به گزارش ایرنا، هاشم امینی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در سالهای قبل استاندارد مصرف سرانه آب برای هر خانوار در یک ماه حدود 20 متر مکعب بود، اما این میزان در شرایط فعلی باید کاهش پیدا کند.
او ادامه داد: صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در تمام فصول باید مد نظر همگان قرار گیرد و این موضوع نباید مختص فصل گرم باشد.
امینی با بیان اینکه سازگاری با کم آبی باید به یک حقیقت برای همه ما تبدیل شود، گفت: اقدامات عملیاتی و فرهنگ سازی در حوزه های مختلف باید به نحوی باشد که همه ما را برای زندگی با یک اقلیم خشک تطبیق دهد.
مدیرعامل آبفا اصفهان، آورد رودخانه در سال آبی قبل را بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال به یک سوم کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: سامانه های تله متری و سنجش میزان فشار شبکه که در استان اصفهان نصب و راه اندازی شده است در هیچ کجای کشور وجود ندارد و این سامانه بطور هوشمند میزان فشار آب شبکه را کم و زیاد می کند.
امینی اظهارکرد: طرح توزیع لوازم کاهنده و تجهیزات کاهش مصرف آب که سه سال قبل مصوبه مجلس را گرفت امسال در اصفهان اجرا شده و بر اساس این طرح تجهیزات کاهنده که در مجموع 60 هزار تومان قیمت دارد با اقساط 12 ماهه در بین مصرف کنندگان توزیع می‌ شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شائبه استفاده فضای سبز از آب آشامیدنی را رد کرد و گفت: در استان اصفهان آب برای آبیاری فضای سبز از آب آشامیدنی مردم جدا شده و حتی شهرداری برخی از چاه های خود را به منظور استفاده در چرخه آب مشترکان در اختیار آبفا قرار داده است.
وی با بیان اینکه کاهش شدید منابع آبی باعث شده حجم آب دریافتی برای تصفیه و تحویل مشترکان نیز کمتر شود، گفت: در برخی از روزهای اردیبهشت یا خرداد امسال میزان آب تحویلی شرب حدود 40 درصد کاهش داشت.
مدیرعامل آبفا اصفهان تأکید کرد: کاهش سرانه مصرف به معنای به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم نیست، زیرا در کشورهای پیشرفته میزان سرانه مصرف کمتر از کشورمان است اما شهروندان آنان دچار هیچگونه مشکل و بیماری نمی شود.
وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب شرب هر فرد در برخی از کشورهای پیشرفته جهان 100 لیتر در شبانه روز است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشورمان هر نفر حدود 150 لیتر در شبانه روز مصرف می کند و این میزان باید به کمتر از 110 لیتر کاهش یابد.
امینی درباره استفاده آب در صنایع استان اصفهان نیز تصریح کرد: حجم آب مصرفی در صنایع هم اکنون به کمترین میزان خود رسیده، برای مثال پیش از این شرکت ذوب آهن اصفهان بیش از این دو هزار لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌کرد اما این حجم در حال حاضر به 500 لیتر در ثانیه کاهش یافته است.
وی با تأکید بر استفاده بسیاری از صنایع از پساب به جای آب تصفیه شده، گفت: کارخانه هایی نظیر مجتمع فولاد مبارکه از پساب شهرهای لنجان و مبارکه استفاده می کنند و پالایشگاه از پساب شاهین شهر بهره می گیرد و نیروگاه شهید منتظری اصفهان از دو ماه قبل به جمع تصفیه کنندگان پساب و استفاده از آن پیوست.
مدیرعامل آبفا اصفهان با اشاره به اینکه جیره بندی تبعات زیادی دارد، گفت: جیره بندی به خودی خود به غیر از مواقع بحرانی که چاره ای جز آن نیست، سودی دربر ندارد و معضلات فنی برای این مجموعه و مشکلات اجتماعی برای شهروندان به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: هوا گرفتگی در شبکه توزیع و افزایش آلودگی از جمله تبعات جیره بندی آب به شمار می رود بنابر این اکنون جیره بندی آب در استان اصفهان منتفی است.
مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان با بیان اینکه این شرکت دنبال سیاسی کاری نیست، اظهارکرد: این مجموعه یک شرکت خدماتی است و سیاست در آن جایگاهی ندارد.
او با اشاره به شرایط نامطلوب آبی در استان و اهمیت تامین آب شرب ادامه داد: اگرچه تامین و توزیع آب آشامیدنی اصلی‌ ترین فعالیت در مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است اما از امر توسعه شبکه آب و فاضلاب نیز غافل نبوده ایم.
وی اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان را از دیگر فعالیت های مهم شرکت آبفا استان اصفهان بیان کرد و گفت: بر اساس این طرح که از سال 96آغاز شد، در یک بازه زمانی سه ساله شبکه فاضلاب بیشتر نقاط اصفهان اصلاح، بهسازی و یا بازسازی می شود.
امینی افزود: برای مثال اصلاح شبکه فاضلاب منطقه حصه و دارک در شمال شرقی کلانشهر اصفهان با هزینه ای افزون بر 38 میلیارد تومان اسفند سال گذشته انجام شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان میزان خروجی آب از سد زاینده رود را حدود 21 متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و گفت: از این میزان 10 و نیم متر مکعب برای آب شرب به استان اصفهان اختصاص می‌یابد و 1.8 آن برای تامین آب شرب استان یزد در نظر گرفته شده است.
به گفته امینی میزان هدر رفت آب در استان اصفهان 16.2 درصد و نسبت به میانگین و استاندارد کشوری بسیار کمتر است.
مدیر عامل آبفای اصفهان میزان فاینانس خارجی برای اصلاح و تکمیل شبکه فاضلاب استان اصفهان را بیش از 250 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم شرایط اقتصادی و سیاسی به گونه ای پیش رود که مانع جذب اعتبار خارجی نشود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه فاضلاب خیابان هایی نظیر میر، لاهور و چمران در حال انجام است.
امینی همچنین تاکید کرد: هرگونه چاهی که در چرخه آب شرب مردم قرار گیرد پیش از استفاده مورد سنجش و آزمایش مرکز بهداشت قرار می‌گیرد تا از سلامتی و بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل شود.
مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان اطمینان داد که آب آشامیدنی استان اصفهان بطور کامل سالم و عاری از هرگونه آلودگی است.
امینی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب مهمترین اقدامی است که طی سال‌های اخیر از سوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان انجام شده است و در این ارتباط تفاهمنامه ‌هایی با آموزش و پرورش منعقد کرده ایم.
همچنین مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این نشست خبری گفت: اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم و اعتمادسازی یکی از اصلی‌ترین اهداف ما به شمار می رود.
' سید اکبر بنی طبا ' اضافه کرد: پشتوانه سازی فرهنگی و فرهنگ سازی دو اصل است که در روابط عمومی مجموعه دنبال می‌ شود و بر مبنای آن از فضای مجازی رسانه ها استفاده می کنیم.
وی گفت: در سال جاری افزون بر 80 فیلم کوتاه 100 ثانیه ای به منظور آموزش و فرهنگ سازی برای کاهش مصرف ساخته و در رسانه ها پخش شده است.
به گفته وی پویش ' آب تپش سبز' نیز در همین راستا تا چند روز آینده راه اندازی می شود.
به گزارش ایرنا، خشکسالی امسال کشورمان در 70 سال اخیر بی سابقه بوده است به همین دلیل مدیریت مصرف آب باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
اکنون زاینده رود از نظر میزان بارش در بین بدترین حوضه های آبریز کشور قرار دارد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست و فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است.
کاهش بارش در سال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده است تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد.
نشست خبری مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان ( آبفا اصفهان ) به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد.
یکم تا هفتم تیر به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.
ت/ 6020 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.