به گزارش ایرنا، خداحافظی با رمضان به عنوان یکی از آداب و سنت های دیرینه مردم اصفهان از جمله سنت های است که امروزه فقط در برخی مناطق روستایی انجام می شود و از جوامع شهری رخت بر بسته است .
این آداب درگذشته های نه چندان دور در نقاط مختلف استان اصفهان مرسوم بود و درقالب آن چاووش خوانان در اخرین روز ماه رمضان بصورت گروهی درمحله ها راه می افتادند و با قرائت اشعاری زیبا ضمن وداع با رمضان فرا رسیدن ماه شوال را نوید می دادند.
(ای ماه مخصوص خدا رفتی برون از دست ما**** آیا زما هستی رضا ماه مبارک الوداع ) از نمونه اشعاری است که توسط چاووش خوانان قرائت می شده است.
همچنین برگزاری مراسم 'عید احیا' ازدیگرآیین های مرسوم در نقاط مختلف بوده که همچنان در بسیاری از نقاط اصفهان برگزار می شود.
دراجرای این آیین، در آخرین روز ماه رمضان، مردم برخی مناطق اصفهان تا پاسی از شب، در مساجد و حسینیه ها احیا گرفته و با خواندن دعا و نیایش از خدا می خواهند که به آنها فرصت بدهد که این آخرین ماه رمضان عمرشان نباشد و بتوانند در سالهای دیگر نیز این فریضه دینی را بجا آورند.
این آیین همواره در شب عید فطر 'عید احیا' برگزار می شده و در این شب، مردم تا اذان صبح، به دعا و نیایش می پرداختند، سپس برای اقامه نماز صبح و نماز عید فطر آماده می شدند.
یک مردم شناسی در این رابطه می گوید: در روزگارقدیم در آخرین روز ماه رمضان مردم اصفهان با حضور در مساجد و تکایا و بین نماز ظهر و عصر، کیسه های پارچه ای می دوختند و در آن مقداری پول قرار می دادند و آن را به عنوان برکت مال و زندگی خود تا رمضان دیگر نگه می داشتند که این رسم اکنون بسیار کمرنگ شده است.
وی، دید و بازدید را از دیگر سنت های قدیمی مردم اصفهان در روز عید فطر عنوان کرد و افزود: در قالب این سنت که همچنان وجود دارد دیدار بزرگترهای فامیل بر کوچکترها امری واجب بود.
شبانی گفت: زیارت اهل قبور در روز عید فطر نیز از سنتهای رایج در اصفهان بوده که هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط این استان وجود دارد.
این کارشناس مردم شناسی افزود: آیین روز عید فطر در اصفهان قدیم، به لحاظ پذیرایی خاص از مهمانان، به مراسم عید نوروز شباهت داشت، زیرا در این روز بسیاری از خانواده ها با کاشت سبزه، پخت و تهیه شیرینی و دادن عیدی به استقبال مهمانان خود می رفتند.
وی خاطرنشان کرد: در این روز جوان ها و نوجوانان با پوشیدن لباس های آراسته و نو در مهمانی ها و دید و بازدیدها حاضر می شدند و شور و حال خاصی برای استقبال از ماه شوال داشتند.
بنا به گفته های بسیاری از بزرگان خانواده ها در اصفهان، در گذشته ها در شب عید فطر مردم به پختن آش جو اقدام می کردند و این سنت هم اکنون نیز در برخی از خانواده ها پابرجاست.
آداب و رسوم زیبای مردم اصفهان در وداع با ماه رمضان که هم اکنون نیز برخی از این آداب در نقاط مختلف این استان برپا می شود نشان از پیوند مراسم مذهبی با صله ارحام و به نوعی احترام به بزرگترها و استحکام روابط فامیلی دارد که این خود تاثیر اجتماعی بسیاری بر تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان دارد.

**روشهای رویت هلال ماه در اصفهان:
در گذشته های دور در بسیاری از مناطق اصفهان، مردم از غروب روزهای نزدیک به پایان ماه رمضان بر پشت بام ها می رفتند و چشم بر آسمان می دوختند تا هلال ماه شوال را مشاهده کنند.
آنها قرآن و مقداری آب به همراه خود می بردند و پس از دیدن هلال ماه با بوسیدن قرآن و چشم دوختن به آب، آمدن ماه شوال را با قرائت شعر به مردم نوید می دادند، این شیوه اکنون جای خود را به تماشای ماه با چشم مسلح و با ابزار تلسکوپ ها داده است که به این منظور، گروه های رصد گر هلال ماه نو هرساله به محل های مرتفع اعزام می شوند.
بنا به پیش بینی منجمان، هلال ماه شوال امروز پنجشنبه مصادف با 29 ماه رمضان در ایران قابل رویت است و فردا جمعه 25 خردادماه مصادف با عید سعید فطر است.
گ/6994 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.