به گزارش ایرنا، 'حمیدرضا مومنیان' روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران کاشان گفت: طرح هایی که در دهه فجر 1396 افتتاح خواهند شد در 13 فصل شامل 104 طرح ارتباطی و مخابراتی، 40 طرح عمرانی و بهسازی شهری و 21 طرح آموزشی است.
وی افزود: 35 طرح راهداری و حمل و نقل جاده ای، 21 طرح در حوزه ورزش و جوانان، 14 طرح آب و فاضلاب شهری و روستایی، 13 طرح زیرساختی (برق)، هفت طرح در حوزه بهداشت و درمان، هفت طرح کشاورزی، پنج طرح در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و چهار طرح بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به تدریج تا 22 بهمن ماه در شهرستان کاشان به افتتاح می رسد.
فرماندار کاشان بیان کرد: همچنین 17 طرح اشتغالزا به ارزش بیش از 90 میلیارد ریال نیز افتتاح می شود که زمینه ایجاد 370 فرصت شغلی مستقیم را ایجاد کرده است.
او اضافه کرد: یک هزار و 370 میلیارد ریال تسهیلات بانکی، 559 میلیارد ریال اعتبار استانی، 115 میلیارد ریال اعتبار ملی، 151 میلیارد ریال منابع داخلی و 690 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای این طرح ها اختصاص یافته است.
مومنیان با اشاره به همزمانی دهه مبارک فجر با فاطمیه اول گفت: بیش از 225 عنوان برنامه در زمینه های مختلف نیز برای فجر فاطمی پیش بینی شده که در نقاط مختلف از جمله دستگاه ها، دانشگاه ها، مدرسه ها و اماکن فرهنگی و هنری اجرا خواهد شد.
وی به ایام الله نامیده شدن این روزها از سوی امام راحل اشاره و تشریح کرد: امام خمینی (ره) شخصیتی بزرگ بود که در دوران خفقان نظام ستم شاهی افرادی وفادار را گرد هم آورد، پایه گذار جمهوری اسلامی شد، هشت سال جنگ تحمیلی را رهبری کرد، ارتباط های ایران با کشورهای اسلامی را تقویت کرده و آرمان های جمهوری اسلامی را در قالب برنامه های مشخص در دنیا پیگیر شد.
فرماندار کاشان بیان کرد: امام با رهبری داهیانه سازمان هایی مانند جهاد سازندگی، بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران را بنیان نهاد تا اوضاع آشفته پس از انقلاب را ساماندهی کنند.
اوعنوان کرد: همچنان که در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته، به رغم همه فشارهای خارجی و 2 برابر شدن جمعیت کشور، در بیشتر شاخص های اقتصادی و اجتماعی نسبت دوران پیش از انقلاب چند برابر افزایش داشتیم.

** ضرورت ارتقای حقوق شهروندی
معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان در ادامه گفت: علما و حوزه های علمیه طی سده ها آرزوی تشکیل حکومتی مبتنی بر اسلام و آموزه های این دین مبین همچون احیای ارزش ها، عدالت اجتماعی، خودباوری و پیشرفت علمی داشتند که نباید فراموش شود.
وی افزود: یکی از این ارزش ها که در قانون اساسی و موضوعه وجود داشت اما از سوی حجت الاسلام 'حسن روحانی' برجسته شد، حقوق شهروندی است که در قالب منشوری از سوی دولت تدبیر و امید به عنوان نیاز ضروری جامعه پیگیری می شود.
مومنیان ناآرامی های اخیر را از جمله ضرورت های توجه بیشتر به حوزه های اجتماعی، فرهنگی و رعایت حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: حق اعتراض به صورت رسمی در قانون اساسی وجود دارد ولی باید فرصت ها هم فراهم شود چرا که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده اما فرصت های اجتماعی و اقتصادی جدید در جامعه این احساس نیاز را به وجود آورده است.
او اضافه کرد: دوران دفاع مقدس شرایط به گونه ای بود که بسیاری حقوق حضور در مناطق جنگی را نمی گرفتند، اما امروز با گذشت 40 سال از استقرار و ثبات نظام، جامعه به سوی خواسته هایی می رود که ظرفیت قانونی هم دارد اما باید به صورت رسمی در کشور برجسته شود.
فرماندار کاشان با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در مورد ناآرامی ها تاکید کرد: نباید آدرس غلط بدهیم، گرچه مسائل اقتصادی محرک برخی اعتراض ها بود اما مشکلات کم و بیش چهار دهه وجود داشته؛ تنها پیگیری ها خواسته ها در قالب اعتراض رسمی و مسالمت آمیز موضوع جدیدی است که باید پیگیری و به رسمیت شناخته شود.
وی تصریح کرد:باید با پرهیز از تندروی، بالا بردن آستانه تحمل و پذیرا شدن دیدگاه های گوناگون مناسبات اجتماعی را ساماندهی کنیم چرا که اعتراض قانونی هم زمینه را برای احقاق حقوق مردم از مسیر درست فراهم خواهد کرد و هم منجر به جلوگیری از سوء استفاده دشمنان خواهد شد.
مومنیان ادامه داد: قانون گرایی باید در راس مطالبه ها باشد، چرا که ثمره خون شهداست اما عده ای با این نام تحریک به بی قانونی یا نادیده گرفتن نقش دولت را پیش گرفتند که پیامدهای بسیاری دارد و بخشی از آن در ناآرامی ها مشاهده شد.

*** برخی با دولت ستیزی مردم را ناامید می کنند
فرماندار کاشان در ادامه با تاکید بر تلاش دولت به حرکت در چارچوب قانون گفت: سوای هیجان ها آمارها نشان از جهت گیری درست دولت در حوزه اقتصاد دارد اما مقایسه آمار کلی رشد اقتصادی با افزایش بهای چند کالا نوعی عوام فریبی می باشد که از سوی معاندان هم مورد تاکید است.
وی افزود: نرخ بیکاری در شهرستان کاشان 7.8 درصد است و اگر عده ای معتقد به وجود مشکلی در تعریف ها هستند، باید قانون را تغییر دهند اما در چارچوب موجود این عدد اعلام می شود؛ البته دیدگاه ها محترام است اما باید بنا بر نگاه کارشناسی و علمی باشد.
مومنیان بیان کرد: برخی با کمال تاسف با دولت ستیزی و ناامید کردن مردم نسبت به برنامه های دولت، یاس و سیاهی را در جامعه رواج می دهند که در نهایت منجر به دلسردی مردم از نظام و انقلاب می شود و در حالت خوشبینانه در راستای هدف های دشمنان حرکت می کنند.
او با تاکید بر لزوم بصیرت افزایی اضافه کرد: جدا کردن دولت از بدنه نظام راهبرد مناسبی نیست اما برخوردها با برجام و سرمایه گذاری ها جز بهره برداری سیاسی نام دیگری ندارد و امید است با بلند نظری و پذیرش آزمون و خطا در حوزه های فرهنگی و اجتماعی محیط آرامی در جامعه ایجاد کنیم.
فرماندار کاشان گفت: باید برای طرح مسائل و مشکلات در فضایی آرام تلاش کنیم و افراد برنامه های کارشناسی را با افق اسناد بالادستی نظام بپذیرند، چرا که دولتی موفق است که با برنامه و قانونمند عمل کند.

** دریافت کنندگان بودجه دولتی باید پاسخگو شوند
فرماندار ویژه کاشان در ادامه عنوان کرد: تلاش دولت در زمینه شفاف سازی و دسترسی مردم به همه ردیف های بودجه و حتی ردیف هایی که پیش تر اعلام نمی شد، به معنای تخریب گیرندگان بوجه نیست، بلکه به معنی مسئولیت پذیر کردن مجموعه هایی است که از بودجه دولتی استفاده می کنند.
مومنیان بیان کرد: دولت کمتر از 20 درصد مجموع بودجه فرهنگی را در اختیار دارد اما همه انتظارها و نگاه ها بر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد اما مجموعه های دیگری مانند صدا و سیما در برابر هزینه کردن اعتبارها و میزان اثرگذاری بر مسائلی مانند حجاب، اخلاق فردی و آداب معاشرت هم پاسخگو نیستند.
وی تصریح کرد: برخی ممکن است این برنامه ها را برنتابیده و مخالفت کنند اما این خواست جامعه است که در قالب آراء بالای مردم به دولت تدبیر و امید متجلی شده؛ البته هر دولتی ممکن است کاستی هایی در حوزه اجرا داشته باشد که باید پیگیر رفع آنها باشیم.
فرماندار کاشان همچنین گفت: برنامه غالب به طور معمول متعلق به دولت منتخب مردم است و دولتمردان از جمله در شهرستان ها مسئول پیگیری و اجرایی کردن این سیاست ها هستند و بازخوردهای لازم نیز برای نظارت بر اجرا و یا اصلاح رویکردها (در صورت لزوم) به مسئولان امر ارسال می شود.
انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.