به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، ' میشائیل لینهارت ' روز چهارشنبه در دیدار با ' رسول زرگرپور ' استاندار سابق اصفهان افزود: اتریش به عنوان میزبان تعدادی از جلسات برای رسیدن توافق هسته ای بین ایران و 1+5 همواره از این توافق چند جانبه حمایت کرده است.
وی با بیان اینکه برجام به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است و همه کشورها باید به آن عمل نمایند، تاکید کرد: اتریش به حمایت از برجام ادامه می دهد.
لینهارت افزود: از رئیس جمهوری ایران برای سفر به اتریش در آینده ای نزدیک دعوت شده است و دکتر روحانی در آینده ای نزدیک به وین سفر خواهد کرد.
وی با اشاره به گسترش روابط دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی پس از اجرایی شدن برجام ابراز امیدواری کرد که هیات های تجاری ایران و اصفهان نیز دکتر روحانی را در سفر به اتریش همراهی کنند.
قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش با اشاره به تغییر استاندار اصفهان گفت: مطمئن هستم که ارتباطات عمیق اتریش با اصفهان در دوره تصدی استاندار جدید اصفهان نیز ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه پس از سفر رئیس جمهور اتریش به اصفهان، خطوط هوایی مستقیم اصفهان - اتریش راه اندازی شد، افزود: این اقدام زمینه سفر گردشگران اتریشی به اصفهان را فراهم کرد.
لینهارت از اصفهان به عنوان یکی از شهرهای مهم خاورمیانه نامبرد و افزود: اصفهان نه تنها از لحاظ صنعتی بلکه در خصوص جاذبه های فرهنگی و تمدنی بسیار ارزشمند است و مطمئن هستم که ارتباطات عمیق کشور اتریش با اصفهان ادامه خواهد یافت.
قائم‌ مقام وزیر امور خارجه اتریش با بیان اینکه کشور اتریش در زمینه های انرژی های تجدید پذیر و سازگاری صنایع با محیط زیست تخصص دارد، افزود: نکته مثبت در ارتباط ایران و اتریش کیفیت و اعتماد بر این روابط و سیاست برد - برد است و هیچگونه برنامه محرمانه سیاسی و تجاری نخواهیم داشت.
لینهارت خواستار همکاری در زمینه های فرهنگی با محوریت تبادل فرهنگ و تمدن با اصفهان شد و افزود: سال آینده میلادی جشن های سالگرد روابط ایران و اتریش و مرکز فرهنگی اتریش در تهران برگزار می شود و باید از این فرصت برای ارتباط بیشتر با اصفهان استفاده کنیم.
استاندار سابق اصفهان نیز در آخرین روز کاری خود در استانداری اصفهان اظهارکرد: اصفهان پس از اجرایی شدن برجام نه تنها مورد استقبال و بازدید مقام های سیاسی کشورهای مختلف بلکه مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است.
رسول زرگرپور با بیان اینکه اصفهان از لحاظ صنعتی جایگاه ویژه ای را در کشور دارد، افزود: بیشترین اعتبار اصفهان به مسائل توریستی و گردشگری است.
وی روابط ایران و کشور اتریش را رو به جلو خواند و افزود: پس از برجام و سفر رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور اتریش به ایران روابط دو کشور گسترده تر شد و امیدواریم با این سفر این روابط قوی تر شود.
زرگرپور بااشاره به توافقات و دیدارهای مسئولان کشور اتریش با مدیران ارشد استان اصفهان، افزود: سوابق این دیدارها و توافقات حتما به استاندار جدید منتقل خواهد شد.
وی بابیان اینکه اصفهان بسیار علاقه مند به ارتباط با یکی از استان های اتریش است، ابراز امیدواری کرد که تفاهمات انجام شده با ایالت سالزبورگ اتریش برای عقد قرارداد خواهرخواندگی پیگیری شود و استاندار جدید اصفهان نیز در کوتاهترین زمان برای اجرای این تفاهمات به سالزبورگ سفر کند.
بر اساس آمارهای گمرک ایران، مبادلات ‏تجاری 2 کشور از سال١٣٩٠ تا پایان ١٣٩٣ به دلیل این تحریم ها از ٨١٨ میلیون دلار به ٣١٢ میلیون ‏دلار کاهش یافت.
براساس این آمار از سال ١٣٩٠ تا چهار ماه منتهی به تیرماه 1394 حجم کل تجارت خارجی میان ‏ایران و اتریش، ٢ میلیارد و 258 میلیون دلار بود که 98.2 درصد از آن به واردات ایران از اتریش مربوط می شد.
مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزی، ‏داروهای گیاهی، فرش ‏دستباف، گلیم و قالیچه و مهمترین اقلام وارداتی ایران از اتریش شامل ماشین آلات صنعتی، برقی و رایانه ای، لوازم خانگی، دستگاه های ‏گیرنده و فرستنده، ریل، وسایل و تجهیزات راه آهن، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی است.
میشاییل لینهارت» (Michael Linhart) قائم مقام وزیر امور خارجه اتریش روز یکشنبه به منظور دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد.
8114/ 2093 ** خبرنگار: امیر حسین اکبری ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.