به گزارش ایرنا، ' محمد حسن قائدیها ' روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در سال تحصیلی گذشته 38/ 57 درصد دانش آموزان استان اصفهان در شاخه نظری مشغول به تحصیل شدند که این شاخص در کشور 33 / 64 درصد بوده است.
وی ادامه داد: ورود دانش آموزان به رشته های فنی حرفه ای و کاردانش در سال تحصیلی گذشته نیز 61 / 42 درصد بود در حالیکه میانگین این آمار در کشور 66 / 36 درصد بوده است.
قائدیها خاطرنشان کرد: این آمارها نشان می هد که در سال تحصیلی گذشته میانگین هدایت دانش آموزان استان اصفهان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش، 6 درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است.
وی افزود: سال گذشته علاوه بر اینکه اولین سال استقرار پایه دهم بود، طرح هدایت تحصیلی نیز اجرا شد و اگرچه مشکلاتی در اجرای این طرح وجود داشت اما با کمترین آسیب و مشکل اجرا شد.
وی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی مشروط به تامین زیرساخت های مختلف است، افزود: اولین نگاه ما باید به استعداد در ورود به رشته تحصیلی و رغبت دانش آموزان باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: از دیگر ملاک های هدایت تحصیلی که باید مدنظر قرار گیرد، شرایط ورود و ادامه تحصیلی دانش آموزان است.
قائدیها یادآور شد: بازار کار و وضعیت اشتغال نیز از شاخص های دیگر هدایت تحصیلی است که اهمیت بسزایی دارد.
وی افزود: در سال تحصیلی جدید نیز تعداد 62 هزار و 264 نفر از دانش آموزان وارد جرگه هدایت تحصیلی می شوند که 30 هزار و 732 نفر آنها دختر و 31 هزار و 532 نفر پسر هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان به قبولی های اصفهان در کنکور سال 95 در دانشگاه های دولتی نیز اشاره کرد و گفت: قبولی دانش آموزان استان اصفهان در کنکور سال 95 در رشته ریاضی 73 درصد، در رشته علوم انسانی 72 درصد و در رشته تجربی 36 درصد بود.
وی افزود: امسال بمنظور پیشگیری از مشکلات در روند هدایت تحصیلی، اقدام به تشکیل کارگروه مربوطه کردیم بطوری که 6 اقدام ویژه در آموزش و پرورش استان درحوزه معاونت آموزش متوسطه انجام گرفت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در مبارزه با آسیب های اجتماعی ( مواد مخدر ) اداره کل آموزش و پرورش از جمله دستگاه هایی است که با جدیت وارد عمل شده است، افزود: با پیشنهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، کمیته فرهنگی خاص در آموزش و پرورش استان با مسئولیت مدیر کل آموزش و پرورش استان تشکیل و تدابیر ارزشمندی در این کمیته اتخاذ شده است.
قائدیها ادامه داد: توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و از سوی استاندار، آموزش و پرورش استان اصفهان به عنوان دستگاه برتر معرفی شد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مواد مخدر با دستگاه های دیگر تعامل ارزنده و مثبتی داشته است، افزود: در این خصوص آموزش و پرورش استان اصفهان با 10 دستگاه تفاهمنامه امضا کرده است.
وی اعلام کرد: امسال به مناسبت هفته و روز مقابله با قاچاق دستورالعملی آماده شده است و به ادارات آموزش و پرورش و مدارس نیز به منظور استفاده از ظرفیت های موجود در مدارس ارسال کرده ایم.

**رویکرد آموزش و پرورش در بحث هدایت تحصیلی، آگاهی بخشی به خانواده ها و دانش آموزان است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز گفت: امسال رویکرد آموزش و پرورش در بحث هدایت تحصیلی، آگاهی بخشی به خانواده ها و دانش آموزان است که با تشکیل کارگروه ترویج آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش به دانش آموزان به اهداف خود دست پیدا کرده ایم.
' رحیم محمدی ' افزود: هدف ما آگاهی بخشی به دانش آموزان برای انتخاب درست رشته مورد نظر است
وی، شناسایی استعداد دانش آموزان و کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی دانش آموزان را از اهداف این طرح بیان کرد.
محمدی با اشاره به مولفه های موثر هدایت دانش آموزان به رشته های تحصیلی گفت: استعداد، علاقه، نیازهای شغلی و نیازها و امکانات منطقه از عوامل موثر انتخاب رشته دانش آموزان است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر خانواده ها بیشترین سهم را در انتخاب رشته دانش آموزان دارند و متاسفانه دانش آموزان تنها 28 درصد در این انتخاب تاثیرگذارند.
وی به اقدام های انجام شده برای ارتقای آگاهی مدیران و مشاوران مدارس اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی، برگزاری دوره های آموزشی در محل هنرستان ها و مراکز آموزشی برای دبیران کار و فناوری، تهیه بروشور، برگزاری کلاس های فوق برنامه در هنرستان ها و بازدید دانش آموزان از کارگاه های رشته های مختلف از جمله این اقدام ها است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال دانش آموزان بیشترین تمایل خود را به رشته های فنی و حرفه ای اعلام کرده اند.
محمدی همچنین به تفاوت های هدایت تحصیلی سال تحصیلی جاری و گذشته اشاره کرد و گفت: تغییر آموزان های مشاوره ای، اجرای فرایند هدایت تحصیلی از طریق پورتال همگام، صدور نمون برگ هایت تحصیلی با رویکرد توصیه ای، صدور نمون برگ اولویت ثبت نام، تغییر در شاخص های توسعه متوازن، تغییر دبیر کمیته هدایت تحصیلی، تعیین کف نمره برای ورود به هر رشته از جمله این تفاوت ها هستند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل به بیان چالش های هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: روند هدایت تحصیلی در شهر اصفهان و نواحی شش گانه، میزان آگاهی بخشی به دانش آموزان برای انتخاب درست رشته، تاثیر زیاد خانواده ها در انتخاب رشته دانش آموزان، وجود انواع مدارس خاص و ضوابط متفاوت ورود به این مدارس، پراکندگی بالای استان باعث عدم تکمیل ظرفیت بعضی کلاس ها در رشته ها شده است، ذهنیت خانواده ها نسبت به عملکرد هدایت تحصیلی در سال قبل و کاهش اعتماد آنها به برنامه های رسمی از جمله این چالش ها هستند.
مرداد سال گذشته برخی از خانواده‌های دانش آموزان پایه نهم نسبت به موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان اعتراض ‌های بسیار جدی مبنی بر اینکه مدارس به اجبار دانش آموزان را به رشته کار و دانش و یا هنرستان ها معرفی می کند به آموزش و پرورش وارد کردند.
در سال تحصیلی 95-96، 840 هزار 189 دانش آموز در هفت هزار و 329 واحد آموزشی در استان اصفهان به تحصیل پرداختند.
ت/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.