به گزارش ایرنا، حمیدرضا فولادگر سه شنبه شب در جمع خبرنگاران از تهیه گزارشی خبر داد که بر اساس آن ضمن آسیب شناسی این اصل، راهکارهای اجرای صحیح و کامل آن نیز بررسی می شود.
به گفته وی براساس این گزارش همچنین می توان ازابعاد مختلف اجرای اصل 44 را آسیب شناسی و راهکارهای مناسب جایگزین را ارائه کرد.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش نخست این گزارش، تابستان امسال ارائه می شود، افزود: نتیجه این گزارش در بخش اجرایی دنبال می ‌شود تا مشخص شود که تکالیف جدید چه بوده و بر اساس این آسیب شناسی آیا در اجرای اصل 44 تخلفاتی انجام شده؟، آیا در آیین ‌نامه اجرایی این اصل اشکالاتی وجود داشته و یا اینکه خلاء قانونی وجود دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گزارش نظارتی مشخص می شود که چه مواردی باید اصلاح شود، گفت: در بسیاری از بنگاه های اقتصادی اصلاح ساختار صورت نگرفته اما بنگاه‌ها واگذار شده است.
وی با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی در اواخر سال گذشته ادامه داد: اصل تشکیل کمیسیون ویژه و اعضای آن به دلیل اهمیت آن باید در صحن علنی مجلس مشخص شود که پس از آن در آخرین هفته سال گذشته هیأت رئیسه این کمیسیون تعیین شد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم با اشاره به اینکه بخش‌ هایی از قانون استفاده از حداکثر توان داخل اجرا نشده است، افزود: حدود 2 ماده از این قانون ایراد قانونی دارد که باید برطرف شود.
فولاد گر با بیان اینکه نرخ بیکاری واقعی حدود 24 درصد است، افزود: برای چاره اندیشی برای کاهش بیکاری از دستگاه های مختلف دولتی درخواست شده تا برنامه‌ های خود را در حوزه اشتغال ارائه دهند.
وی یادآوری کرد: کمیسیون ویژه پس از دریافت گزارش دستگاه‌ های نظارتی برای ایجاد اشتغال و تحلیل این گزارش‌ ها راه ‌حل ‌های مورد نیاز را برای ایجاد اشتغال در بخش تولید و خدمات ارائه می‌ دهد.
فولادگر افزود: دسترسی نداشتن تولید‌کنندگان به منابع مالی از مهمترین مشکلات بهبود فضای کسب و کار در گزارش مرکز پژوهش‌ های مجلس که هر سه ماه یک بار منتشر می شود اعلام شده است.
وی همچنین به بودجه 96 اشاره کرد و گفت: ابلاغ بودجه 96 و برنامه ششم توسعه به دولت از سوی مجلس انجام گرفت، اما بدلیل تصویب این دو لایحه در یک زمان، بین لایحه بودجه و احکام برنامه ششم مغایرت هایی مشاهده شد.
فولادگر اضافه کرد: با وجود گذشت بیش از سه ماه از ابتدای ماه، برخی از آیین‌ نامه‌ های این بودجه توسط دولت هنوز ابلاغ نشده است.
این نماینده مجلس درباره وضعیت اشتغال نیز تصریح کرد: نرخ بیکاری واقعی در کشور با استناد به اشتغال پایدار، 24 درصد است و این عدد برای جوانان به بالای 30 درصد می ‌رسد، دولت در عرصه اشتغالزایی برنامه ها و فعالیت هایی داشته اما باعث کاهش نرخ بیکاری نشده، علاوه بر آن تعدیل نیروهای ابتدای سال 96 نیز در آمارها و گزارش ها محاسبه نشده است.
وی افزود: بررسی‌های مجلس شورای اسلامی حاکیست که برای دستیابی به اهداف برنامه ششم، سالانه باید بین 500 هزار الی یک‌ میلیون شغل در کشور ایجاد کرد.
فولادگر با اشاره به طرح حمایت از صنایع دستی نیز خاطرنشان کرد: طرح حمایت از صنایع ‌دستی و هنرمندان این حوزه در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد که در این طرح بیمه هنرمندان و برنامه های حمایتی اجرا خواهد شد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره طرح ایجاد سازمان ملی استاندارد اظهارکرد: در این طرح نیز موارد و اشکالاتی از طرف شورای نگهبان مطرح شد که برای حل و فصل آن مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم خواهد گرفت و در صورت تائید نهایی، اداره استاندارد به یک سازمان ملی تحت نظر رئیس‌جمهوری، تبدیل خواهد شد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی با اشاره به لایحه تفکیک وزارتخانه ها نیز تصریح کرد: دولتی که دولت دهم را به شتاب‌ زدگی در ادغام وزارتخانه‌ها متهم می‌ کرد، این بار با یک لایحه دوفوریتی درخواست کرد که برخی وزارتخانه ‌ها از جمله صنعت، معدن تجارت و راه و شهرسازی در 2 روز تعیین تکلیف شود.
وی اضافه کرد: جداسازی سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش و جوانان نیز از جمله درخواستهای دولت بوده است، البته مجلس در آن زمان در حال بررسی تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بود، بنابراین یک‌ فوریت این لایحه حذف شد تا بتوانیم در زمان مطلوب درباره آن تصمیم بگیریم.
به گفته این نماینده مجلس، دولت دهم و یازدهم شرح وظایفی از وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام ارائه نکردند و از دیدگاه ما این ادغام تنها یک الحاق بوده است.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی درباره مشکلات کارخانه های پلی اکریل و کاشی اصفهان و نیلو نیز اظهارکرد: بدلیل خصوصی بودن این مجموعه ها، دولت باید تا مدتی کفالت آن را برعهده بگیرد، همچنین به منظور اصلاح ساختارهای این واحدهای تولیدی تصمیماتی اتخاذ شده است.
کارگران کارخانه پلی اکریل ایران(اصفهان) پارسال و دو ماه ابتدای امسال چند نوبت با حضور در مقابل دفتر این شرکت در خیابان آبشار اصفهان و استانداری، پرداخت حقوق معوقه خود را خواستار شده اند.
با پیگیری دولت یازدهم، حکم هیات اجرایی جدید این شرکت شهریور 95 از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شد و بدنبال آن هیات حمایت از صنایع با پرداخت 40 میلیارد تومان به این شرکت موافقت کرد.
شرکت پلی اکریل ایران با سابقه 40 ساله دارای حدود یکهزار و 700 کارگر است.
این شرکت در سال 1353 با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت 'دوپان دونمورس' آمریکا تاسیس شد و در سال 57 به بهره برداری رسید.
مهمترین تولیدات شرکت پلی اکریل ایران، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پُلی اِستر است و تولیدات آن بعنوان مواد اولیه در شرکت های نساجی و تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد.
کارخانه کاشی نیلو و کارگران کارخانه کاشی اصفهان نیز پارسال با برپایی تجمعات صنفی مقابل کارخانه و فرمانداری شهرستان نجف آباد خواستار دریافت مطالبات معوقه خود شده اند.
این دو کارخانه در سال های اخیر به بخش خصوصی واگذار شد.
فولادگر همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از موسسه های مالی و اعتباری، شرکت تعاونی هستند، گفت: بنابراین حرف مردم و سرمایه گذاران صحیح است که می گویند نظارت کافی از سوی بانک مرکزی بر روی این مجموعه ها وجود نداشته است.
وی افزود: یکی از دلایل ازدیاد موسسه های مالی واعتباری، مشکلات نظام بانکی بود، همچنین زمانی که بانک مرکزی نرخ سود سپرده را 15 درصد اعلام کرد، برخی از موسسه های مالی، بانک مرکزی را دور زدند.
این عضو مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر نیز اظهارکرد: در این موضوع به این نتیجه رسیدیم که قانون شوراها باید اصلاح شود، علاوه برآن نظارت بر شوراها نیز نیازمند تغییر است.
فولادگر با بیان اینکه نظارت بر شوراها نباید بر عهده مجلس شورای اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: نظارت بر شوراها ماهیت حقوقی دارد و نماینده مجلس نباید در این کار ورود کند زیرا باعث غیبت او در مجلس می شود و مشکلاتی را برای جلسات مجلس در پی دارد.
وی درباره شلیک موشک به مواضع داعش توسط ایران نیز افزود: یکی از نتایج این اقدام، اقتدار و انسجام ملی در کشور است.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: ایران برای مبارزه با ترویست ها مرزی نمی شناسد، این اقدام هشداری به داعش و حامیان منطقه ای آن بود.
فولادگر تصریح کرد: تصویب تحریم های جدید از طرف آمریکا را نقض صریح برجام می دانیم و دفاع نظامی و قدرت موشکی را ادامه می دهیم و تحت هیچ شرایطی تحت الشعاع تحریم ها قرار نمی دهیم.
وی همچنین از اعضای منتخب شوراهای شهر اصفهان درخواست کرد که هنگام انتخاب شهردار اصفهان، سوابق اجرایی و فعالیت های او را مد نظر قرار دهند.
ت / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده: عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.