روزنامه اصفهان امروز در مطلبی با عنوان 'دل اصفهانی ها برای کمک به زلزله زدگان می لرزد' نوشت: از یکشنبه‌شبی که کشورمان در پی زلزله 7 ریشتری لرزید و زندگی اهالی غرب ایران زیر آوار زلزله و البته ساختمان‌های غیراستاندارد مسکن مهر به نابودی کشیده شد، اخبار متعدد از عمق وخامت این زلزله از گوشه و کنار مخابره شده و در ادامه افراد حقیقی و حقوقی ضمن ابراز همدردی با زلزله‌ زدگان آمادگی خود را جهت کمک به ایشان اعلام کردند.
ادامه این گزارش حاکیست: در این میان اصفهانی‌ها که در این زلزله تکانش‌هایی را در بخش‌هایی از شهر اصفهان و شهرستان فریدونشهر احساس کرده بوده اما مورد خسارت واقع نشدند، اکنون به تکاپوی بسیار برای یاری به زلزله‌زدگان افتاده و هر اداره و ارگانی به‌زعم خود در حال تدارک ارسال خدمات موردنیاز زلزله‌زدگان و گسیل آن به غرب کشور است. این اقدامات آنقدر متعدد است که پیام‌های تسلیت و همدردی بسیار مسئولان در لابلای آن گمشده بنابراین در ادامه اقداماتی که از سوی مردم و مسئولان نصف‌جهان برای زلزله‌زدگان غرب کشور انجام‌شده را مرور می‌کنیم. در ابتدا باید اشاره داشته باشیم که به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر آواربرداری سبک برای دسترسی به مصدومان به پایان رسیده و در حال حاضر سعی بر این است که فرآیند اسکان و تغذیه اضطراری تکمیل شود.
شاهین فتحی که آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان را در ارتباط زنده تلویزیونی اعلام کرد، گفت: از صبح روز زلزله ۱۰ فروند بالگرد هلال‌احمر در عملیات انتقال مصدومان از مناطق آسیب‌دیده وارد عمل شده‌اند و ۱۶۲ مصدوم را به بیمارستان‌های معین منتقل کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه این بالگردها پشتیبانی عملیات امدادرسانی را نیز بر عهده داشتند، افزود: دو نکته مهم در این حادثه یکی وسعت منطقه آسیب‌دیده و دیگری سردی هواست که ما هم این دو نکته را در شب گذشته با همه وجود احساس کردیم و برای همین با استفاده از نیروهای کمکی تازه‌نفس سعی کردیم توانمان را افزایش دهیم.
فتحی گفت: در امدادرسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور ۱۶ استان هم‌جوار در فرآیند عملیات مداخله کردند و تیم‌های واکنش سریع، اسکان اضطراری و حتی تیم‌های درمان اضطراری هلال‌احمر نیز در منطقه حضور فعال دارند. وی افزود: در حوزه اسکان و تغذیه اضطراری باید سعی کنیم با ایجاد سرپناه، نیاز آسیب دیدگان را رفع کنیم.
در این زمینه بیش از ۱۰ هزار تخته چادر، ۲۰ هزار تخته پتو و ۱۸۵ هزار کنسرو توزیع شد، اما با توجه به وسعت منطقه حادثه و گسترده بودن جمعیت ساکن منطقه و جمعیت تحت تأثیر که شامل ۵۲۶ روستا و هشت شهر هستند نیاز بیشتری احساس می‌شود. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام اینکه برای ۷۰ هزار نفر تسهیلات اسکان و تغذیه اضطراری فراهم‌شده است، افزود: بخشی از این تسهیلات به دست ما رسیده و بخشی هم در شب گذشته در بین حادثه دیدگان توزیع شد. تلاش می‌کنیم ۳۰ هزار تخته چادر دیگر را نیز برای زلزله‌زدگان کرمانشاه فراهم کنیم.

روزنامه 'اصفهان زیبا' در گزارشی با عنوان 'ئیسفه هان هاوه گه ردت کرماشان' در مطلبی نوشت: باکس‌های انبوهی از آب‌های معدنی و کوهی از پتوهای نو و تا نخورده و جعبه‌های کنسروهای ماهی و لوبیا و همچنین صندوق‌های شیشه‌ای بزرگ حاوی کمک‌های نقدی در حیاط جلویی و پشتی جمعیت هلال احمر استان اصفهان به‌چشم می‌خورد. اطراف جمعیت، افرادی دیده می‌شوند که گونی‌های بزرگی از لباس گرم و پتو یا بسته‌هایی از لوازم بهداشتی به دست دارند و شتابان از نگهبان پرس و جو می‌کنند که اقلام را به کجا باید تحویل بدهند. کامیون‌ها در ورودی درب جمعیت، منتظر حمل کمک‌های نقدی و غیرنقدی اصفهانی‌ها به آوارگانی هستند که شامگاه یکشنبه زمین‌لرزه 7.3 ریشتری خانه و زندگی‌شان را به قدر چشم برهم زدنی به دست باد سپرد و ویران کرد تا لباس عزا به تن ایرانی‌ها کند و روحشان را ناهموار، آنچنان که این زمین‌‌لرزه تاکنون، 430 کشته و حدود هفت هزار و 700 مصدوم به جای گذاشته است.
در ادامه این مطلب می خوانیم: داخل ساختمان دایره‌‌شکل هلال‌احمر هم کم از بیرون ندارد و همانجا هم غوغایی برپاست؛ غوغایی که ترجمان این عبارت است: « ئیسفه هان هاوه گه ردت کرماشان. اصفهان همراه کرمانشاه است». جمعیت نسبتا زیادی در اتاق امور داوطلبان جمع شده‌اند تا اسم و تخصص‌شان را ثبت کنند؛ شاید در این روزهای شوم و حزن‌انگیز کاری از دستشان برآید و بتوانند؛ برای کمک‌رسانی به اهالی غرب عازم آنجا شوند. سعید، جوان خوش‌پوشی که حدودا 33 ساله به نظر می‌رسد، یکی از همین افراد است. او می‌گوید: «کارشناس زلزله هستم. آمده‌ام اینجا اعلام آمادگی کنم که در صورت نیاز خودم و تعدادی از افرادی که خبره این کار هستند، به کرمانشاه برویم؛ شاید کاری هر چند اندک، برای زلزله‌زدگان از دستمان برآید.» نازنین هم که در حال دادن مشخصاتش بــه متصدی است، دوره‌های کامل امداد و نجات را شش سال پیش گذارنده. خودش چندین نایـلون حاوی لوازم بهداشتی از جمله پد و... برای اهدا آورده و تاکید ویژه‌ای دارد که در این موقعیت نباید نیازهای زنان فراموش شود. او می‌گوید: «وضعیت آوارگان اصلا خوب نیست. هوا سرد است. قطعا آنها به افرادی مثل من، نیاز خواهند داشت. الان، فرم پر می‌کنم ان شاءالله که بتوانم، هر کاری از دستم برمی‌آید انجام بدهم.» کمک‌های مردمی اصفهانی‌ها از لحظاتی بعد از زلزله تاکنون ادامه دارد؛ آنچنان که محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان به اصفهان زیبا می‌گوید: «تقریبا ساعاتی بعد از وقوع زلزله در کشور پنج دستگاه آمبولانس‌ از غرب استان (فریدن و دامنه و... ) به همراه شش دستگاه خودروی نجات و تعدای سگ تجسس و همچنین اقلامی همانند پتو و... به کرمانشاه فرستاده شدند. از سوی دیگر نیز تیم‌های مختلفی هم به‌صورت آماده باش هستند تا در صورت نیاز به کرمانشاه اعزام شوند. در این مدت زمان، حدود هزار تخته چادر و پنج هزار تخته پتو از اصفهان به این منطقه انتقال یافت. علاوه‌براین، هفت هزار تخته چادر از شهرستان‌های کاشان، سمیرم، شهرضا، نائین و خوانسار در حال ارسال است.»
اینگونه که مومنی می‌گوید: «درحال حاضر بیشترین نیاز مردم زلزله‌زده، پتو و آب‌معدنی و کنسرو است. خوشبختانه مردم و خیرین در اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی گام‌های موثری برداشته‌اند. همچنین همشهریان می‌توانند از طریق ارسال پیام به شماره پیامکی 30001147 تخصص و توانمندی خودشان را اعلام کنند تا در صورت نیاز بتوانیم، آنها را به کرمانشاه منتقل کنیم. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که افراد بدون هماهنگی با هلال احمر اقدامی انجام ندهند؛ چون ممکن است حضورشان مانع امدادرسانی صحیح به آوار‌گان شود. علاوه‌براین، شماره 03136612424ا از ساعت 30/7 صبح الی 9شب افراد را راهنمایی می‌کند. از سوی دیگر بهتر است مردم به‌جای اهدای کمک‌های غیرنقدی، به‌صورت نقدی کمک کنند؛ چرا که ارسال این اقلام نیاز به صرف هزینه دارد. اگر هماهنگی‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است افراد نیازمند نتوانند کمک‌ها را دریافت کنند. اکنون دیده می‌شود که افراد بسیاری شماره حساب اعلام می‌کنند؛ اما هیچ‌کدام از اینها مورد تایید جمعیت هلال احمر نیست؛ بلکه تنها شماره حساب 99999 را که به‌نام جمعیت هلال احمر است، تایید می‌کنیم که بانک‌ها نیز این شماره حساب را دارند. مراکز و پایگاه‌های هلال احمر در نقاط مختلف اصفهان نیز آماده دریافت کمک‌های مردمی و غیرمردمی مردم هستند.»

روزنامه 'نسل فردا' نیز در سرمقاله روز چهارشنبه خود با تیتر 'مردودی مسکن مهر در آزمون زلزله' نوشت: پس از زلزله مهیب در استان کرمانشاه، تصاویری از فروریختن ساختمان‌های تازه‌ساز «طرح مسکن مهر»، حیرت، تأسف و تعجب افکار عمومی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. هرچند وقوف داریم روزهای ابتدایی پس از فاجعه زلزله وقت چندان مناسبی برای طرح این‌گونه بحث‌ها و انتقادها نیست، اما عکس‌ها و فیلم‌هایی که در روزهای گذشته در صفحات مجازی بسیاری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای منتشر شده، متأسفانه این اطمینان را به‌طور نسبی می‌دهد که این ساختمان‌های ویران‌شده در قالب طرح مسکن مهر بوده و از سوی دیگر با انتشار وسیع تصاویر این ساختمان‌ها در فضای مجازی، میلیون‌ها کاربر ایرانی فضای مجازی از آن آگاه شده و تصاویر آن را دیده یا به اشتراک گذاشته‌اند.
در ادامه افزوده شده است: «مسکن مهر» که از طرح‌های دوران هشت‌ساله دولت محمود احمدی‌نژاد است، طرحی است که یک‌دهه از آغاز آن نگذشته و قاعدتاً می‌بایست ساختمان‌ها و مجتمع‌های آن دست‌کم به‌لحاظ سازه و مقاومت امن باشند، اما تصاویر نشان می‌دهد این ساختمان‌ها نیز همچون بسیاری از ساختمان‌های فرسوده و قدیمی از زلزله جان سالم به‌در نبرده و فروریخته‌اند. در یک دهه گذشته و هم‌زمان با مطرح‌شدن مبحث «مسکن مهر» بسیاری این انتقاد را مطرح می‌کرده و می‌کنند که این ساختمان‌ها غالباً در نواحی کم‌امکانات یا فاقد امکانات اطراف شهرهای بزرگ بنا شده و از کمترین امکانات متناسب با زندگی شهری بی‌بهره هستند. حتی رئیس‌جمهور (حسن روحانی) از این طرح با عنوان کنایه‌آمیز «ساخت خوابگاه» نام برده (نقل به مضمون) و گفته است مردم از مسکن مهر تنها انتظار خوابگاه نداشته و ندارند؛ بلکه می‌بایست امکانات و زیرساخت‌های متناسب شهری را نیز در محل‌هایی که مجتمع‌های این طرح ملی در آن جای داده شده‌اند؛ داشته باشند؛ اما زلزله کرمانشاه پرده‌ای دیگر از ضعف‌های این طرح را به نمایش گذاشت و معلوم شد متأسفانه بسیاری از ساختمان‌هایی که در قالب این طرح احداث شده به قول معروف «بسازوبندازی» و فاقد ساده‌ترین استانداردهای مقاومت در برابر زلزله بوده‌اند؛ درحالی‌که کلید واحدهای آن پس از ماه‌ها و گاه سال‌ها انتظار به خانواده‌های غالباً کم‌درآمد داده شده تا سرپناهشان باشد.
در ادامه اضافه شده است: اگر حتی همه انتقادهای گذشته درباره طرح مسکن مهر را به کناری بنهیم همین یک نمایش ضعف سازه این ساختمان‌های تازه احداث شده، خود به‌خوبی گواه فاجعه «هدردادن منابع کشور» در پروژه‌ای است که حتی قادر نیست در حدواندازه یک سرپناه و خوابگاه به ساکنان و صاحبان خود سرویس و احساس امنیت و آرامش بدهد. آیا به‌واقع نمی‌توان پیمانکاران این ساختمان‌های به‌شدت آسیب‌دیده مسکن مهر را که نسبت به جان و مال مردم بی‌تفاوت بوده‌اند برای پاسخگویی قضایی و حقوقی فراخواند؟ پرسش دیگر اینکه ناظران این طرح ساخت‌وساز ملی که هنوز فرایند تحویل هزاران واحد مسکونی در قالب آن به شهروندان ثبت‌نام کرده ادامه دارد، کجا بوده و چگونه نظارت کرده‌اند؟ با وجودی که مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمانشاه اعلام کرده که ساختمان‌های فروریخته مسکن مهر روی گسل زلزله بوده‌اند، اما این مسئله نیز تغییری در فاجعه ضعف مطالعات و اجرای این طرح ملی ایجاد نمی‌کند؛ چراکه در این هنگام این ابهام پیش می‌آید که مطالعات مکان‌یابی طرح مسکن مهر چگونه بوده و چطور برای مکان ساخت این پروژه‌های مسکونی که غالباً پرواحد بوده‌اند، گسل‌های زلزله انتخاب شده‌اند وانگهی انتشار برخی تصاویر نشان می‌دهد در یک خیابان به فاصله چند ده متر به‌ویژه در سرپل ذهاب برخی ساختمان‌های حتی قدیمی شخصی‌ساز در کنار ساختمان‌های تازه‌احداث‌شده مسکن مهر کاملاً سالم مانده وحتی شیشه‌هایشان نیز نشکسته؛ درحالی‌که دیوارهای چهارطرف ساختمان‌های مسکن مهر به‌طورکامل فروریخته و این ساختمان‌ها با آوار کامل فاصله چندانی ندارند؛
این روزنامه در ادامه نوشت: بااین‌حال دو نگاه به ماجرای تخریب ساختمان‌های مسکن مهر سرپل ذهاب وجود دارد: در قالب نگاه اول، از آنجا که با وقوع زلزله‌ای با بزرگی بیش از هفت ریشتر که در ۲۷ سال اخیر در ایران و در ۵۰ سال گذشته در منطقه زاگرس بی‌سابقه بوده، تخریب ساختمان‌های مسکن مهر نیز همچون دیگر ساختمان‌ها دور از واقعیت نیست. مطابق با این دیدگاه اگرچه دیوارهای برخی ساختمان‌های مسکن مهر آسیب دیده‌اند، اما سازه این ساختمان‌ها سالم است. اما نگاه دوم در مقابل این نگاه بر این موضوع تأکید می‌کند که ازآنجاکه مسکن مهر با منابع ارزان‌قیمت و تورم‌زا به‌شکل گسترده و در سطح ملی برای اقشار محروم ساخته شده است باید به‌گونه‌ای ساخته می‌شد که در شهرهایی که دارای گسل‌های فعال هستند و سابقه لرزه‌ای قابل‌توجه دارند، به‌لحاظ استحکام در برابر زلزله مقاوم باشند.
روزنامه 'کیمیای وطن' نیز در مطلبی با عنوان 'اعزام 14 اکیپ عملیاتی شرکت آبفا استان اصفهان به منطقه زلزله زده غرب کشور' به نقل از هاشم امینی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نوشت: شرکت آبفا استان اصفهان 14 اکیپ عملیاتی و تعمیرات به همراه تمامی تجهیزات و اتصالات مربوطه به منظور اصلاح خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع و انشعابات آب به منطقه زلزله زده غرب کشور اعزام نمود، با توجه به اهمیت موضوع مدیر بهره برداری از تأسیسات تأمین و توزیع آب و مدیرکنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به دلیل تسریع در اجرای عملیات تعمیرات و احتمال گل آلود شدن آب شرب غرب کشور به همراه مواد ضد عفونی کننده به مقدار لازم شامل پلی الکترولیت و پرکلرین جهت رفع کدورت و سالم سازی آب شرب به این منطقه اعزام گردید.
ادامه مطلب به نقل از وی حاکیست: علاوه بر اعزام اکیپ‌های عملیاتی که با همراهی متخصصین و مهندسین اصلاح شبکه آب و خطوط انتقال و انشعابات می‌باشد اکیپ‌هایی هم جهت پشتیبانی به این منطقه اعزام شد، اولین اکیپ‌های عملیاتی شرکت شامل 4 دستگاه تانکر آبرسانی و تعمیرات در روز دوشنبه اعزام گردید و سه شنبه نیز مجدد 10 اکیپ دیگر با تجهیزات کامل شرکت آبفا استان اصفهان به منطقه زلزله زده غرب کشور اعزام گردید و اگر در روزهای آتی نیز نیاز به کمک رسانی بیشتر جهت رفع خسارت به تأسیسات شبکه آب و خطوط انتقال آب باشد آمادگی اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر فراهم شده است.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.