به گزارش ایرنا، رسول موسی رضایی روز سه شنبه در نشستی خبری افزود: استان اصفهان 8.5 درصد از برق کشور را تولید و حدود 10 درصد(22.7 میلیارد کیلو وات ساعت در سال ) از برق کشور را مصرف می کند.
وی اضافه کرد: تراز تولید و مصرف برق در استان منفی است و دلیل اصلی آن کاهش نزولات آسمانی و کم آبی است که تولید نیروگاه ها را با محدودیت مواجه کرده است.
موسی رضایی یادآور شد: در سال 93، تولید برق استان نزدیک به 12 درصد و مصرف برق 11 درصد بود.
وی گفت: پیک بار شبکه در تابستان امسال چهار هزار و 381 مگاوات بود که پیش بینی می شود تا سال 1403 این میزان به 6 هزار و 185 مگاوات برسد که بدلیل توسعه قابل توجه هر ساله مصارف صنعتی است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان اعلام کرد: برنامه های این شرکت در سه برنامه اصلی تولید، انتقال و شبکه های انتقال فوق توزیع تعریف شده است.
وی افزود: ایجاد شبکه های فوق توزیع و شبکه های انتقال 400 و 230 کیلووات از اصلی ترین پروژه های در دست اجراست و اخیرا نیز یک شبکه 132 کیلو وات در استان چهار محال و بختیاری در حال ساخت است.
موسی رضایی اضافه کرد: این شرکت دارای 30 پست یا ایستگاه انتقال با دامنه ولتاژ 400 و 230 و همچنین 167 پست فوق توزیع(63 کیلو ولت) با 9 هزار و 744 کیلومتر شبکه های فوق توزیع انتقال انرژی الکتریکی است.
وی با اشاره به برنامه های این شرکت در حوزه نیروگاهی و تولید گفت: افزایش ظرفیت بخش تولید تا سال 1403 به میزان 7 هزار و 600 مگاوات در دستور کار قرار دارد که در این صورت تراز تولید و مصرف استان اصفهان مانند قبل مثبت می شود.
موسی رضایی افزود: این افزایش تولید با در مدار قرارگرفتن افزایش تولید نیروگاه کاشان (به میزان 160 مگاوات) تا اواسط سال آینده، در مدار قرار گرفتن نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی منطقه شرق اصفهان تا سال 1401 و تبدیل و تکمیل نیروگاه گازی موجود در جنوب اصفهان(که با اضافه شدن بخش بخار ظرفیت هزار مگاواتی آن به یکهزار و 480 مگاوات افزایش می یابد)، انجام می شود.
وی اضافه کرد: در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر،اصفهان جزو استان های پیشرو در کشور محسوب می شود و عمده فعالیت ها در این زمینه با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت: پنج پست یا ایستگاه انتقال برق این شرکت با اعتبار بانک توسعه اسلامی در دست اجراست که تا پایان امسال یا اوایل سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت.
وی افزود: چهار پُست از این تعداد شامل 2 پست 230 به 63 در شهرستان های لنجان و سمیرم و دو پُست 400 به 63 هاتف و هسنیجه در استان اصفهان و همچنین پست فرادنبه نیز در استان چهار محال و بختیاری در دست اجراست.
موسی رضایی یادآور شد: تاکنون 120 میلیون یورو از اعتبارات بانک توسعه اسلامی جذب شده است.
وی گفت: اجرای خطوط انتقال 230 به 63 بهارستان به طول 22 کیلومتر در سال 97 کلید خواهد خورد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت: استان اصفهان بعنوان منطقه مرکزی کشور برای سیستم دیسپاچینگ(کنترل پایداری شبکه) فعالیت می کند و جانشین سیستم دیسپاچینگ ملی در کشور است.

*** افتتاح 11 پروژه زیربنایی شرکت برق اصفهان در دهه فجر***
وی گفت: 11 پروژه زیربنایی شرکت برق منطقه ای اصفهان با هزینه بالغ بر 63 میلیارد تومان به مناسبت دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
موسی رضایی افزود: در حوزه توزیع برق شهرستان نیز پروژه هایی با هزینه بالغ بر 60 میلیارد و 750 میلیون تومان و در شرکت برق توزیع استان نیز پروژه ها بالغ بر 97 میلیارد و 57 میلیون تومان به مناسبت دهه فجر به بهره برداری می رسد.

*** مشکل تامین زمین برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی***
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان در پاسخ به سئوال ایرنا گفت: عمده فعالیت ها در زمینه انرژی خورشیدی با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش انجام می شود.
موسی رضایی افزود: شرکت های ناموفق در این زمینه اغلب بخاطر تامین زمین به مشکل برمی خورند و اگر بورکراسی بخواهد سد راه این بخش شود تنها در مسیر تامین زمین است.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به بالا بودن هزینه انجام این پروژه ها، تامین منابع مالی باید از خارج انجام شود که با مشکلات تبادلات مالی بین بانکی و گشایش اعتبارات اسنادی (LC) روبروست.
موسی رضایی ادامه داد: اجرای پروژه راه اندازی نیروگاه خورشیدی در خُور و بیابانک با مشارکت هیات آلمانی نیز هنوز در دست اقدام و بررسی است.
وی گفت: منطقه خور و بیابانک از نظر تابش خورشید مناسب است اما بالا بودن دمای محیط در آنجا انجام پروژه ها را با مشکلاتی روبرو می کند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: راه اندازی توربین بادی با ظرفیت 660 کیلووات در منطقه صُفه اصفهان که بعنوان کار مطالعاتی انجام گرفت، مطالعات و امکان سنجی نیروگاه های بادی، فعالیت 242 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 12.08 مگاوات از جمله اقدامات این شرکت برای بهره گیری از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر در اصفهان است.
وی افزود: نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی جرقویه در حال توسعه به 20 مگاوات توسط بخش خصوصی است.
وی اضافه کرد: 10 نیروگاه مقیاس کوچک در استان با ظرفیت 100 مگاوات موجود است و قرار است با مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال آینده ظرفیت آنها به 195 مگاوات ارتقا یابد.
موسی رضایی اضافه کرد: 146 متقاضی پروانه احداث نیروگاه خورشیدی در دست بررسی است که از این میان پروانه کار هشت متقاضی قطعی و ثابت شده است.
وی گفت: اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی برای هر مگاوات پنج میلیارد تومان سرمایه گذاری و 2 هکتار زمین برای ایجاد نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت: دستگاه های دولتی باید حداقل 20درصد از مصرف انرژی مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند که تاکنون برخی ادارات همکاری های لازم را در این زمینه داشته اند.

*** استفاده از توربین بادی در استان اصفهان توجیه اقتصادی ندارد***
موسی رضایی گفت: بازگشت سرمایه در انجام این پروژه ها در طولانی مدت اتفاق می افتد و توجیه اقتصادی ندارد.
وی افزود: این استان نیز از نظر آب و هوا و شرایط وزش باد برای اجرای اینگونه پروژه ها مناسب نیست زیرا وزش باد برای گردش توربین ها باید در 24 ساعت شبانه روز بطور پیوسته انجام گیرد.
ساختار مصرف برق در توزیع برق استان اصفهان را 38 درصد مصرف صنعتی، 23 درصد مصرف خانگی، 27 درصد مصرف کشاورزی، 5 درصد مصرف عمومی، 3 درصد روشنایی معابر و 5 درصد تجاری و سایر تشکیل می دهد.
در برق منطقه ای، 100 درصد مصرف بصورت صنعتی است اما در مجموعه برق اصفهان( شامل توزیع شهرستان، توزیع استان و برق منطقه ای)59 درصد مصارف بصورت صنعتی است که نمایانگر استفاده از برق در بخش مولد محسوب می شود.
شرکت برق منطقه ای اصفهان شامل 2 استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، ایجاد و توسعه زیرساخت تامین انرژی برق مورد نیاز منطقه و ایجاد ارتباط و پایداری شبکه برق را بر عهده دارد.
این شرکت با استان های قم، مرکزی، خوزستان، فارس، تهران و یزد دارای تبادل انرژی و خطوط ارتباطی است.
ت/ 7153/ 6027 **خبرنگار: هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.