سامانه های مشابه یاب می ‌توانند شباهت‌ های متنی موجود میان یک مقاله علمی را با مجموعه مقاله های علمی موجود استخراج کرده و نتایج را بر اساس میزان مشابهت نمایش دهند.
دکتر رضا همتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سامانه با هدف جلوگیری از تخلف های علمی و مقابله با تقلب در آثار علمی در میان بروندادهای علمی مانند مقاله ها و پایان نامه ها در دسترس قرار گرفته است.
وی با اشاره به ابلاغ قانون مقابله با تقلب در آثار علمی از سوی رئیس جمهوری افزود: درهمین راستا، نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب سمیم نور و مشابهت‌ یاب مقاله های غیر فارسی ریسرچ لینک (researchlink) توسط این دانشگاه خریداری و تهیه شد و در دسترس استادان و دانشجویان قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه سامانه های مشابه یاب مقاله های انگلیسی در سال های گذشته وجود داشت، تصریح کرد: از حدود پنج سال گذشته نیز نرم افزارهای زبان فارسی نیز وارد بازار شده است.
همتی گفت: استادان و دانشجویان می توانند با استفاده از این نرم افزار، قبل از انتشار و ثبت مقاله های خود میزان مشابهت آنها را با دیگر مقاله های چاپ شده بسنجند تا از هرگونه شائبه تخلف یا سرقت علمی جلوگیری شود.
وی افزود: همچنین مسئولان دانشگاه می توانند با استفاده از این نرم افزار میزان مشابهت مقاله های استادان و دانشجویان را قبل از انتشار در نشریه ها یا پایگاه های اطلاعاتی مختلف با دیگر مقاله های موجود بسنجند.
رئیس اداره انتشارات دانشگاه اصفهان افزود: در زمان حاضر در کشور سامانه‌ای وجود ندارد که همه پایگاه‌های اطلاعاتی بروندادهای علمی فارسی‌زبان از جمله پایان‌نامه‌ها و مقاله های منتشرشده را پوشش دهد و هر کدام از سامانه‌ها به قسمتی از داده‌ها دسترسی دارند.
وی تصریح کرد: بین سامانه مشابهت‌ یاب سمیم نور و ایران داک در دسترسی به پایگاه‌های داده، تفاوت‌هایی وجود دارد و توصیه می‌شود آثار علمی مد نظر در هر 2 پایگاه جستجو و بررسی شوند.
همتی گفت: بزودی امکان دسترسی به نرم‌افزار همانندجوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(irandoc) و سامانه همتاجوی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) نیز برای استادان و دانشجویان دانشگاه اصفهان فراهم می‌شود.
وی افزود: پایگاه اطلاعاتی سامانه همانندجو (irandoc) شامل پایان‌نامه‌های منتشرشده در دانشگاه‌های کشور و پایگاه داده سامانه مشابهت‌ یاب سمیم نور در بردارنده مقاله های منتشرشده در حوزه علوم انسانی و به زبان فارسی است.
همتی ادامه داد: سامانه همتاجوی پایگاه اطلاعاتی جهاد دانشگاهی نیز به غیر از علوم انسانی، حوزه‌های علوم پایه و مهندسی را شامل می‌شود و پایگاه اطلاعاتی مشابهت‌ یاب متون غیرفارسی ریسرچ لینک، دامنه بسیار وسیعی از پایگاه‌های علمی دنیا را در همه حوزه‌های علمی تخصصی در بر می ‌گیرد.
دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
ت/3011 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.