تیران و کرون با 40 روستا و سه شهر در مقابل تهدید جولان سگ های ولگرد در سطح شهر و روستا قرار گرفته و مردم از این چنین شرایطی رنج می برند و برخی نیز دچار حادثه شده اند .
مردم ساکن این شهرستان در شهرها و روستاها از رها بودن سگ های ولگرد و یا صاحب دار در محیط زندگی رنج می برند و این موضوع همواره امنیت و آرامش زنان و بچه ها را تهدید می کند و باعث می شود در ساعات خلوت و یا تاریکی شب به راحتی در خیابان تردد نکنند.
شهروندان با بیان اینکه چندین بار این موضوع را به مسئولان گزارش کرده ایم می گویند تاکنون اتفاقی رخ نداد و این تهدید و چالش وجود دارد.

** 198 نفر امسال در تیران و کرون دچار سگ گزیدگی شده اند
مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان تیران و کرون دراین خصوص گفت: با توجه به بافت روستایی شهرستان تیران و کرون و نگهداری سگ در مناطق روستایی ،این حیوانات به آسانی در سطح معابر شهرها و روستاها در تردد هستند.
جمشید اویسی بیان کرد: سالانه نزدیک به 250 مورد حیوان گزیدگی که بیشتربه وسیله سگ هایی که آزادانه در معابر در حال تردد هستند اتفاق می افتد.
وی افزود: در سال جاری تاکنون نیز 189 مورد سگ گزیدگی در این شهرستان گزارش شده و واکسیناسیون و درمان پیشگیری هاری جهت تمام مصدومان صورت گرفته است.
مدیر شبکه بهداشت شهرستان تیران و کرون افزود: در برخی از این حیوان گزیدگی ها کودکان دوساله و پنج ساله دچار حادثه شده اند که در کنار صرف هزینه بالا جهت تامین واکسن باعث ایجاد آسیب های روحی و جسمی زیادی برای مصدومان شده است.
وی افزود: با توجه به این که حیوانات قادر به انتقال بیماری هایی همانند کیست هیداتیک ، سالک ،تب مالت و مواردی از این قبیل هستند، توجه به جمع آوری و کنترل سگ های ولگرد در سطح این شهرستان لازم و ضروری و بی توجهی به این موضوع تهدید علیه سلامتی و امنیت مردم است.
اویسی با بیان اینکه کشتار سگ ها مغایربا حقوق حیوانات است، وی خاطرنشان کرد: جمع آوری سگ های ولگرد در پناهگاهای حیوانات باید انجام شود که این موضوع در شهر تیران با اقداماتی همراه بوده اما هنوز نیاز به پیگیری بیشتر شهرداری ها و دهیاری های شهرستان و همکاری شهروندان برای رفع این معضل وجود دارد.
وی افزود: احداث پناهگاه نگهداری حیوانات و جمع آوری مستمر این دسته از حیوانات باید با یک برنامه بلند مدت در شهرستان انجام شود و با توجه به اینکه امکان تشخیص سگ های دارای صاحب از سگ های ولگرد مشکل است نیاز به تلاش و همکاری عموم دامداران و مردم مناطق شهری و روستایی جهت جلوگیری از نگهداری و رها سازی سگ ها در معابر عمومی می باشد.

***راه اندازی پناهگاه نگهداری سگ های ولگرد در تیران
راه اندازی پناهگاه نگهداری سگ های ولگرد با عنوان پناهگاه مهر در شهر تیران توسط جمعی از مردم انجام شده اما مساحت این پناهگاه قابلیت پوشش و نگهداری جمعیت زیادی ازسگ های ولگرد را ندارد.
مسئول این پناهگاه خواستار اختصاص زمین برای گسترش فضای پناهگاه و حمایت مالی برای تامین خوراکی سگ ها شده که باید در این خصوص مردم و شهرداری و دهیاری ها همکاری کنند.

** سگ های ولگرد نباید کشته شوند
از سوی دیگر علی غلامی رئیس اداره محیط زیست شهرستان تیران و کرون نیز با بیان اینکه باید حیات حیوانات باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: در ساماندهی و جمع آوری سگ های ولگرد نباید این حیوانات کشته شوند بلکه باید زنده گیری شده و در محیط دیگری نگهداری شوند.
وی افزود: در خصوص جلوگیری از کشتار این حیوانات شهرداری و دهیاری ها همکاری دارند و باید برای ساماندهی سگ های ولگرد از روش های قانونی و زنده گیری استفاده شود.

*** افزایش تعداد سگ ها نیازمند مدیریت گله داران است
برخی از گله داران و دامداران برای مراقبت از دام های خود سگ هایی را با گله همراه می کنند ولی مدیریتی برای جلوگیری از افزایش تعداد آن ها نداشته و پس از اتمام دوران چرای دام، سگ ها را در بیابان رها می کنند که این موضوع خود منجر به افزایش سگ های ولگرد در مناطق مختلف شده است.
با توجه به آمار بالای سگ گزیدگی در شهرستان تیران و کرون و اتفاقات ناگواری که در مناطق مختلف رخ داده نیاز به دقت و توجه بیشتر مسئولان برای ساماندهی و رفع این بحران است.
رها بودن سگ ها در معبر شهری و روستایی تیران و کرون از دغدغه های مردم بوده که از مسئولان خواستار ساماندهی و جمع آوری این سگ ها هستند.
شهرستان تیران و کرون با بیش از 71 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
گ7131 خبرنگار: اکبر مهدی زاده - انتشاردهنده: عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.