سیاهگوش نوعی گربه سان وحشی و رو به انقراض است که در نقاط مختلف ایران زیست می کند.
بر اساس اطلاعات موجود به طور کلی در دنیا، چهارگونه سیاهگوش وجود دارد که شامل سیاهگوش اوراسیایی (Lynx lynx)، سیاهگوش ایبریایی (Lynx pardinus)، سیاهگوش کانادایی (Lynx canaensis)و باب کت (Lynx rufus) است.
سیاهگوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگ تر و دارای گسترده ترین پراکنش است که ایران را نیز در بر می گیرد.
حسین خلیلی سرپرست دفتر نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین میاندشت روز یکشنبه به ایرنا گفت: با توجه به گزارش های مردمی در سه سال گذشته مبنی بر مشاهده نوعی گربه سان در زیستگاه های آزاد شهرستان بوئین میاندشت واهمیت موضوع ، بررسی ها و هماهنگی های لازم در این خصوص از جمله آموزش دامداران و کشاورزان در زیستگاههای حساس توسط محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در شهریور ماه سال 95 انجام شد.
وی افزود :اقدام های انجام شده در این منطقه در سال گذشته به کشف و ثبت رسمی اولین سیاه گوش زنده به عنوان هشتمین گربه سان مشاهده شده دراستان اصفهان منجر شد.
وی اظهار کرد: کشف و ثبت رسمی این گونه اهمیت و حساسیت کاری محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست در حفاظت از زیستگاه های بکر و منطقه شکار ممنوع ستبله این شهرستان را چندین برابر کرد.
وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تا تیرماه در مجموع 3 قلاده سیاه گوش توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست مشاهده و ثبت شده است.
وی افزود: همچنین در تیر ماه سالجاری در پی گزارش یکی از کشاورزان و همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده لاشه نوعی گربه سان به محل مورد نظر مراجعه کردند که پس از بازدید و بررسی لازم مشخص شد این لاشه مربوطه به یک قلاده سیاه گوش نر بالغ و پیر است که بر اثر کهولت سن و ناتوانی در تهیه طعمه و غذا تلف شده است.
وی گفت: کشف این تعداد سیاه گوش از سال گذشته تاکنون درفاصله 15 کیلومتری از هم نشان دهنده پراکنش ، پویایی جمعیت و کامل بودن چرخه زیستی این گونه نادر و کمیاب در زیستگاه های این شهرستان است.
این کارشناس تاکید کرد: سیاهگوش حیوانی نادر و پنهانکار است که نمی توان به درستی و با دقت جمعیت این گونه را تخمین زد.
بوئین میاندشت در سال 1392 براساس تقسیمات کشوری از فریدن جدا و به شهرستان تبدیل شد.
این شهرستان که بیش از 26 هزار نفر جمعیت دارد در فاصله 177 کیلومتری غرب اصفهان واقع است.
شهرستان بوئین میاندشت با دارا بودن مراتع بکر و درجه یک استان اصفهان دارای یک منطقه شکار ممنوع به نام ستبله و زیستگاه های آزاد غنی است.
در دنیا چهار گونه سیاه گوش وجود دارد که سیاه گوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود .
سیاه گوش جثه بزرگی دارد از مشخصات بارز این گونه ارزشمند و کمیاب علاوه بر خالهای روی پوست و دم کوتاه ، موهای سیاه و بلند در انتهای گوش ها ست.
زیستگاه این گونه در مناطق جنگلی و استپی و بوته زارهای کوهستانی و مرتفع است و از شمار جمعیت این گونه جانوری اطلاعات زیادی در دست نیست.
گ/8114/ 6022 خبرنگار: امیرحسین اکبری - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.