حسن ساسانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ذخیره کنونی سد زاینده رود را 194 میلیون متر مکعب و بالغ بر 13 درصد از کل این مخزن برآورد کرد و افزود: در خوشبینانه ترین حالت و درصورتی که بارشهای بهاری ادامه یابد شاهد 210 میلیون متر مکعب آب در سد خواهیم بود.
او اضافه کرد: پارسال در چنین روزهای بدون احتساب آبی که برای کشت کشاورزان شرق اصفهان رها، 371 میلیون متر مکعب ذخیره این سد بود.
وی با تاکید بر اینکه بارشهای فلات مرکزی ایران و به ویژه سرشاخه های زاینده رود کاهش یافته است، گفت: از ابتدای سال جاری آبی(مهر96) تاکنون 632 میلی متر بارش در منطقه کوهرنگ به عنوان اصلی ترین تامین کننده این رودخانه ثبت شده است، اما این شاخص در مدت مشابه سال قبل یکهزار و 232 میلی متر بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: بارشهای یاد شده نسبت به مشابه سال قبل 49 درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت 52درصد کمتر شده است.
ساسانی تاکید کرد که برای عبور از فصل تابستان بدون جیره بندی و قطع آب، مردم مناطق مرکزی کشور به ویژه استان اصفهان باید 30 درصد از مصرف آب شرب خود را کاهش دهند.
زاینده رود دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رود خانه فصلی تبدیل و در پائین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
پیشتر و فروردین امسال استاندار اصفهان در جریان بازدید خود از شرق اصفهان اعلام کرد: امسال پنج طرح فوری برای برون رفت از تنش آبی در این استان به اجرا گذاشته می شود.
محسن مهرعلیزاده افرود: تسریع در تکمیل طرح کوهرنگ 3، کاهش سهمیه آب شرب اصفهان و یزد، کاستن از سهمیه آب صنایع و بکارگیری روشهای جدید در کشاورزی از جمله طرحهای عملیاتی است که به عنوان راهکارهای عبور از تنش آبی در دستور کار مدیریت استان اصفهان قرار دارد.
وی درباره طرح تونل سوم کوهرنگ (برای تامین آب به میزان حدود 255 میلیون متر مکعب مناطق مرکزی ایران) نیز گفت: این پروژه نیمه تمام مانده و از 10 ماه گذشته هیچ اقدامی برای از سرگیری اجرای عملیات تکمیلی آن انجام نشده است اما مدیریت جدید استان بطور جدی پیگیر از سرگیری اجرای این پروژه و تکمیل آن است.
به گفته او منابع مالی این طرح تامین شده و در روزهای پیش رو عملیات تکمیل آن از سر گرفته می شود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد.
این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.
ت / 6020/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.