در این مطلب آمده است: تعرفه تبلیغات در کانال های تلگرامی یا سایر شبکه های اجتماعی نرخ های متفاوتی را پیش روی کاربران قرار می دهد؛ کاربرانی که با آگاهی از فراگیر شدن و محبوبیت شبکه های اجتماعی بین افراد جامعه ترجیح می دهند راحت و بدون دردسر تبلیغات خود را در کانال های تلگرامی، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی ترویج دهند. نرخ های تبلیغات در شبکه های اجتماعی مختلف براساس معیارهای متفاوتی پیشنهاد می شود، نوع مخاطبان، تعداد کاربران و زمان ارائه تبلیغات از جمله فاکتورهایی است که تعیین کننده نرخ تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. به باور برخی از کارشناسان مارکتینگ، همان‌طور که قیمت ها در دنیای واقعی و نزد افراد و واحدهای مختلف متفاوت است در فضای مجازی نیز طبیعی است که نرخ های متفاوتی پیشنهاد شود و نمی توان نظارت و کنترلی روی نرخ تبلیغات اعمال کرد، بلکه این کاربران هستند که باید آگاه باشند و انتخاب کنند قیمت هایی که برای تبلیغات خود پرداخت می کنند تا چه اندازه متناسب با کیفیت تبلیغاتی است که مدنظر داشته اند.
ادامه این گزارش حاکیست: هزینه هر پست در روزهای عادی یک میلیون و 200هزار تومان، هزینه پست دو: یک میلیون و 500 هزار تومان، هزینه هر پست در روزهای برگزاری مسابقات: توافقی» این نرخ تعرفه تبلیغاتی است که در یک کانال ورزشی برای کاربران در نظر گرفته شده است. با مشاهده نرخ تبلیغات برخی از کانال های تلگرامی نیز با این موضوع مواجه می شویم که برای ساعات مختلف شبانه روز قیمت های متفاوتی برای تبلیغات ارائه می شود. به عنوان مثال در یکی از کانال های تلگرامی که از محتوای روان شناسی نیز برخوردار است نرخ تبلیغات این‌گونه تعیین می شود: « پست آخر 12 شب تا 9 صبح: 60 هزارتومان، پست دوم 12 شب تا 9صبح: 40 هزار تومان، یک روز تبلیغ به صورت پست آزاد: 500 هزار تومان، یک ساعت پست آخر: 30 هزار تومان» تبلیغات در فضای مجازی سود زیادی را نصیب صاحبان کسب و کار می کند و بازار این تبلیغات نیز روز به روز داغ تر می شود.
در ادامه این مطلب افزوده شده است: نرخ های بالای تبلیغات برای کاربران در حالی از سوی ادمین های کانال های تلگرامی یا سایر شبکه های اجتماعی به صورت سلیقه ای تعیین می شود که هیچ سازمان و ارگانی متولی نظارت بر بازاریابی اینترنتی نیست. در این بین به باور برخی از کارشناسان بازاریابی ،نرخ های تبلیغات به تدریج و در اثر رقابت مجازی ها برای تبلیغات بیشتر به هم نزدیک شده و این گسیختگی قیمت ها در شبکه های اجتماعی از بین می رود.
این روزنامه از قول 'مهرداد متین فر' کارشناس و مدرس بازاریابی نوشت: زمانی که صحبت از نظارت و کنترل نرخ تبلیغات در شبکه های اجتماعی و به طورکلی فضای مجازی به میان می آید مسئله دخالت دولت مطرح است؛ این در حالی است که در اقتصاد آزاد باید تصدی گری دولت به حداقل برسد تا اقتصاد نیز پویا شود، نمی توان کنترلی روی تبلیغات و نرخ های ارائه شده روی تبلیغ محصولات و خدمات شبکه های اجتماعی داشت؛ در دنیای مجازی مشخص نیست پشت پرده چه اشخاصی فعالیت می کنند، جنسیت آنها گمنام است، اینکه ساکن ایران یا خارج از کشور هستند مشخص نیست و مجوز دار بودن یا فعالیت بدون مجوز مجازی ها نیز نامعلوم است.
در ادامه به نقل از وی اضافه شده است: اما این اصل بازار است که پس از مدتی در اثر رقابت، نرخ های تبلیغات در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی به یکدیگر نزدیک می‌شوند و از هم گسیختگی نرخ ها از بین می رود. متین فر معتقد است درصورتی که نرخ تبلیغات توسط برخی از کانال های تلگرامی بیش از حد گران‌تر شود طبیعی است که مشتریان خود را از دست می دهند و مجازی ها به خوبی از این موضوع مطلع هستند، بنابراین نباید به دنبال این بود که قیمت های پیشنهادی را نظام مند کرد و کنترلی روی قیمت تبلیغات در شبکه های اجتماعی داشت.
در ادامه به نقل از او عنوان شده است: نوع مخاطبان یکی از فاکتورهایی است که بر قیمت پیشنهادی تبلیغات در فضای مجازی نقش دارد ؛یعنی هر چقدر مخاطبان از توان مالی بیشتری برخوردار باشند قیمت ها نیز بالاتر تعیین می شوند. به عنوان مثال در مقایسه دو کانال تلگرامی هنرمندان مجسمه ساز و کانال سنگبری ها بدون شک قیمت تبلیغات در کانال دوم یعنی کانالی که با مخاطبانی سروکار دارد که از توان مالی بیشتری نسبت به اولی برخوردار هستند بیشتر است. وی می افزاید: نوع محصولاتی که تبلیغ می شود و اینکه از چه میزان ارزشی برخوردار هستند نیز یکی دیگر از عواملی است که بر تعیین نرخ تبلیغات در شبکه های اجتماعی تاثیر گذار است؛ ضمن اینکه از نقش عادات مخاطبان نیز نباید چشم پوشی کرد .به عنوان مثال تبلیغات کانال تلگرامی در زمینه سنگبری ها در صورتی تاثیرگزار است که در طول روز ارائه نشود؛ زیرا در این مواقع بیشتر کاربران این کانال در گیر فعالیت های اقتصادی خود هستند؛ اما زمان ارائه تبلیغات در کانالی که با مخاطبان و کاربران زنان خانه دار ارتباط دارد متفاوت است.
در ادامه به نقل از این کارشناس می خوانیم: عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده قیمت هاست، بدون شک زمانی که برخی از شبکه ها، تبلیغات دارای ارزش و کیفیت بالاتری به مشتریان ارائه می کنند به دنبال این هستند که بیشتر سود کسب کنند و نرخ های بالاتری نیز در نظر می گیرند؛ اما در باره این موضوع که نرخ تبلیغات توسط برخی کانال های تلگرامی یا دیگر شبکه های اجتماعی سنگین است باید گفت این مشتری است که انتخاب می کند چه نرخی را پرداخت کند و درواقع مشتری باید تقاضا کند که قیمت ها براساس کیفیت تبلیغات ارائه شود، به طور قطع، زمانی که فشار از طرف کاربر و مشتری اعمال شود نرخ ها هم متعادل می شوند.
ادامه این مطلب حاکیست: فضای مجازی شرایط مناسبی برای تبلیغات محصولات و خدمات متفاوت است و این طبیعی است که در بازار مجازی نیز افراد قوی تر قیمت های بالاتری را پیشنهاد می کنند. به باور متین فر، به طورکلی اثربخشی تبلیغات در دنیای امروز کمرنگ تر شده است؛ تا چندین سال گذشته، زمانی که مردم بیلبورد در سطح شهر می دیدند به دنبال عکس گرفتن با آن بودند، یا نگاه کردن چندین و چند باره تبلیغات تلویزیون برای آنها لذت بخش بود؛ اما در دنیای امروز شرایط متفاوت شده است چشم افراد تبلیغات را می بیند ولی مغز آنها تبلیغات را ثبت نمی کند، در شبکه های اجتماعی نیز این اتفاق افتاد است، تا دو سال گذشته در اینستاگرام زمانی که تبلیغی ارائه می‌شد برای افراد جذاب بود؛ اما در حال حاضر سرعت چرخش پست ها افزایش پیدا کرده است و رفته رفته شرکت ها به جایی می رسند که از تبلیغات در دنیای مجازی هم نتایج سابق را استخراج نمی کنند.
در پایان این مطلب می خوانیم: در شرایط حاضر افراد به اندازه ای که تبلیغ می کنند نتیجه نمی گیرند و این به شلوغی تبلیغات ارتباط پیدا می کند.البته در کشورهای خارجی نیز شرایط همین گونه اسـت یعنی تبلیغات اثربخش نیست و فعالیت های مدیریت ارتباط با مشتری، روابط عمومی ها و برندینگ جایگزین شده است.به گفته او ، فعالیت های بازاریابی حالت نزولی دارد و به تدریج اثربخشی ابزارهایی که برای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد کاهش پیدا می کند پس باید روش های بازاریابی تغییر کند.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.