بخشنامه الزام بانک‌ها به رعایت نرخ سود 15 درصدی سپرده‌های یکساله و 10 درصدی سپرده‌های کوتاه مدت (روزشمار) از 11 شهریور امسال برای همه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری کشور اجرایی شده است.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی اصفهان روز یکشنبه به نقل از محمد جواد بگی افزود: این امر سبب افزایش بهای تمام شده تولید و کاهش قدرت رقابتی در بازارهای صادراتی خواهد شد.
وی نظام بانکی به همراه بخش های تولیدی و صنعتی کشور را یکی از بازنده های اصلی بالا بودن نرخ سود سپرده ها و تسهیلات عنوان کرد و گفت: استمرار این روند می تواند لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد، اشتغال و معیشت شهروندان وارد کند.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی اصفهان اظهار کرد: بالا بودن نرخ سپرده ها، هزینه تمام شده جذب سرمایه را در نزد بانک ها افزایش داده است و بانک ها با جذب سپرده های گران قیمت با چالش های بزرگی مواجه خواهند بود.
وی افزود: نخستین چالش جذب سپرده های گرانقیمت در نظام بانکی، هزینه بالای نگهداری سپرده های مردم در نزد بانک است و بانک ها به منظور پرهیز از این هزینه ناگزیر به پرداخت تسهیلات به متقاضیان پر ریسک و برای فرار از این هزینه خواهند بود که همین اعطای تسهیلات پر ریسک در بلند مدت سبب افزایش مطالبات معوق بانک ها شده است.
بگی مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی به واسطه دریافت تسهیلات گران قیمت را سبب معوق شدن پرداخت برخی از تسهیلات دریافتی خواند و گفت: با بازپرداخت نشدن تعهدات برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی به نظام بانکی، مشکلات این واحدها به بانک ها منتقل شده و در بلند مدت شاهد چالش های بزرگ در نظام بانکی خواهیم بود.
وی افزود: در سال 95 و شش ماه نخست سالجاری، استان اصفهان با همکاری و همراهی بانک ها، رتبه نخست اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی را در کشور کسب کرد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، حمایت نظام بانکی از بخش های تولیدی و صنعتی کشور و کاهش نرخ تسهیلات را یکی از پیش شرط های موفقیت در اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال عنوان کرد.
اصفهان با بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی، یکی از صنعتی ترین استان های کشور بشمار می آید.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.