به گزارش ایرنا، بازار مسکن کشور در چند سال اخیر با رکود ناشی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا مواجه بوده بطوریکه آمارهای مختلفی که در چند سال اخیر از کلانشهرها و استان های مختلف کشور منتشر شده نیز گویای کاهش صدور پروانه ساختمانی است.
به گفته حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در این استان در پنج سال گذشته با کاهش 30 تا 40 درصدی روبه‌ رو شده است.
جمال الدین صمصام شریعت، معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز از کاهش 18 درصدی صدور پروانه های ساختمانی در این کلانشهر در سال 95 در مقایسه با سال 94 خبر داده و تصریح کرده بود که این امر نشان از رکود ساخت و ساز می باشد که در کشور و از جمله اصفهان حاکم شده است.
صمصام شریعت با تاکید بر اینکه وضعیت ساخت و ساز در اصفهان در مقایسه با دیگر کلانشهرها بهتر است، در آذر سال گذشته اعلام کرد که در هفت ماه نخست سال 96 شاهد کاهش 10 درصدی متراژ پروانه های صادر شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان نیز در مصاحبه اختصاصی با ایرنا با اشاره به جدیدترین آمار صدور پروانه های ساختمانی به بررسی و تجزیه و تحلیل آنها پرداخت.
محمد رضا لعلی این آمار را در بازه زمانی بین سال های 92 تا 96 مورد بررسی قرار داد و گفت: در این مدت کلانشهر اصفهان سالانه بطور متوسط با کاهش 21 درصدی صدور پروانه های ساختمانی مواجه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در سال 92 معادل 9 هزار و 389 پروانه ساختمانی در این کلانشهر صادر شده است، افزود: این رقم در سال گذشته به سه هزار و 610 پروانه رسیده است.
لعلی با بیان اینکه مساحت پروانه های ساختمانی صادر شده در مدت مذکور به طور سالانه نیز 20 درصد کاهش یافته است، ادامه داد: تعداد واحدهای مسکونی که برای آنها پروانه صادر شده نیز به طور سالانه 23 درصد کاهش یافته است.
وی بیشترین درصد صدور پروانه ها در مناطق 15 گانه کلانشهر اصفهان در سال های 92 تا 96 را مربوط به منطقه هشت شهرداری اصفهان با سهم 15 درصدی اعلام و اظهار کرد: پس از آن منطقه های 10، 12 و هفت بیشترین درصد پروانه های ساختمانی صادر شده را داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی بیشترین رشد منفی در زمینه صدور پروانه ها نیز برای منطقه های 12، 11 و هشت شهرداری اصفهان بوده است.
لعلی با اشاره به آمار فصلی صدور پروانه های ساختمانی در کلانشهر اصفهان از سال 92 تا زمستان 96 نیز گفت: این آمار در برخی فصول مانند بهار کمی افزایش یافته اما مجدد روند نزولی به خود گرفته است.
وی افزود: اما در مجموع از سال 94 همه فصول نسبت به فصل مشابه سال قبل خود رشد منفی داشته اند.

*** یک اتفاق خوب
در حالیکه بررسی آمار چند سال گذشته در کلانشهر اصفهان نشان از رشد منفی فصلی و پیایی دارد اما در زمستان 96 این روند، شکسته می شود و آمار صدور پروانه های ساختمانی در مقایسه با زمستان سال 95 افزایش می یابد.
به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، پروانه های ساختمانی صادر شده در زمستان سال 96 در مقایسه با فصل مشابه سال قبلِ آن 12.5 درصد افزایش یافته است.
لعلی افزود: این برای نخستین بار در سه سال اخیر بود که رشد فصلی مثبت در صدور پروانه های ساختمانی در کلانشهر اصفهان داشتیم.
وی با بیان اینکه این افزایش می تواند گویای تحرک در بازار مسکن اصفهان باشد، تاکید کرد: با اینحال نباید عجولانه قضاوت کنیم و باید منتظر آمار فصل بهار و تابستان امسال باشیم تا بتوان با قطعیت درباره تحول یا رونق در بازار مسکن صحبت کرد.
به گزارش ایرنا، دولت و شهرداری ها نیز در چند ماه اخیر طرح هایی را برای رونق در بازار مسکن و ساخت و ساز در پیش گرفته اند از جمله شهرداری اصفهان طرح بسته تشویقی ساخت و ساز با 25 تا 35 درصد تخفیف ارزش افزوده تجاری و تراکم مسکونی را نیمه دوم سال گذشته در سه مرحله اجرا کرد که به گفته مسئولان شهرداری این طرح با استقبال مواجه شد و تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده افزایش یافت.
دولت‌ نیز با احیای تسهیلات مبتنی بر پس‌انداز، شرایط خوبی را برای پرداخت تسهیلات بانکی فراهم کرده بطوریکه میزان تسهیلات ساخت و خرید برای یک زوج در تهران 160 میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ غیر از تهران 120 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 80 میلیون تومان است.
کلانشهر اصفهان با جمعیت دو میلیون نفری، 20 تا 30 درصد پروانه های ساختمانی صادر شده در استان، 40 تا 45 درصد سطح زیر بنای ساختمان های استان و 38 درصد جمعیت استان اصفهان را دارد.
گ/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.