پناهگاه حیات وحش موته یکی از پر ارزش ترین مناطق ایران بخصوص از نظر گیاهان منحصر به فرد و زیستگاهی مناسب برای زیست آهوها محسوب می شود .
این پناهگاه دارای دو بخش، یکی جلگه و هموار برای زیست آهو و دیگری مناطق کوهستانی برای زیست قوچ، میش، کَل و بُز است.
این پناهگاه با وسعت 204 هزار و 305 هکتار در شمال استان اصفهان و شمال غربی میمه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان اصفهان روز شنبه به نقل از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گلپایگان اضافه کرد: واکسینه شدن محیط بانان حیات وحش موته در راستای اجرای مصوبات کارگروه مدیریت بحران و کمیته سلامت و امنیت غذایی شهرستان گلپایگان برای پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری خطرناک هاری انجام شد.
بر این اساس، باتوجه به مشاهده مواردی از بیماری خطرناک هاری در حیوانات وحشی منطقه گلشهر و گلپایگان، با همکاری اداره محیط زیست و شبکه بهداشت درمان شهرستان گلپایگان اجرای طرح واکسناسیون محیطبانان علیه بیماریهای آنفلوانزا و هاری در پاسگاه محیط بانی آب باریک انجام شد.
هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. ویروسی از خانواده رابدو ویریده این بیماری را ایجاد می‌کند.
این ویروس در همه حیوانات خون‌گرم از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند. ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌کند.
ه گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان'H5N1'، ویروسی مشترک بین انسان و طیور است.
گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی درباره همه‌گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام(OIE) اعلام شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برغم اینکه شیوع آن به شدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری تاکید دارند.
دی سال گذشته، ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان با ورود به اصفهان بعنوان دوازدهمین استان کشور، به پرندگان این خطه هم سرایت کرد.
کوچ پرندگان مهاجر مهمترین عامل اشاعه این بیماری است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.