به گزارش ایرنا، کاهش توان تولید نیروگاه های برق - آبی ( از نظر میزان و ساعت تولید )به علت کمبود آب که پیش از این در ماه های گرم سال با قرار گرفتن در مدار بویژه در ساعات پیک بار (ساعات اوج مصرف برق در شبانه روز) نقش ویژه ای در کاهش خاموشی ها داشت، محدودیت های برداشت از برق سراسری کشور را برای مصرف کنندگان در پی داشته است.
براساس آمار مربوط به فصول چهارگانه و جمع بندی سال 96 سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان، سهم نیروگاه های آبی در تولید برق استان اصفهان در سال گذشته 0.5 درصد، نیروگاه های گازی 22 درصد، نیروگاه های بخاری با 65.3 درصد و نیروگاه های سیکل ترکیبی 12.2 درصد بوده است.
نیروگاه اصفهان نیز با 830 مگاوات ظرفیت تولید برق به دلیل کمبود آب، از 10 درصد ظرفیت برای تولید استفاده می کند.
آمار سال 95 مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نشان می‌دهد که برق - آبی 98,8 درصد از تولید ملی برق تجدیدپذیر و 13,8 درصد از مجموع الکتریسیته تولیدی در ایران را تشکیل می‌دهد و نیروگاه برق - آبی کارون سه با توان تولید برق 2 هزار و 280 مگاوات و تولید انرژی سالانه چهار هزار و 170 گیگاوات ساعت، بزرگترین نیروگاه برقآبی کشور است.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، این شهرستان نیز کمتر از نیمی از ظرفیت تولیدات نیروگاه های برق - آبی تولید برق دارد.
' حمیدرضا پیرپیران ' افزود: 20 درصد برق کشور توسط این نوع نیروگاه ها تامین می شد که اکنون به کمتر از 10 درصد رسیده است.
نقش اصلی نیروگاه های آبی قرار گرفتن آنها در شبکه سراسری در ساعات پیک مصرف بار به منظور جلوگیری از خاموشی های احتمالی است و به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان، تولیدات برق از همه مناطق کشور به شبکه سراسری برق منتقل می شود تا استان ها بر اساس نیاز از این شبکه برداشت کنند.
کمبود آب در کشور (پایین آمدن توان تولید نیروگاه های تولید برقابی) و گرم شدن هوا (خردادماه و فصل تابستان) بویژه در استان هایی که دمای هوای بالاتری نسبت به دیگر نقاط دارند، باعث شده تا محدودیت هایی برای برداشت از شبکه سراسری برق برای همه استان ها اعمال شود.
اما نکته مهم این است که با مدیریت مصرف برق در همه بخش های طرف تقاضا (خانگی، صنعتی، کشاورزی و اداری) می توان از خاموشی های احتمالی کاست.
مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در گفتگو با ایرنا، بیان کرد: مجموعه صنعت برق کشور چندین سال است که اقداماتی بمنظور بهبود بهره وری انرژی در تمامی بخش ها از تولید تا انتقال و توزیع برق انجام داده است.
' محمد مهدی عسگری ' افزود: این اقدامات در سه محور افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی تولید برق از طریق بهبود تجهیزات و استفاده از چرخه تولید سیکل ترکیبی، کاهش هدر رفت برق در خطوط انتقال و توزیع (در سالهای گذشته تلفات برق در کشور نزدیک به 20 درصد بوده که به تازگی به حدود 11 درصد و در اصفهان به کمتر از 7 درصد رسیده است) و اصلاح الگوی مصرف از طریق آموزش و تغییر فرهنگ مصرف در بین مشترکین (طرف تقاضا) انجام شده است.
وی اضافه کرد: تشویق مشترکین به تولید برق در محل مصرف از طریق نیروگاه های گازی و خورشیدی و سایر انرژی های تجدید پذیر نیز یکی از برنامه های صنعت برق به منظور افزایش بهره وری بوده است.
مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: اگر مشترکان مصرف برق با اعمال مدیریت صحیح حداقل 10 درصد از مصرف انرژی خود در تابستان را کاهش دهند، از میزان خاموشی های احتمالی کاسته می شود.
عسگری افزود: با کاهش مصرف وسایل سرمایشی، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف انرژی (مانند اتو، تلویزیون، جاروبرقی، ماشین های لباس شویی و ظرف شویی و غیره)، تامین برق از دیزل ژنراتور در صنایع، واحدهای مسکونی بزرگ و صنایع وابسته به کشاورزی و خاموش کردن موتور چاه ها در بخش کشاورزی، در ساعات اوج مصرف انرژی ( 11 تا 15) می توان در مدیریت مصرف انرژی گام های موثری برداشت.
وی گفت: استفاده از لامپ های ' ال ای دی ' (LED) و ' اس ام دی ' (SMD)، نصب سایه بان بر کولرهای آبی و سرویس و تنظیم آن و کنترل درجه کولرهای گازی بر حداقل (هر درجه بر کاهش یا افزایش 10 درصد مصرف برق موثر است) نه تنها بر کاهش مصرف برق موثر می باشد بلکه ایمنی لازم را نیز در پی دارد.
عسگری از جمله اقدامات موثر در فرهنگ سازی مدیریت مصرف انرژی را شروع آموزش افراد از سنین پایین بویژه در مدارس بیان کرد و افزود: تاکنون حدود 80 هزار دانش آموز و والدین آنها برای این منظور آموزش دیده اند که تاثیر چشمگیری در کاهش سرانه مصرف برق در اصفهان داشته است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز پیش از این در نمایشگاه برق اصفهان به ارائه طرح های تشویقی مختلف در حوزه های خانگی، صنعتی، اداری و کشاورزی برای مدیریت مصرف برق پرداخت و افزود: پنج طرح برای صنایع تعریف شده که درصورت همکاری صنایع، پاداش و تخفیفات ویژه در قبوض فصل پاییز آنها اعمال خواهد شد.
' حمیدرضا علاقمندان ' اضافه کرد: همچنین ادارات از ابتدای خرداد تا پایان شهریور امسال با کاهش تقاضای برق مصرفی خود حداقل 10 درصد در ساعات اوج مصرف از مزایای کاهش هزینه ها و دریافت پاداش بهره مند خواهند شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: کشاورزان نیز با خاموش کردن موتورهای چاه آب در ساعات اوج مصرف (ساعات 11 تا 15) از خرداد تا پایان شهریور امسال می توانند از دریافت برق رایگان در سایر ساعات و هزینه برق مصرف نشده استفاده کنند.
وی با بیان اینکه به میزان زیادی نیازمند همکاری خانوارها در مدیریت مصرف بار هستیم، افزود: کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار (11 تا 15 و 20 تا 23) توسط خانوارها نقش اساسی در کاهش میزان خاموشی های ماه های پرباری دارد.
به گفته وی؛ سال گذشته در حوزه صنعت، 4.5 میلیارد تومان پاداش همکاری در مدیریت مصرف برق پرداخت شده است.
مدیریت مصرف انرژی در تمامی انواع آن نیازمند همکاری همه مردم در بخش ها و حوزه های مختلف خانگی، صنعتی، اداری و کشاورزی است تا از بروز هرگونه مشکل و کمبود آن پیشگیری و جلوگیری شود.
بر اساس آمار مربوط به چهار فصل سال و جمع بندی سال 96 سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان؛ تعداد مشترکان برق در این استان ( به جز شهرستان اصفهان) یک میلیون و 412 هزار و 869 مشترک بوده است که نسبت به سال 95 افزایش 2.8 درصدی دارد.
میزان مصرف برق توسط این مشترکان در سال گذشته 9 میلیون و 424 هزار و 344 مگا وات ساعت بوده که نسبت به سال 95 حدود 4.4 درصد افزایش نشان می دهد.
سهم اشتراک مشترکان خانگی برق در استان اصفهان ( به جز شهرستان اصفهان) 80درصد، عمومی سه درصد، کشاورزی 2 درصد، صنعتی یک درصد، تجاری 12 درصد و سایر موارد یک درصد است.
سهم مشترکان خانگی در مصرف برق در استان ( به جز شهرستان اصفهان) 23 درصد ( با افزایش 0.1 درصدی نسبت به سال 95)، عمومی پنج درصد (کاهش 2.7 درصدی)، کشاورزی 25 درصد (افزایش 1.9 درصدی)، صنعتی 40 درصد ( افزایش 1.5 درصدی)، تجاری پنج درصد ( افزایش 0.3 درصدی ) و سایر موارد 2 درصد بوده است.
تعداد مشترکان برق در شهرستان اصفهان که بیش از 2 میلیون تَن جمعیت دارد نیز یک میلیون و 140 هزار و 699 مشترک ( با افزایش 2.6 درصدی) اعلام شده که میزان مصرف برق در این شهرستان در سال گذشته پنج میلیون و 450 هزار مگا وات ساعت (با افزایش 3.6 درصدی) بوده است.
سهم اشتراک مشترکان خانگی در شهرستان اصفهان 77 درصد، عمومی 4.6 درصد، کشاورزی یک درصد، صنعتی 0.9 درصد، تجاری 16 درصد و سایر موارد 0.4 درصد است.
سهم مشترکان خانگی شهرستان اصفهان در مصرف برق 34.8 درصد، عمومی 11.1 درصد، کشاورزی 13.3 درصد، صنعتی 26.7 درصد، تجاری 11.7 درصد و سایر موارد 2.2درصد بوده است.
گ/ 7153 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.