به گزارش ایرنا ، دبیر جشنواره یاد شده زمان فراخوان این رویداد هنری را 2 ماه قبل عنوان کرد و گفت: بیش ازهزار و 379 بیت شعر از 82 شاعر از سراسراستان و حتی برخی از نقاط کشور در این مدت به جشنواره ارسال شد.
علی مشکاتی افزود: پس از فراخوان 168 قطعه شعر در قالب‌های رباعی، ترکیب‌بند، مثنوی، قصیده، چهارپایه از سراسر استان و برخی از نقاط کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
وی به واگذاری تولیت امامزاده حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(س) از سال 1390 به بنیاد خیریه راهبری آلاء، در قالب یک تفاهم‌نامه 15 ساله فی‌مابین بنیاد خیریه راهبری آلاء و سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد بنیادخیریه آلاء علاوه بر برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، نسبت به طراحی، تدوین، تنظیم و اجرای طرح توسعه آستان مقدس اقدام کند.
وی گفت: بر همین اساس و با توجه به اجرایی شدن فاز یک طرح توسعه حرم که شامل تخریب، بازسازی و گسترش بقعه به چندین برابر فضای قبلی یعنی در حدود شش هزار مترمربع، انتخاب آیات و اشعار کتیبه‌های حرم و صحن‌ها در دستور کار مدیریت اجرایی آستان قرار گرفت.
مشکاتی افزود: در همین زمینه مدیریت اجرایی آستان مقدس طرح شب‌شعر «گوهری از مخزن سر الهی» را به ‌منظور انتخاب بهترین اشعار در وصف این بانوی گران‌قدر جهت استفاده در کتیبه‌های بقعه جدید را در دستور کار خود قرارداد.
وی گفت: پس از انتشار فراخوان و در مدت تعیین‌شده آثار 165به دبیرخانه این جشنواره واصل شد.
مشکاتی به مشارکت بنیاد خیریه راهبری آلاء، اداره کل اوقاف و حوزه هنری استان اصفهان با آستان مقدس حضرت زینب علیها السلام در برگزاری شب‌شعر «گوهری از مخزن سر الهی» اشاره و اظهار کرد: با توجه به ضرورت‌های برگزاری چنین برنامه‌های ستاد برگزاری شب‌شعر تصمیم گرفت کل فرایند داوری اشعار توسط خانه هنرمندان حوزه هنری استان پیگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: از 79 شاعر شرکت‌کننده در این شب‌شعر 60 شاعر از آقایان و 19 شاعر از بانوان هستند که به گفته بسیاری از مسئولان با توجه به تک موضوع بودن شب‌ شعر و همچنین انتشار فراخوان در سطح استانی این استقبال بی‌نظیر بوده است.
وی از برنامه‌ریزی برای انتشار تمامی آثار دریافت شده در دبیرخانه جشنواره شعر گوهری از مخزن سر الهی در قالب یک کتاب نفیس در آینده خبر داد و گفت: با توجه به استقبال بی‌نظیر شاعران و همچنین حضور زائران متعدد از 17 کشور اسلامی در این آستان مقدس، ستاد اجرایی شب‌شعر «گوهری از مخزن سر الهی» در نظر دارد دومین شب‌شعر را در بعد بین‌المللی برای سال آینده برنامه‌ریزی و اجرایی کند.
دبیر شعر آیینی کشور نیز دراین مراسم گفت: شعر آیینی باید اسوه ایمان و باورهای زلال دینی باشد و شعرای شیعه با با تمام وجود در مقابل وهابیت دشمن قسم خورده تشیع به میدان بیانید.
محمدعلی مجاهدی افزود: اگر جوهره قیام ماندگار حضرت سید شهدا را بخوانیم می توانیم در یک کلمه آن را خلاصه کنیم و آن 'اعتراض' به جامعه اسلامی نامطلوب آن زمان است تا حدی که جان خود و اصحابش را در این راه فدا کرد.
وی اظهار کرد: شاعر آیینی باید با تأثیر گرفتن از آموزه‌های رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) و با استفاده از رهنمودهای این بزرگواران به وظیفه خود عمل کند.
وی افزود: پیامبر اسلام(ص) زمانی که مبعوث شدند فرهنگ جاهلی بزرگ‌ترین افتخاراتش خلاصه می‌شد به هفت قصیده بسیار پخته عربی که از پرده کعبه آویزان می‌ کردند و از شعرای عرب می‌خواستند اگر می‌ توانند شعرهایی بهتر از این اشعار بسرایند.
وی تصریح کرد: زمانی که قرآن کریم نازل شد عرب عصر جاهلی با متنی مواجه شد که سابقه ذهنی نداشت و عرب جاهلی فکر می کرد قرآن هم نوعی از شعر است و در این راه شیطنت های انجام دادند.
مجاهدی با بیان اینکه عنصر اصلی شعر خیال است و هر مقدار شاعر بتواند از عنصر خیال بیشتر استفاده کند از نظر هنری ارزش بیشتری دارد گفت: بنابراین می‌گفتند که قرآن شعر است و چون شعر با خیال در هم‌ آمیخته است پس نمی‌تواند موجب هدایت شود تا اینکه این آیه نازل شد که ما به پیامبران شعر نیاموختیم و شعر در شأن پیامبر اسلام نیست.
وی گفت: پیامبر(ص) از شعر را به‌ عنوان یک حربه کارآمد و یک رسانه قوی برای تبلیغ دین استفاده می کرد و حضرت به اصحاب خود می‌فرمود باید در این میدان فعال باشند.
وی افزود: شاعران آیینی باید آن‌چنان ایمان خود را برابر حوادث تقویت کنند که فریب نخورند و در مقابل وهابیت و داعش مقابله کنند.
آیین اختتامیه شعر گوهری از مخزن سر الهی مصادف با سالروز ولادت امام موسی بن جعفر علیه السلام با حضور شاعران شهر استان و کشور با شعرخوانی 20 نفر از برگزیدگان این شب‌شعر در آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر برگزار شد.
در جشنواره شعر گوهری از مخزن سرالهی که به صورت استانی برگزارشد 12 نفر به عنوان شاعران برگزیده انتخاب و تجلیل شدند و هشت نفر نیزمورد تقدیر قرارگرفتند.
همچنین شاعران برخی از استان های کشور نیز در این جشنواره شرکت کردند که تجلیل شدند.
گ/8114/ 6022 خبرنگار: امیرحسین اکبری - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.