این روزنامه در چاپ امروز نوشت: هر چند مردم گلاب و گلاب‌گیری را با کاشان می‌شناسند، اما با توجه به افزایش صادرات این محصول و پیشرفت گلاب گیری، این صنعت به بسیاری از شهر‌های دیگر مانند اصفهان، کرمان، کرمانشاه، فارس و حتی آذربایجان شرقی و غربی هم رسیده است.
گلاب ایران و به ویژه قمصر کاشان به بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای لبنان، بلغارستان، آلمان، ایتالیا و آمریکا صادر می ‌شود.
عطر و گلاب گل سرخ ایران به علت شرایط مناسب آب و هوایی از مرغوبیت خاص و شهرت جهانی برخوردار است.
ایران به دلیل دارا بودن مواد اولیه مناسب از نظر کمّیت و کیفیت محصول، یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان گلاب در جهان است و در حال حاضر سطح زیر کشت گل ‌محمدی در ایران بالغ بر 15هزار هکتار است که نزدیک به 10درصد این مساحت، یعنی حدود ‌یک هزار و 240هکتار از آن در منطقه کاشان قرار دارد.
بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، تولید گلاب در کشور سالانه حدود 22‌هزار تن است که با در نظر گرفتن متوسط قیمت 8هزار تومانی برای هر کیلو از این محصول، گردش مالی سالانه بازار گلاب کشور به رقمی بیش از 176‌میلیارد تومان می ‌رسد.
از این میزان تولید گلاب در کشور، حدود 40درصد به مصرف بازارهای داخلی رسیده و 60‌درصد مابقی به خارج از کشور صادر می ‌شود.
ایران همچنین با تولید حدود 30هزار تن گل محمدی نخستین تولیدکننده این نوع گل به شمار می رود، اما در زمینه صادرات گل سرخ پس از مراکش در رتبه دوم قرار گرفته است.
در این راستا و با توجه به اینکه کشاورزان شهرستان سمیرم در سال های گذشته بیشتر زمین های خود را به کاشت نهال سیب اختصاص می داده اند و این شهرستان تک محصولی شده، سازمان جهاد کشاورزی، زارعان را به کشت های جایگزین از جمله گل محمدی و گیاهان دارویی تشویق می کند.
سیب از درختان پرمصرف آب است و خشکسالی های اخیر به باغ های سیب خسارت زیادی وارد کرده و در بسیاری از نقاط باغ ها خشک شدند. اما سازگاری مناسب گل محمدی با آب و هوای ایران و مناطق کوهستانی و مرتفع و اینکه جزو گیاهان با نیاز آبی‌کم است موجب شده کشت جایگزین سیب در سمیرم، با موفقیت به ثمر برسد به طوری که پیش بینی می شود، امسال 200 هکتار از زمین های کشاورزی سمیرم زیر کشت گل محمدی برود.
گ 7150 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.