در این مطلب آمده است: «تفکر سرمایه گذاری در اصفهان سنتی است»، سرمایه گذاری برای راه اندازی استارت آپ به اندازه ای که درمیان پایتخت نشین ها جا باز کرده برای اصفهانی ها مهیج نیست، سرمایه گذاران اصفهانی برای ورود به دنیای استارت آپی ریسک نمی کنند و سرمایه گذاری در سایر بخش های اقتصادی را ترجیح می دهند. این در حالی است که پا گرفتن استارت آپ ها در اصفهان و فرهنگ سازی در این زمینه سهم موثری در بهبود سیستم کارآفرینی و ایجاد اشتغال اصفهان خواهد داشت. درآمدزایی بیشتر استارت آپ های تهران در مقایسه با اصفهان یکی دیگر از عواملی است که منجر شده تا بسیاری از خوش فکران جامعه استارت آپی با داشتن ایده های بکر و قوی برای ادامه فعالیت خود در پایتخت ماندگار شوند تا هم درآمد بیشتری کسب کنند و هم با مطرح شدن مورداستقبال بیشتری قرار گیرند.
ادامه این مطلب حاکیست: رشد استارت آپ ها در اصفهان می تواند جهشی بزرگ برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال در این استان باشد. زمانی که استارت آپ ها در فرهنگ کسب وکار اصفهان جا باز کند و سرمایه گذاران برای کارآفرینی به این سمت و سو حرکت کنند پازل موفقیت استارت آپ های اصفهانی هم تکمیل می شود.در این میان اما برای گسترش استارت آپ ها در اصفهان فرصت هایی هم وجود دارد که استارت آپ های فعال در پایتخت از این فرصت ها بی نصیب هستند. به گفته فعالان جامعه استارت آپی هزینه های پایین تر در اصفهان یکی از فرصت های مناسب برای آغاز کارآفرینی به واسطه رشد و گسترش جامعه استارت آپی است به عنوان مثال هزینه پایین خرید و اجاره دفتر و رفت و آمد در زمان کمتر در سطح شهر مزیت های فعالیت های استارت آپی در اصفهان است که با فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه و ورود سرمایه گذاران در حوزه استارت آپ ها می توان به آینده اکوسیستم کارآفرینی در اصفهان امیدوار بود.
این روزنامه به نقل از داوود دهقان، مربی رویدادهای کارآفرینی اصفهان نوشت: یکی از دلایل حضور بیشتر فعالان استارت آپی اصفهان در پایتخت درآمدزایی بیشتر استارت آپ های تهران در مقایسه با درآمدزایی در استارت آپ های اصفهان است؛ اصفهان از لحاظ بعد مسافت به تهران نزدیک تر است و بسیاری از فعالان استارت آپی با رفت و آمد از تهران به اصفهان به فعالیت خود ادامه می دهند در نهایت هم ترجیح می دهند به دلیل کسب درآمد بیشتر در تهران ماندگار شوند و در استارت آپ های تهران فعالیت کنند، هنوز فرهنگ استارت آپی در اصفهان جا نیفتاده است و تفکر سرمایه گذاری در اصفهان سنتی است ، حتی بسیاری از سرمایه گذاران از این موضوع مطلع نیستند که برای راه اندازی یک استارت آپ چگونه باید سرمایه گذاری کنند. مشکل دیگر کمبود نیروی متخصص در اصفهان است یعنی بیشتر نیروهای کاربلد در این حوزه برای فعالیت های استارت آپی به تهران مهاجرت کرده اند؛ بسیاری از کارشناسان استارت آپی تمایل دارند در استارت آپ های مطرح پایتخت فعالیت کنند تا اینکه در یک استارت آپی حضور داشته باشند که چندان جا نیفتاده و برای مردم ناآشناست.
وی تصریح می کند: اگر چه در اصفهان هم کارگاه های آموزشی مناسبی برگزار می شود؛ اما بیشترین رویدادها و کارگاه های آموزشی در حوزه کارآفرینی و استارت آپی در تهران تشکیل می شود از طرفی هم موفقیت در حوزه استارت آپی نیازمند کسب آموزش های مداوم و یادگیری مستمر است به همین دلیل استارت آپ های پایتخت بیشتر در جریان این دوره ها قرار گرفته و از مباحث مختلف کارآفرینی استفاده می کنند و ترجیح بسیاری از فعالان کسب وکارهای نوپا این است که به جای هزینه کردن و سختی رفت و آمد برای شرکت در یک کارگاه دوروزه در تهران ماندگار شوند، این مربی رویدادهای کارآفرینی معتقد است هنوز فرهنگ استفاده از اینترنت و تکنولوژی آنطور که باید و شاید در اصفهان جانیفتاده است؛ استارت آپ ها در مقایسه با تهران دربین مردم اصفهان دیرتر جا می افتند و اصفهانی ها عادت کرده اند به این موضوع که اول باید تغییر و تحولات در سایر شهرها اتفاق بیفتد و سپس در اصفهان مورد استقبال قرار گیرد بنابراین فرهنگ سازی در حوزه استارت آپ ها و پذیرش این کسب وکارهای نوپا در شهر نیز دارای اهمیت است.
در ادامه به نقل از وی عنوان شده است: نقش رسانه ها و دانشگاه ها نیز در تسریع روند فرهنگ سازی برای رشد استارت آپ های شهر اهمیت دارد؛ با یک مقایسه ساده به تفاوت فعالیت های استارت آپی اصفهان با تهران می توان پی برد به عنوان مثال بیشتر استارت آپ های موفق و نیروهای کاربلد و متخصص در این حوزه از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شده و بسیاری از رویدادهای کارآفرینی و استارت آپی در این دانشگاه تشکیل می شوند حتی شتاب دهنده هادر دانشگاه شریف هم فعالیت دارند؛ اما برای شرکت در یک رویدادکارآفرینی در دانشگاه اصفهان حتی برای ورود و خروج به این دانشگاه نیز با دردسر مواجه می شویم بنابراین تمامی ارگان ها و سازمان ها در اصفهان باید همکاری کنند تا بتوان فرهنگ استارت آپی را در شهر رواج داد.
این روزنامه به نقل از دهقان نوشت:: یکی دیگر از دلایل ضعف عملکرد استارت آپ های اصفهان نسبت به پایتخت به فعالیت خود استارت آپ ها ارتباط پیدا می کند؛ تفکر فعالان کسب وکارهای نوپا در اصفهان این است که به اندازه ای بازار کوچک است که جای فرد دیگری نیست، استارت آپ ها اتحاد ندارند و حتی رقابت منفی نیز وجود دارد در صورتی که موفقیت شهر درگرو موفقیت تک تک این استارت آپ هاست. وی اظهار می کند: استارت آپ ها اگر سرمایه لازم را نداشته باشند به تدریج می میرند و رقبا جای آنها را می گیرند.
در ادامه به نقل از وی می خوانیم: تعداد صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در تهران بیشتر است. این در حالی است که استارت آپ های اصفهان نیز برای موفق شدن نیازمند سرمایه هستند، به باور دهقان، نقش ایده یابی در چرایی ضعف عملکرد استارت آپ های اصفهان نسبت به پایتخت کمرنگ تر است ؛ نقش تیم اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه تیم خوب می تواند با یک ایده معمولی هم محصول مناسبی در بازار عرضه کند ضمن اینکه برخی از ایده ها برای موفقیت باید بومی باشند مانند خشک شویی های آنلاین که مدیریت این استارت آپ در اصفهان در مقایسه با پایتخت آسان تر است. ریسک پایین سرمایه گذاران اصفهانی نیز یکی دیگر از دلایل عدم گستردگی استارت آپ ها در اصفهان است زیرا بسیاری از افراد مطلع نیستند این بازار تاچه اندازه جای رشد دارد و برای سرمایه گذاری در زمینه کسب وکارهای نوپا ورود پیدا نمی کنند بنابراین تازمانی که این پیش فرض ها وجود دارند نمی توان شاهد فعالیت استارت آپ های موفق و مطرح در اصفهان بود.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان- انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.