که در داخل تولید می‌ شود دیگر دلیلی بر واردات آن نیست و ترک تشریفات مفهومی ندارد اما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، پیگیر ترک تشریفات هستند.
وی از سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که این مسأله قانونی وزارت راه و شهرسازی را حل و مجوز خرید ریل از ذوب ‌آهن را صادر کنند.
معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن همچنین گفت: راه ‌آهن بابت طلبی که از ما برای حمل بارهایمان دارد، آن را به عنوان پیش‌ پرداخت در نظر می‌گیرد و طلب خود را حدود یکصد میلیارد تومان از ما درخواست می‌ کند.
دشتیانه با بیان اینکه ذوب‌ آهن نیز ‌به شرکت ‌های ریلی بابت حمل بار بدهکار است، افزود: اما معتقدیم که حمل و نقل کشور باید به سمت ریلی سوق یابد و توسعه ریل جزو اهداف اصلی کشور قرار گیرد.
اواخر تیر امسال خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مدعی شده بود؛ با وجود قرارداد بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل، تاکنون ریلی برای اجرا در کشور تحویل داده نشده است که این موضوع از سوی مسئولان شرکت ذوب آهن اصفهان رد شد.
قرارداد راه اندازی خط تولید ریل ملی در تیر سال 1393 با حضور وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی در ذوب آهن اصفهان امضا شد.
واحد تولید ریل ملی با مشخصه فنی (UIC60) به عنوان بزرگترین واحد تولید ریل آهن در خاورمیانه 13 آبان سال 1395 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
برای اجرای طرح تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان 28.2 میلیون یورو اعتبار ارزی و 573 میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.
این واحد تولیدی با ظرفیت اسمی 400 هزار تُن ریل طبق استانداردهای اروپایی احداث و به بهره برداری رسیده است.
شرکت ذوب آهن با ظرفیت تولید 2.8 میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
3011 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.