به گزارش ایرنا، احسان دشتبانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح از روز گذشته بطور همزمان در سراسر کشور بصورت رایگان آغاز شد و به مدت یک ماه اجرا می شود.
وی افزود: در این مرحله، با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاوی واحدهای روستایی و صنعتی انجام می شود.
وی از دامداران خواست ضمن همکاری با گروه های مبارزه با بیماری های دامی شبکه های دامپزشکی، از جابجایی دام های خود بپرهیزند و توصیه های بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی را رعایت کنند تا ایمنی مناسب علیه این بیماری در دام ها ایجاد شود.
دشتبانی تصریح کرد: تب برفکی، بیماری ویروسی و بسیار واگیری است که در دام های اهلی و حیات وحش دیده می شود و می تواند خسارت اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری، دامداران و روستائیان وارد کند.
وی علائم تب برفکی را تب، بی حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم های تاول در داخل دهان، شکاف بین سم و روی پستان دام برشمرد و یادآور شد: این عامل ها سبب کاهش شدید تولید شیر و سایر تولیدات دامی، لاغری دام و سقط در دام ها می شود و یکی از راه های پیشگیری از آن مایه کوبی منظم دام است.
بیماری تب برفکی یکی از مُسری ترین و مهمترین بیماری های دام های زوج سم اهلی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان، سم، پستان و پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ دام همراه است.
این بیماری در قلب نوزاد دام ها یعنی گوساله ها، بره ها و بزغاله ها ممکن است ایجاد مرگ بافتی کند و باعث تلفات آنها بویژه در فصل زایش شود.
شهرستان آران و بیدگل در 215 کیلومتری شمالی ترین نقطه استان اصفهان واقع است.
7472/6136/6027 *خبرنگار: حسین منصوری فر* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.