به گزارش ایرنا، قدرت الله نوروزی روز یکشنبه در نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با ارائه گزارش عملکرد سه ماهه خود افزود: طی سه ماه گذشته بدنبال کاهش تعهدات غیر اساسی شهرداری اصفهان بوده ایم و در آینده نیز این روند را ادامه خواهیم داد.
وی اضافه کرد: در حوزه عمران شهری نیز برای کاهش هزینه ها تلاش و از برخی پروژه های غیرضروری جلوگیری کرده و برای اثربخشی، هر اقدامی را کنترل کرده ایم.
شهردار اصفهان گفت: توسعه مشارکت‌ های مردمی در همه حوزه ها و شنیدن حرف مردم یکی از اولویت ها و رویکردهای اصلی شهرداری اصفهان است که پیرو آن « سلسله نشست های هم اندیشی 'اصفهان فردا' بصورت مرتب برگزار و تاکنون 18 جلسه از آن تشکیل شده است.

*** پیگیر مطالبات مالی شهرداری اصفهان از دولت و دیگر اورگان ها هستیم
نوروزی با بیان اینکه دولت فقط در مورد قطار شهری و سالن اجلاس کمک های بودجه ای پرداخت می کند، افزود: مطالبات شهرداری اصفهان از دولت بصورت اسناد خزانه ای پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: دولت متعهد شده است که 100 میلیارد تومان به شهرداری اصفهان پرداخت کند تاکنون فقط 20 میلیارد تومان آن را پرداخت شده و قرار است مابقی بصورت اسناد خزانه پرداخت شود.
شهردار اصفهان اضافه کرد: کل مبلغ یاد شده برای سالن اجلاس هزینه خواهد شد.
وی گفت: دولت همچنین 20 میلیارد تومان به پسماند بدهی دارد که فقط یک میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.
نوروزی افزود: شهرداری اصفهان همچنین از برخی سازمان ها از جمله انتقال خون، برنامه و بودجه و آب و برق نیز در مجموع 6 میلیارد تومان طلبکار است.
وی اضافه کرد: 53 میلیارد تومان نیز از کمیسیون ماده 100 و کمیسیون ماده 77 طلب داریم.
نوروزی ادامه داد: زمینه دریافت مطالبات از دولت فراهم شده و این مطالبات بصورت اسناد خزانه به شهرداری اصفهان پرداخت می شود که ما با سرعت پیگیر وصول کلیه مطالبات شهرداری اصفهان هستیم.
وی گفت: شهرداری اصفهان براساس تبصره هفت ماده 17 قانون ارزش افزوده از سال 87 تاکنون 190 میلیارد تومان از سازمان امور مالیاتی طلبکار است که این موضوع در حال پیگیری می باشد.
شهردار اصفهان افزود: در زمینه عوارض پالایشگاه اصفهان نیز با سازمان محیط زیست و سازمان امورمالیاتی اختلاف داریم زیرا از نظر ما باید این عوارض از سال 90 پرداخت شود اما سازمان محیط زیست مبدا را سال 94 و امور مالیاتی سال 95 در نظر گرفته است که این اختلاف حدود 100 میلیارد تومان است و ما از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری پیگیر این موضوع هستیم.

*** علاوه بر کسب درآمد به دنبال کنترل هزینه ها در شهرداری هستیم
شهردار اصفهان گفت: بودجه شهرداری اصفهان تا اول آبان سالجاری 27 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است اما با کنترل هزینه ها این درصد در ماه های آبان و آذر به 22 درصد رسید.
نوروزی افزود: اگر همین روند را ادامه دهیم بهبودی خوبی در وضعیت شهرداری حاصل می شود و اعتقاد ما نیز این است که سود حاصل از کنترل هزینه بیشتر از سود ناشی از کسب درآمد است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال برای نمایشگاه مطبوعات امسال در مجموع 20 میلیون تومان هزینه شد و این در حالیست که شهرداری اصفهان در گذشته 70 میلیون تومان برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات هزینه کرده است.
شهردار اصفهان اضافه کرد: این مدیریت هزینه می تواند برای همه بخش ها و اقدام های شهرداری اصفهان اعمال شود.
نوروزی ادامه داد: در انجام هزینه ها باید سنت ها و عادت های غلط شکسته و در مسیر صحیح خود قرار بگیرد تا مدیریت هزینه بصورت صحیح اعمال شود.
وی گفت: تحقق بودجه شهرداری اصفهان قبل از شروع به کار من 33 درصد بود که اکنون به 51 درصد رسیده است.
نوروزی افزود: به عنوان مثال عوارض پروانه ساختمانی طی 6 ماهه امسال 24 درصد بود که این میزان طی سه ماه گذشته به 38 درصد افزایش یافت.
وی اضافه کرد: همچنین عوارض تراکم ساختمانی در 6 ماهه امسال 34 درصد بود که طی سه ماه گذشته به 52 درصد افزایش یافت.
*** شهرداری فقط 8 درصد از بانک شهر استفاده کرده است
شهردار اصفهان گفت: به رغم اینکه 7.4 درصد از سهام و حدود 9 درصد سرمایه بانک شهر از شهرداری اصفهان است اما تنها 8 درصد از این منبع مالی بزرگ که می توانسته برای حل مشکلات شهر مورد بهره برداری قرار گیرد، استفاده شده است.
وی در عین حال تصریح کرد: این درحالیست که دیگر کلانشهرها حداقل 33 درصد از این منبع مالی استفاده کرده اند.
نوروزی گفت: اگر به بانک بدهکار باشیم بسیار بهتر از بدهی به پیمانکارانی است که برای اعتراض به خیابان ها می آیند و خواستار مطالبات به حق خود می شوند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به موضوع زون بندی ( منطقه بندی ) غرب اصفهان باید در شورای عالی شهرسازی مطرح شود، گفت: این موضوع پس از سال ها و پس از جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی برای ارزیابی اشکالات احتمالی به کمیته فنی ارسال شد.
نوروزی افزود: با معاون وزیر اقتصاد برای استفاده از اعتبارهای مالی خارجی ( فاینانس ) جهت قطار شهری اصفهان جلساتی برگزار کردیم و زمینه استفاده از یک وام خارجی مربوط به کشور روسیه را فراهم کردیم.
وی اضافه کرد: با وزیر صنایع نیز برای آزاد شدن چهار رام قطار شهری اصفهان از گمرک مذاکراتی انجام شد و قراراست این رام ها بزودی به اصفهان ارسال شود.
شهردار اصفهان گفت: برای تشکیل ستاد بازآفرینی شهری اصفهان و دریافت وام برای بازسازی بافت فرسوده این کلانشهر نیز مذاکراتی با وزیر راه و شهرسازی انجام شده است.

*** به دنبال جذب سرمایه گذاری ایرانی های مقیم خارج از کشور هستیم
شهردار اصفهان گفت: در جلسه ای با حضور وزیر امور خارجه نیز راهکارهای جذب سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور و استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور برای مشارکت در طرح های کلانشهر اصفهان بررسی شد.
نوروزی افزود: اقدام های لازم برای دعوت و فراهم کردن امکانات مورد نیاز جهت مشارکت سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج برای مشارکت در طرح های اصفهان انجام شده است.
وی اضافه کرد: استفاده از توانایی و ظرفیت های پزشکان اصفهانی مقیم خارج از کشور نیز در دستور کار شهرداری این کلانشهر قرار دارد.

*** در مورد زاینده رود با مشاوران مقام معظم رهبری مکاتبه کرده ایم
وی گفت: درباره زاینده رود نیز با مشاوران رهبرمعظم انقلاب مکاتباتی انجام شده است.
نوروزی، حیات اصفهان را وابسته به جریان آب زاینده رود دانست و گفت: به دلیل خشکی این رود، شرق این شهرستان به یک تهدید جدی تبدیل شده و یکی از راه های نجات اصفهان از بند آلودگی هوا جریان زاینده رود است.

*** تبدیل کارخانه قند اصفهان به یک مجموعه تجاری بزرگ
شهردار اصفهان از رایزنی با رئیس بنیاد مستضعفان کشور در مورد تبدیل کارخانه قند اصفهان که در رینگ چهارم قرار گرفته به یک مجتمع تجاری خبر داد و افزود: در مورد کارخانه زمزم واقع در چهارباغ بالا و تامین مالی خط سه قطارشهری اصفهان نیز با بنیاد مستضعفان مذاکراتی انجام شده است.
نوروزی همچنین از مذاکره با سازمان انرژی اتمی برای حمایت های مالی این سازمان جهت احداث جاده روشن دشت و توسعه میدان شهدای هسته ای اصفهان خبر داد.

*** اولویت اول شهرداری اصفهان انجام پروژه های عمرانی و بعد از آن کارآفرینی است
شهردار اصفهان گفت: اولین و مهمترین برنامه عمرانی شهرداری اصفهان قطار شهری است که در زیر زمین قرار دارد و پیشرفت های آن خیلی برای همه نمایان نیست.
وی افزود: تلاش شهرداری اصفهان این است که خط یک قطارشهری این کلانشهر تا پایان امسال تکمیل و بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد تا زمینه تسریع عملیات احداث خطوط دیگر قطار شهری اصفهان فراهم شود.
نوروزی با اشاره به اینکه سرمایه زیادی در پروژه قطار شهری اصفهان صرف شده است، گفت: بطور مثال برای ایجاد هر ایستگاه این قطار 250 میلیارد تومان هزینه می شود.
وی گفت: در مجموع در اصفهان 995 پروژه عمرانی وجود دارد که از این تعداد عملیات اجرایی 287 پروژه شروع نشده و 138 مورد آن در مرحله اجراست.
وی اضافه کرد: 61 مورد از این طرح ها نیز تامین اعتبار و 89 مورد آنها اجرا شده است.
شهردار اصفهان افزود: 282 طرح تجهیز و به بهره برداری رسیده و عملیات عمرانی 6 طرح نیز در مراحل نهایی قرار دارد و یا تکمیل شده است .
نوروزی افزود: 28درصد از بودجه سال 96 شهرداری اصفهان به بودجه جاری و 72 درصد آن به بودجه عمرانی ( 49 درصد بودجه خالص عمرانی و 60 درصد تملک، نگهداری و پرداخت دیون) تخصیص داده شده است.
وی همچنین به قراردادهای منعقد شده توسط شهرداری اصفهان در سه ماه گذشته اشاره کرد و افزود: طی این مدت 77 قرارداد بسته شده است.
ت/ 7153 / 2093 ** خبرنگار: هُدا استکی ** ا نتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.