الهیار دولتخواه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ارتقای منطقه‌ شکار ممنوع یخاب شهرستان در شورای عالی حفاظت محیط ‌زیست به ریاست رئیس جمهوری در اسفند ماه گذشته به پناهگاه حیات وحش از جمله دستاوردهای مهم محیط زیست آران و بیدگل در دولت یازدهم است.
وی افزود:هم اکنون پرونده این ارتقا در اختیار استانداری اصفهان است تا در صورت موافقت، موضوع در روزنامه رسمی اعلام شده و پس از آن احداث پاسگاه حیات وحش یخاب آغاز شود.
وی با اشاره به این که چندین نقطه برای احداث پاسگاه حیات وحش در منطقه یخاب در نظر گرفته شده است افزود: امیدواریم در صورت موافقت استانداری ظرف چند ماه آینده این پاسگاه احداث و با جذب نیروی مجرب و کارآمد بتوانیم شاهد بهبود وضعیت وحوش این منطقه ویژه باشیم.
شهرستان آران و بیدگل دارای یک پناهگاه حیات وحش است که این منطقه در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد و بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل واقع است.
پوشش گیاهی بسیار مناسب، منابع آبی فراوان و وجود چشم اندازهای بسیار زیبا و منحصر به فرد از جمله ویژگی های پناهگاه حیات وحش یخاب است که این ویژگی ها سبب شده که این منطقه زیستگاه گونه های جانوری همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، گربه شنی، کاراکال و خرگوش باشد.
این منطقه همچنین زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و دودوک و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی و آگامای سروزغی دم سیاه است.
منطقه یخاب از سال 1360 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان تحت نظارت و کنترل آن اداره قرار گرفت و از آبان ماه سال 1389 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل مسئولیت نظارت بر این منطقه بر عهده این اداره قرار گرفته و با پیگیری های انجام شده در اوایل سال 1392 رسما به عنوان منطقه ی شکار ممنوع و در حال حاضر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.
شهر ابوزیدآباد یکی از شهرهای توابع شهرستان آران و بیدگل است که در 30 کیلومتری شمال شرق این شهرستان واقع شده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.