به گزارش ایرنا، آیت الله عبدالنبی نمازی شامگاه شنبه به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضائیه در دیدار رئیس و کارکنان دادگستری کاشان، کار در دستگاه قضایی را دارای ظرافت، پیچیدگی و حساسیت های زیادی برشمرد و اظهار کرد: کار قضاوت دارای ظاهر و باطن است و باید کسانی که به لحاظ علمی، دارای سلامت، پاکی و طهارت نفس و بر هوای نفسانی شان تسلط دارند، وارد عرصه قضاوت شوند.
وی با تاکید بر این که برای پیشگیری از جرم باید سطح معرفت و آگاهی مردم در جامعه افزایش یابد، اظهار کرد: همانگونه که در بیماری ها، پیشگیری مقدم بر درمان است، پیشگیری از جرم و جنایت نیز باید همواره مقدم بر برخورد با آن باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استقلال دستگاه قضایی را باعث ثبات و اقتدار کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: شان و منزلت دستگاه قضا در نظام اسلامی دارای جایگاه رفیع است.
وی تاکید کرد: دستگاه قضایی اگر در جایگاهی که اسلام برای آن تعریف و در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است، قرار گیرد، باعث اقتدار آن می شود.
آیت الله نمازی با بیان این که دستگاه قضایی باید به جایگاه اصلی خود که در نظام توحیدی تعریف شده است، برسد یادآور شد: امور قضاوت و داوری باید به اهل قرآن، روایات، احادیث و سیره و سلوک امامان معصوم (ع) واگذار شود که با عبور از پیچ و خم های دنیا، بر مادیات چشم بسته باشند.
وی همچنین با اشاره به جایگاه والای قاضی و قضاوت نظام توحیدی، خاطرنشان کرد: قضاوت در نخست و به ذات از آن خداوند سبحان است و پس از آن به نیابت از پرورگار عالمیان، پیامبران الهی صلاحیت مسئولیت منصب قضاوت را بر عهده دارند.
به گفته وی، کار قضاوت پس از پیامبران به حضرت محمد مصطفی (ص) می رسد و بعد از پیامبر اعظم اسلام (ص) به امامان معصوم (ع) می رسد و در عصر غیبت نیز کار قضاوت را فقیه عادل و جامع الشرایط انجام می دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین ابراز امیدواری کرد اجرای احکام قوه قضائیه سبب آرامش و گسترش عدالت در جامعه شود تا کسی نتواند اقتدار دستگاه قضا را تحت تأثیر قرار و باطل را حق و حق را نیز باطل جلوه دهد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.