سید ابوالفضل رضوی عصر روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان نطنز در گفت و گو با ایرنا سهم استان اصفهان از این رقم را 400 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اگر نرخ سود بانکی 18 درصد در نظر گرفته شود، 5 درصد توسط معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و 5 درصد دیگر نیز توسط بنیاد مستضعفان پرداخت می شود و روستاییان 8 درصد نرخ سود وام پرداختی را پرداخت می کنند.
وی گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد میزان آورده سپرده گذار در روستاها کاهش پیدا کند و اگر در واحدهای شهری میزان آورده سرمایه گذار بین 25 تا 30 درصد است این آورده در روستاها بین 15 تا 20 درصد تعیین شود ضمن این که وثیقه شامل ملک خود روستایی و محل اجرای طرح به اندازه ارزشی که دارد مورد توافق قرار گرفته شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در سال 95 با کمک بنیاد مستضعفان نزدیک به 3 هزار شغل از این محل ایجاد کردیم و برای سال جاری نیز ایجاد 12 هزار شغل را از این محل پیش بینی کرده ایم.
وی در مورد حمایت دولت از روستانشینان و جلوگیری از مهاجرت آنان به کلان شهرها نیز گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد توجه و تمرکز دولت های گذشته در حوزه اشتغال های جدید و افزایش درآمد خانوار بسیار ناچیز بوده است.
رضوی گفت: بالا رفتن سطح تحصیلات روستاییان، مطالبه شغل مناسب تحصیلات و درآمد پایین خانوارها از دلایل مهاجرت روستاییان به کلان شهرها محسوب می شود و این دلیل ها موجب شده است اکنون 60 درصد از حاشیه نشینی کلان شهرها را روستاییان به وجود آورند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: امروز از هر پنج خانوار روستایی حداقل یک نفر تحصیل کرده دانشگاهی است و به همین دلیل سطح انتظارها بالا می رود و طبیعی است که تحصیل کرده دانشگاهی شغلی را در انتظار تحصیلات خود می طلبد و دیگر حاضر نیست که در روستا مانده و کار پدر خود را ادامه دهد.
وی گفت: اکنون اکثر روستاها دارای زیرساخت ها مانند آب آشامیدنی، برق و گاز، تلفن و حتی اینترنت هستند اما یا کاهش جمعیت دارند یا خالی از سکنه شده اند از این رو معتقدیم ایجاد زیرساخت ها تنها اثرگذار نبوده است و امروز مشکل اصلی، اشتغال و درآمد کم خانوار روستایی است که موجب مهاجرت شده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: با راه اندازی واحد های تولیدی و صنایع تبدیلی در روستاها می توانیم اشتغال را برای مردم منطقه های روستایی ایجاد کنیم و این کار از مهاجرت جلوگیری می کند.
رضوی اعطای وام با کارمزدهای پایین و حمایت روستاییان برای ایجاد کارگاه های تولید سنگ های زینتی و قیمتی، تولید لباس های مختلف محلی و صنایع دستی هر منطقه را از دیگر عوامل جلوگیری از مهاجرت به شهرها ذکر کرد.
وی ابراز کرد: درسال جاری برای هر دهستان، یک مرکز آموزشی، ورزشی، فرهنگی و درمانی ایجاد می کنیم تا هیچ روستایی از تحصیل باز نماند و عدالت آموزشی نیز رعایت شود و در این مدت آموزش و مشاوره های رایگان صورت خواهد گرفت.
مرکز شهرستان نطنز در 125 کیلومتری شمال مرکز استان اصفهان قرار دارد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری روز چهارشنبه با سفر به شهرستان های اردستان و نطنز در شمال استان اصفهان از برخی طرح ها و خدمات روستایی این منطقه ها بازدید کرد.
7408/7430 * خبرنگار: رحمت الله کاملی بادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.