به گزارش ایرنا، دکتر هوشنگ طالبی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این رتبه بندی، دانشگاه اصفهان در رتبه 801 تا 1000 قرار گرفت.
وی با بیان اینکه از نظر رتبه بندی تایمز، دانشگاه اصفهان در بین هشت دانشگاه برتر کشورمان قرار دارد، اضافه کرد: از نظر نظام رتبه بندی لایدن هلند نیز دانشگاه اصفهان در بین 18 دانشگاه برتر ایران است.
پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های معتبر بین المللی است که از سال 2004 میلادی ارزیابی دانشگاه ها را در سطح جهان آغاز کرده است.
تایمز از سال 2013 میلادی رتبه بندی دانشگاه های برتر آسیایی را نیز بصورت سالانه ارائه می دهد.
طالبی با اشاره به ارتقای رتبه دانشگاه اصفهان در رتبه بندی 'لایدن' از 821 به 796 گفت: رتبه این دانشگاه در آسیا از نظر تایمز 201 تا 250 و از نظر لایدن 269 است.
'لایدن' از سیستم‌های رتبه‌بندی‌ معتبر بین‌المللی در کشور هلند است و هر سال به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان می‌پردازد.
رئیس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه این رتبه ها حاصل فعالیت های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه است، افزود: دانشگاه اصفهان بر اساس رتبه بندی'راوند' روسیه نیز جزو 13 دانشگاه برتر ایران محسوب می شود.
نظام رتبه بندی راوند(Round University Rankings) روسیه، به رتبه بندی موسسه های علمی و دانشگاه ها بر اساس چهار شاخص آموزشی، پژوهشی، تنوع جهانی و پایداری مالی می پردازد.
وی تصریح کرد: بر اساس طبقه بندی وزارت علوم نیز دانشگاه اصفهان در زمره دانشگاه های سطح یک و برتر کشور قرار دارد.
12 دانشگاه شامل پنج دانشگاه جامع و هفت دانشگاه تخصصی در سطح یک و برتر کشور قرار دارند.
رییس دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به رشد 16 درصدی مقاله های بین المللی این دانشگاه در سال 95 نسبت به سال 94 تصریح کرد: از مجموع یکهزار و 264 مقاله دانشجویان و استادان دانشگاه در سال گذشته 976 مقاله بین المللی بود.
وی بااشاره به اینکه 20 درصد از این مقاله های بین المللی بصورت مشترک با دانشمندان و محققان خارجی منتشر شده است، اضافه کرد: سرانه هر عضو هیات علمی از مقاله ها، یک و نیم مقاله است.
وی ادامه داد: این دانشگاه دارای 34 نشریه فعال است که 2 نشریه بصورت بین المللی منتشر می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 41 کتاب در دانشگاه اصفهان چاپ شد و 10 محصول فناورانه به ثبت رسید، گفت: تعداد سفرهای علمی اعضای هیات علمی این دانشگاه نیز در سال گذشته در مقایسه با سال 94 حدود 100 درصد رشد داشت.
طالبی، پذیرش دانشجوی پسا دکترا برای نخستین بار در دانشگاه اصفهان را یکی از دستاوردهای این دانشگاه عنوان و اظهار کرد: سال گذشته 25 دانشجوی ایرانی و هشت دانشجوی خارجی در مقطع پسا دکترا پذیرش شدند.
وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان نیز همگام با آموزش عالی کشور رشد خوبی در کیفیت مقاله ها داشته است، تصریح کرد: انتشار مقاله های علوم انسانی دانشگاه در نشریه های بین المللی نیز رشد بسیار خوبی داشته است.

*** 167 قرارداد طرح پژوهشی با صنایع و اداره ها***
رییس دانشگاه اصفهان یکی از مهمترین دستاوردهای این دانشگاه در سال گذشته را انعقاد قرارداد 167 طرح جدید پژوهشی با صنایع و اداره های مختلف استان عنوان و اظهار کرد: وضعیت طرح های تحقیقاتی ما با وجود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، رشد داشته است.
وی بااشاره به چند قرارداد کلان دانشگاه اصفهان، آنها را قرارداد با شهرداری اصفهان در باره محیط زیست و سهم آلاینده ها، طرح مربوط به منشاء ریزگردها و ساخت دستگاه آب شیرین کن اعلام و تصریح کرد: طرح دستگاه آب شیرین کن در حال سرمایه گذاری است.
طالبی از قرارداد این دانشگاه با فولاد مبارکه اصفهان برای اجرای طرح های تحقیقاتی نیز خبر داد و گفت: این قرارداد، مصداق رابطه بین صنعت و دانشگاه است.
به گفته وی، 80 درصد از قراردادهای پیشین دانشگاه اصفهان با صنایع و اداره ها به نتیجه رسیده است.

*** تفاهمنامه همکاری با 35 دانشگاه خارجی***
رییس دانشگاه اصفهان همچنین در این نشست با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری دانشگاه اصفهان با 35 دانشگاه خارجی، گفت: این تفاهمنامه ها در زمینه تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح های مشترک است.
وی با اشاره به انتخاب دانشگاه اصفهان از سوی وزارت علوم بعنوان دانشگاه معین کشور در ارتباط با دانشگاه های ژاپن و کره جنوبی افزود: این دانشگاه تاکنون ارتباط های خوبی با دانشگاه های اروپایی، آسیای شرقی و منطقه برقرار کرده است.
وی با اشاره به ارتباط این دانشگاه با دانشگاه های چین نیز گفت: 2 عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان از مهر امسال برای آموزش زبان و فرهنگ ایران به دانشگاه های شیامن و مطالعات خارجی گوآنگجو چین اعزام می شوند و 2 استاد از این دانشگاه ها برای تدریس زبان چینی به اصفهان سفر می کنند.
طالبی، همکاری با دانشگاه های استراسبورگ فرانسه و فرایبورگ آلمان را نیز از همکاری های موفق بین المللی این دانشگاه خواند و گفت: سال گذشته کنفرانس سه جانبه ای بین این سه دانشگاه در اصفهان برگزار شد و کنفرانس دوم آبان امسال در فرانسه برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان یکی از گزینه های وزارت علوم برای انتخاب پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی است، اظهار امیدواری کرد که دانشگاه اصفهان در زمره این پنج دانشگاه قرار گیرد.
رییس دانشگاه اصفهان همچنین خاطرنشان کرد که این دانشگاه حدود 200 دانشجوی خارجی دارد.
وی با اشاره به رویکرد جذب نخبگان نیز گفت: تاکنون سه استاد وابسته و 20 استاد غیر مقیم از میان دانشمندان ایرانی مقیم خارج کشور جذب این دانشگاه شده اند.

*** اجرای طرح های عمرانی بدون بودجه دولتی***
رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اجرای 32 هزار مترمربع طرح عمرانی در این دانشگاه، تصریح کرد: این طرح ها در سال های 95 و 96 بدون تخصیص بودجه دولتی و با استفاده از کمک خیران و اخذ تسهیلات اجرا شد.
وی با بیان اینکه حدود 27 هزار متر مربع از این طرح ها تا بهمن امسال بهره برداری می شود، افزود: این طرح ها شامل دانشکده های 'تربیت بدنی و روان شناسی' و 'زیست شناسی و زمین شناسی' است.
طالبی، اعتبار این طرح ها را حدود 40 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: تاکنون 25 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است.
وی همچنین گفت: از 185 میلیارد تومان اعتبار دانشگاه اصفهان در سالجاری حدود 32 میلیارد تومان در بخش پژوهشی هزینه می شود.
به گفته وی، حداقل 15 درصد از بودجه دانشگاه های سطح یک کشور باید در عرصه پژوهش هزینه شود.

*** دانشجوی ستاره دار نداریم***
طالبی همچنین در این نشست در پاسخ به سئوالی گفت:دانشگاه اصفهان، دانشجوی ستاره دار ندارد.
وی در باره وضعیت آسیب های اجتماعی نیز تاکید کرد که با توجه به بررسی های صورت گرفته، میزان آسیب های اجتماعی در بین دانشجویان این دانشگاه کمتر از حد متوسط دانشگاه های کشور است.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر فعالیت های فرهنگی اجتماعی دانشجویان بیشتر به سمت فضای مجازی رفته است و با گذشته تفاوت دارد، افزود: فعالیت های مجازی در انتخابات اخیر نقش بسزایی داشت.
وی همچنین از پرداخت 3.5 میلیارد تومان تسهیلات دانشجویی در سال گذشته به دانشجویان خبر داد و گفت: سال گذشته سه هزار و 300 دانشجوی دختر و 2 هزار و 900 دانشجوی پسر در خوابگاه های دانشگاه، اسکان یافتند.
وی با اشاره به فعالیت پنج تشکل سیاسی، 18 کانون فرهنگی اجتماعی و 52 انجمن علمی در دانشگاه اصفهان، اضافه کرد: سال گذشته 373 برنامه فرهنگی، اجتماعی توسط دانشجویان در دانشگاه اجرا شد که حدود 45 هزار مخاطب داشت.
وی با اشاره به 650 عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: 15 درصد آنها در مرتبه استاد تمام، 35 درصد در مرتبه دانشیار و 50 درصد در مرتبه استادیار قرار دارند.
طالبی همچنین گفت: این دانشگاه در سال تحصیلی جدید چهار هزار و 600 دانشجوی جدید پذیرش کرد که حدود 51 درصد از آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.
وی افزود: امسال یک رشته جدید در مقطع کارشناسی شامل زبان روسی، 6 رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد شامل تفسیر علوم قرآن، برنامه ریزی درسی، علوم شناختی، مشاوره توانبخشی، علوم اقتصاد در گرایش تجارت الکترونیک و امام شناسی ائمه و 2 رشته جدید در مقطع دکترا شامل بیوشیمی و علوم کامپیوتر در گرایش شبکه ها در دانشگاه اصفهان راه اندازی شد.
طالبی خاطرنشان کرد: همچنین امسال پنج رشته جدید در آموزش مجازی دانشگاه شامل زبان و ادبیات فارسی، مطالعات زنان در 2 گرایش، آموزش زبان انگلیسی و حقوق خصوصی راه اندازی شد.
وی خاطرنشان کرد: تابستان امسال حدود سه هزار دانش آموخته از دانشگاه اصفهان دانش آموخته شدند.
وی در باره پارک فناوری نیز توضیح داد که طرح ایجاد این پارک در دانشگاه اصفهان در سال گذشته نهایی نشد و همچنان در حال رایزنی با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این پیوند هستیم.
به گفته وی، اکنون حدود 31 واحد فناور در مرکز رشد و 10 شرکت دانش بنیان در دانشگاه اصفهان فعالیت می کنند.
دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی است.
این دانشگاه بعنوان یکی از دانشگاه های منتخب کشور در طرح تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی انتخاب شده است.
دانشگاه اصفهان دارای 14 دانشکده فعال در رشته های مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، زبان، اقتصاد و فناوری های نوین است.
ت/3011 / 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.