به گزارش ایرنا، اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان روز چهارشنبه به نقل از ' شیرین طغیانی ' اعلام کرد: طرح میدان امام علی (ع) می‌ توانست در سال های گذشته با روش‌ های دیگری اجرایی شود تا با دخل و تصرف بیش از حد دارای مشکلات بسیار نشود.
وی که در بازدید از طرح میدان امام علی (ع) سخن می گفت، افزود: از جمله این مشکلات می ‌توان به سختی‌ های بسیار در جابه جایی کسبه این میدان و تغییر کاربری‌ ها در طول زمان و در مراحل اجرای این طرح اشاره کرد.
طغیانی گفت: در طرح میدان امام علی (ع) حدود 52 اثر تاریخی وجود دارد که احیای آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی تصریح کرد: مطالعات صحیحی برای این طرح انجام نشد و اجرای آن در این منطقه‌ تاریخی به شکلی صحیح انجام نشده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: احیای آثار تاریخی مانند سراها، تیمچه ها و سایر ابنیه های تاریخی و فرهنگی موجود در محدوده میدان امام علی (ع) می‌ توانست به عنوان محرک توسعه قرار گیرد و سبب پیشرفت طرح احیای میدان شود.
شهردار اصفهان نیز گفت: با پیگیری مباحث باقی مانده برای اجرا تا پایان امسال میدان امام علی (ع) متحول و محرک توسعه منطقه خواهد شد.
' قدرت الله نوروزی ' با بیان اینکه طرح یک مجتمع تجاری و بازار مجاور آن در این مجموعه تا پایان امسال پایان می یابد، ادامه داد: در زیرزمین میدان امام علی (ع) فضای چند منظوره ساخته شده است که تصمیم گیری برای تعیین کاربری آن تا 15 روز آینده نهایی می‌شود.
معاون عمران شهری شهردار اصفهان نیز با بیان اینکه باید برای استفاده از فضای چند منظوره زیر میدان امام علی (ع) تصمیم گرفته شود، گفت: کمیته ‌ای تخصصی در این زمینه تشکیل و جوانب اقتصادی، اجتماعی و ترافیکی میدان در آن دیده می شود تا تصمیم نهایی برای نوع استفاده از فضای 10 هزار متر مربعی زیر میدان گرفته شود.
' ایرج مظفر ' با تاکید بر اینکه طرح میدان امام علی (ع) در سه مرحله اجرا می شود، اضافه کرد: مرحله نخست این طرح شامل مسائل ترافیکی و مرحله دوم شامل تکمیل عملیات ساخت میدان امام علی (ع) است.
وی ادامه داد: مرحله سوم که شامل میدان جلوخان و طرح ‌های جانبی آن می شود حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که 30 درصد باقی مانده با مشکلات آزادسازی مواجه است.
به گزارش ایرنا، میدان بزرگ امام علی (ع) در بافت تاریخی و فرسوده اصفهان و در جایی که در دوران سلجوقیان مرکز شهر اصفهان بوده و میدانی بزرگ در آن قرار داشته، ساخته شده است.
ساخت این میدان علاوه بر کمک به احیای بافت فرسوده سبب شده که مسجد جامع که از جمله میراث جهانی شهر اصفهان است، منظر بهتری پیدا کند.
این میدان که از احیای سبزه‌میدان (میدان عتیق یا کهنه) با مسجد جامع ایجاد شده متشکل از چهار فضای اصلی شامل مجموعه میدان اصلی، جلوخان مسجد جامع، مجموعه زیرگذرها و پارکینگ و قطعات اطراف میدان است.
این میدان شامل زیرگذر و پارکینگ طبقاتی به همراه یک سازه مسطح شبیه ذوزنقه است که از یک سو مسجد جامع اصفهان را به بنای هارونیه و از سوی دیگر به مدرسه و کاروانسرای کاسه‌گران و بازار بزرگ اصفهان متصل می‌کند.
3011 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.