به گزارش ایرنا، توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در تیر 1394 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) منعقد شد و اجرایی شدن آن از دی ماه همین سال کلید خورد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام تاکنون بارها پایبندی کامل ایران را به این توافق هسته ‌ای تائید و اعلام کرده که هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای مرتبط با جنبه های غیرصلح آمیز را در ایران شاهد نبوده است.
ایجاد تحول در روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران و خنثی سازی پروژه ایران هراسی پس از برجام، نه تنها سایه تهدید و تحریم علیه کشورمان را کنار زد، بلکه توان دیپلماتیک ایران را به نمایش گذاشت و رویکرد بین المللی به سمت همکاری با جمهوری اسلامی ایران هدایت شد.
همچنین برجام، موانع حقوقی همکاری های بین المللی هسته ای با ایران را هم از میان برداشته است بطوریکه بر اساس ضمیمه سه برجام، کشورها باید در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای نیز با ایران همکاری کنند.
با این وجود با توجه به فضایی که ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره برجام ایجاد و تهدیدهایی که برای خروج از آن مطرح کرده، بسیاری از مقام های سیاسی جهان تاکید کرده اند که برجام یک تعهد روشن بین المللی برای همه کشورهایی است که در آن مشارکت دارند و این تعهد توسط شورای امنیت تبدیل به یک تعهد بین المللی شده است لذا همه موظف هستند تعهدات خود را اجرا کنند و اگر اجرا نکنند به ناچار باید تبعات تصمیمی که خواهند گرفت را بپذیرند.
از طرفی وفاق و همگرایی درباره برجام مورد تاکید مقام ها و مسئولان قرار گرفته است زیرا اتفاق نظر را عامل رفع تنش های داخلی و خارجی در این زمینه می دانند و آنرا یک سند و شاهد تاریخی از حقانیت جمهوری اسلامی ارزیابی می کنند.
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه اگر وفاق و توافق بین مسئولان کشورمان نبود، سند برجامی نیز امضا نمی شد، گفت: با توجه به مسائل مختلف از جمله تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره ' نرمش قهرمانانه'، مسئولان ارشد و نظام سیاسی کشور پذیرفتند که در برنامه هسته ای کشور در تعامل با گروه 5+1 پیش روند.
علی امیدی با بیان اینکه این کار با حکمت و مصلحت انجام شد، افزود: در هر صورت جمعیت ایران حدود 80 میلیون نفر است و سلایق و عقاید مختلفی درباره مسائل سیاسی از جمله برجام وجود دارد.
وی با بیان اینکه برخی بدعهدی های غرب پس از انعقاد برجام، انتقادهایی را نسبت به این سند به همراه داشت، تصریح کرد: در هر صورت همگان باید توجه کنند که نظام سیاسی کشورمان دارای یک نهاد بالای امنیتی به نام ' شورای عالی امنیت ملی' است که همه باید در جهت سیاست های آن، حرکت کنند.
این استاد دانشگاه افزود: شورای عالی امنیت ملی، منافع ملی کشور را با توجه به اسناد بالادستی در نظر می گیرد و نهادهای سیاسی و امنیتی کشورمان نباید اقدامی متفاوت با سیاست های این شورا داشته باشند.
امیدی تاکید کرد: وفاق و همگرایی مسئولان قوا و نهادهای مختلف کشور درباره برجام و سیاست های در نظر گرفته شده برای آن، قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی ایران و مقام های ارشد وزارت امور خارجه کشورمان را در عرصه بین المللی بالا می برد در حالیکه عکس این عمل باعث تضعیف قدرت ملی می شود.
وی با بیان اینکه قدرت ملی ما با وحدت و حمایت مسئولان و مردم تامین می شود، افزود: مسئولان ما در بخش اجرایی باید تابع نهادهایی باشند که در قانون اساسی پیش بینی شده و بالاترین نهاد درباره امنیت ملی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رییس جمهوری است.
سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایرنا خاطرنشان کرد: برجام یک توافق بین المللی است که بین ایران و شش کشور دیگر انجام و نهایی شد و مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت و سازمان ملل روی آن تاکید داشتند.
اصغر سلیمی با اشاره به برخی بدعهدی ها از سوی رییس جمهور امریکا درباره برجام، افزود: رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشورمان در این زمینه پاسخ های لازم را داده اند و اینکه اگر طرفین برجام از این تعهد خارج شوند ایران نیز واکنش های لازم را خواهد داشت.
این نماینده مجلس تاکید کرد: با این وجود در شرایط حاضر لازم است که مسئولان کشورمان در سه قوای مجریه، مقننه و قضاییه یک حرف و یک نگاه را درباره سند برجام داشته باشند و آن را با وجود برخی بدعهدی ها و کاستی ها، توافقی بدانند که کشورمان به آن پایبند است و هیچ تغییر یا تبصره جدیدی را برای آن نمی پذیرد.
سلیمی اضافه کرد: همه ما و مسئولان کشور باید دست به دست هم دهیم و اعلام کنیم که برجام را به عنوان یک توافق بین المللی قبول داریم اما اگر طرفین از جمله امریکا آن را نقض کنند ما نیز به حالت قبل این سند برمی گردیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: این وفاق اکنون بین مسئولان سه قوه در کشور وجود دارد و همگی برای بحث برجام و تبعات آن اتفاق نظر دارند.
در این خصوص یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفتگو با ایرنا از همه مسئولان کشور خواست تا به این موضوع در قالب یک تغییر گفتمان در ساحت تدبیر ملی، نگاه کنند.
مهدی مقدری توضیح داد: زمانی می توان گفت درباره یک مسئله مانند برجام انسجام و وفاق وجود دارد که همه مسئولان و گروه های سیاسی احساس کنند که یک تغییر گفتمان ناشی از تدبیر یکپارچه برای حل موضوع های مربوط به کشور از جمله جلوگیری از جنگ یا تحریم در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید این تغییر گفتمان برای حل مسائل پیش آمده را بپذیرند و به آن پایبند باشند، افزود: وقتی همگان روی موضوعی اتفاق نظر دارند باید این تدبیر را به بدنه زیر مجموعه خود نیز انتقال دهند تا شاهد یک وفاق ملی دراین خصوص باشیم.
گ/3011 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.