مردم همیشه در صحنه ایران بار دیگر در 9 دی 1388 خورشیدی با حضور آگاهانه و مقتدرانه خویش و با بیعت دوباره با آرمان های انقلاب حماسه ای جاودان و به یاد ماندنی را خلق کردند. نمایش بصیرت و هوشیاری ملت مومن و غیرتمند در این حماسه باشکوه، چنان تجلی یافت که آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: «9دی جلوه‌ای از توطئه‌ دشمنان بود؛ فتنه بود. فتنه یعنی افرادی شعارهای حق را با محتوای صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند برای فریب دادن مردم. اما ناکام شدند. هدف از ایجاد فتنه، گمراه کردن مردم است.

شما ملاحظه کنید؛ مردم ما در مقابله‌ با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت - همان طوری که گویندگان و بزرگان و همه بارها گفته‌اند - یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانه‌ آن است که این مردم بیدارند، هشیارند. دشمنان ما باید این پیام را بگیرند. آن افرادی که خیال می کنند می توانند میان نظام و میان مردم جدایی بیندازند، ببینند و بفهمند که این نظام، نظام خود مردم است، مال مردم است.

امتیاز نظام ما به این است که متعلق به مردم است. آن افرادی که با همه‌ وجود نظام جمهوری اسلامی را و اسلام را و این پرچم برافراشته را در این کشور نگه داشته‌اند، در درجه‌ اول خود مردمند؛ دشمنان ما این را بفهمند. سردمداران دولت های مستکبر و در رأس آنها آمریکا علیه ملت ما حرف می زنند، توطئه می کنند، گاهی شعار می دهند، گاهی اظهارات مزوّرانه می کنند، گاهی صریحاً دشمنی می کنند، گاهی در لفافه می برند؛ اینها همه برای این است که تحلیل درستی از مسایل ایران و شناخت درستی از ملت ایران ندارند. ملت ما ملت بیداری است، ملت هشیاری است.»

درایت، تدبر و مدیریت مقام معظم رهبری در آن برهه حساس سبب شد تا جامعه گرفتار دسیسه های دشمنان نشود و بتواند راه خود را ادامه دهد. 9 دی 1388 خورشیدی به عنوان حماسه بزرگ حضور میلیونی مردم در دفاع از آرمان های انقلاب و تجدید میثاق با ولی فقیه، در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده است.

«مصطفی نوروزی» مشاور سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها و استاد دانشگاه تهران، بصیرت و ولایتمداری را 2 واژه ای نامید که ارتباطی عمیق میان آنها است و عمق توجه به آن سبب بینش و دانایی افراد در جامعه خواهد شد. در ادامه دیدگاه و نظرات وی را درباره سالروز حماسه 9 دی جویا می شویم.

** سرنگونی استبداد چندلایه با پیروزی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان یک انقلاب دینی در جهان شناخته می شود. این پیروزی به رهبری امام خمینی(ره) به گسترش موج بیداری اسلامی و تقویت نهضت های رهایی بخش در سراسر جهان کمک کرد و مبارزه ای ضد استکباری بود که توانست فضای آزاد اندیشی را ایجاد کند و بستر ساز احیای بیداری سیاسی شود.

انقلاب اسلامی ایران در اوج جنگ سرد میان ابرقدرت ها به وقوع پیوست هنگامه ای که بلوک غرب و شرق بر ایران نفوذ زیادی داشتند و با توجه به وضعیت حساس کشور در منطقه خاورمیانه به اردوگاهی تبدیل شده بود تا بدین وسیله به دیگر کشورها نفوذ پیدا کنند و زیر سیطره استعماری خود قرار دهند اما انقلاب اسلامی ایران با مدیریت و رهبری مدبرانه امام راحل توانست این استبداد چندلایه را در هم شکند و ضربه ای سهمگین به استکبار ستیزان وارد سازد و در اواخر سده بیستم این اقتدار را برچیند.

انقلابی ‌گری نیز یکی از محورهای جمهوری اسلامی به شمار می رود که باید از توجه خاصی برخوردار شود و در این راستا مردم باید با حمایت خود از ولایت و حضور در عرصه های مختلف این مهم را به سرانجام برسانند.

** مبارزه با استکبارستیزی نقشه راه انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی توانست با تبیین نقش مردم در تصمیم گیری های حکومتی و آزادی بیان، ارزش های پایدار اسلامی را که پایه نظام سیاسی است، بنیانگذاری کند. چنین نظام سیاسی، همزمان به نفی تحجرگرایی و سکولاریسم پرداخت و توانست نظامی را به ارمغان آورد که مشروعیت آن بر پایه حاکمیت خدا و مقبولیت آن نیز بر پایه اراده مردمی باشد.

انقلاب اسلامی با ماهیت اقتدار طلبی و به دور از هرگونه سلطه قدرت های استکباری توانست نقشه های استعمارگران را برهم بزند. این انقلاب با شعار نفی سلطه شرق و غرب خواستار آزادی ملت ایران از نفوذ و دخالت قدرت های خارجی شد. این انقلاب فرهنگ استقلال خواهی را در سطوح مختلف در میان مردم ایجاد کرد و در این راه به مبارزه با استعمار و نفی وابستگی در زمینه های مختلف پرداخت.

** حماسه 9 دی؛ نقطه عطفی در تاریخ نظام اسلامی
درایت و اقتدار رهبری و اتحاد بدنه جامعه توانست گام سوم در پیروزی انقلاب اسلامی را بردارد. همدلی یکپارچه و وحدت ملی سبب شد تا مردم ایران بار دیگر در اوج اتحاد در برابر مستکبران و تحجر ایستادگی کنند. در واقع 9 دی نقطه عطفی مهم در تاریخ نظام اسلامی است که حامل پیام های روشن و عبرت انگیزی برای تداوم نهضت اسلامی و بقای انقلاب است. بصیرت و آگاهی در پرتو مدیریت هوشمندانه ‌مقام معظم رهبری سبب شد تا هرگونه تردیدی از میان برود و مجال دشمنان فرصت طلب سلب شود. حماسه 9 دی بر پایه بصیرت و حمایت از ولایت و نظام به ‌دست آمد، این حماسه متعلق به قشر خاصی از جامعه نبود بلکه به همه نیروهای انقلابی و دلسوز تعلق داشت. جایگاه کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون تلاش و فداکاری های امام راحل (ره)، هدایت های رهبری و همراهی ملت غیور است که در چارچوب ولایت مداری قرار دارد.

** حماسه 9 دی؛ حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری
امروزه حفظ آرمان و ارزش های نظام اسلامی به اقتدار و پیشرفت کشور کمک می کند و در بیداری و آگاهی بخشی مردم بسیار مهم است که در این راستا پیروی از خط ولایت یک اصل برای همگان و حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری از وظایف مردم ولایت مدار به شمار می رود. تحول و پیشرفت جامعه و مبارزه با ظلم و سلطه از جمله مباحثی محسوب می شود که بر عهده جوانان و قشر تحصیل کرده قرار دارد، بنابراین نقش این دسته از جامعه و حضور آگاهانه آنان در تمامی عرصه ها بسیار لازم و ضروری است. استعمارگران همواره با جمهوری اسلامی ایران رفتارهای خصمانه ای داشته اند، بنابراین وحدت و یکپارچگی ملت غیور و همیشه در صحنه ایران مهمترین شاخصه ای به حساب می آید که باید به منظور ایستادگی در برابر دشمنان به آن توجه داشت.
گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه ** بازنشر: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.