' محسن مهرعلیزاده ' در جلسه هم اندیشی و بررسی و رفع مشکلات آب و کشاورزی حوضه زاینده رود، تاکید کرد: سازمان های مذکور مکلفند برای مصرف بهینه آب در صنایع مختلف استان برنامه ریزی کنند و دستگاه های مرتبط نیز باید نسبت به تسریع در اجرای تعهدات و مصوبات مرتبط با ساماندهی رودخانه و ارائه الگوی کشت و کنترل برداشت آب در این حوضه آبریز اقدام نمایند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه سازمان آب منطقه ای باید با پایش مستمر وضعیت منابع آب برای تدوین گزینه های محتمل تامین آب، متناسب با شرایط بارندگی با همکاری سازمان جهادکشاورزی و نمایندگان کشاورزان اقدام کند، افزود: باید این اطلاعات به مدیرکل حوضه آبریز وزارت نیرو جهت طرح در جلسه آینده شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود ارسال شود.
مصرف سرانه آب در اصفهان 151لیتر عنوان شده و حدود 70درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی، 10 درصد در بخش شرب و 20 درصد در بخش صنعت و سایر موارد مصرف می شود.
موضوع خشکسالی و کمبود منابع در کشور و به ویژه در استان اصفهان، به عنوان یک بحران جدی طی چند سال اخیر بروز کرده است .
خشکسالی شدید و خالی بودن 76 درصدی حجم سدهای این استان زنگ خطر کمبود آب و اهمیت موضوع مدیریت مصرف بهینه آب در استان را بیش از پیش به صدا دراورده است.
مهرعلیزاده استاندار اصفهان معتقد است در راستای مقابله با این تنش جهادکشاورزی باید در جهت اجرایی نمودن پیشنهادات عملیاتی کشاورزان در زمینه های رفع مشکلات بیمه، الگوی کشت، جبران خسارت، تامین آب، اشتغال پایدار اقدام شود و همزمان با تشکیل جلسات هماهنگی باصنف و تشکل های مرتبط کشاورزی، تدابیر لازم برای کاهش اثرات کم آبی در مناطق تحت تاثیر و اجرایی نمودن طرح های اثرگذار با مشارکت بهره برداران اتخاذ شود.
به گفته وی ' شرکت آب منطقه ای اصفهان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید برای انجام تعهدات مرتبط با تامین اعتبار جهت اجرای طرح ساماندهی زاینده رود و پرداخت بدهی های طرح های اجرا شده اقدام کنند'.
مهرعلیزاده افزود: شرکت آب منطقه ای باید با همکاری سازمان جهادکشاورزی و با هماهنگی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری برای اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی آب مبنی بر تشکیل صندوق خسارات کشاورزی در حوضه زاینده رود پیگیری لازم را انجام دهد.
وی درباره برنامه ریزی در مصرف بهینه آب در بخش های مصرف نیز خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان باید با تدوین طرح جامع صرف جویی در مصارف آب شرب و فرهنگ سازی در این بخش، نسبت به کاهش مصارف آب آحاد مشترکان اقدام کند.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
میزان کاهش آب ذخیره شده در سد زاینده رود در سالهای اخیر بی سابقه بوده و هم اکنون نسبت به میانگین بلند مدت 80 درصد کاهش داشته است.
میزان کنونی آب ذخیره شده در سد زاینده رود کمتر از 140 میلیون متر مکعب و شرایط حتی وخیم تر از سال گذشته است و همین امر باعث شده تاکنون زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان جاری نشود.
ت / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.