محمد کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ترامپ با این موضع گیری های غیرمنطقی خود به دنبال فرافکنی است و می خواهد از این طریق مشکلات داخلی خود را حل کند.
وی با تاکید بر اینکه ترامپ به شدت از سوی مردم آمریکا مورد انتقاد است، خاطرنشان کرد: موضع گیری اخیر رئیس جمهوری آمریکا، مردم ایران را متحدتر از گذشته کرد.
وی گفت: با توجه به اینکه توافق هسته ای ایران با کشورهای گروه 1+5 یک توافق بین المللی است، اگر ایران را یک طرف قرارداد و کشورهای 1+5 را طرف دیگر قرارداد بدانیم، آمریکا تنها یک پنجم طرف مقابل این معاهده است و بدون توافق با دیگر کشورها، نمی تواند برخلاف جریان برجام حرکت کند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یک رئیس جمهوری نمی تواند برجام را نقض کند، افزود: در همین چارچوب است که بلافاصله پس از ادعای بی اساس، غیرمستدل و غیرحقوقی ترامپ، کشورهای طرف قرارداد با ایران که هم حقوق را می دانند و هم با موازین و توافق های بین المللی آشنا هستند، پایبندی خود را به برجام اعلام کردند.
کاظمی تاکید کرد: موضع گیری اخیر ترامپ، آمریکا و رئیس جمهوری این کشورر را بی اعتبار کرد و بر جایگاه ایران اسلامی افزود و حالا برای مردم جهان ثابت شده است که ایران به توافق های بین المللی پایبند است.
وی با اشاره به واژه جعلی خلیج عربی بکه ترامپ به جای خلیج فارس بکار برد، گفت: در عرف حقوقی و آنچه در سازمان های بین المللی ثبت شده است، نام خلیج فارس برای همیشه فارس بوده و باقی خواهد ماند.
نماینده مردم ملایر در خانه ملت ادامه داد: بکار بردن واژه خلیج عربی از زبان یک انسان غیر منطقی عنوان شده است و این امر اوج کینه توزی و عقده ترامپ علیه ایران را می رساند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب و برغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد.
این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقام های بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.
در همین ارتباط فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.
موگرینی تاکید کرد: جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.