به گزارش ایرنا، نمایشگاه 'آینه دار خط' از سوی موزه هنرهای معاصر اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شده است.
در این نمایشگاه آثار مرحوم'حبیب الله فضائلی' به نمایش درآمده است.
حبیب الله فضائلی خوشنویس، شاعر، نویسنده، کاتب، محقق، خطاط، ادیب، مولف و پژوهشگر ایرانی در 12 اردیبهشت سال 1301 در سمیرم چشم به جهان گشود.
او در سال 1325 رهسپار اصفهان شد و در مدرسه 'در کوشک' اقامت گزید و به تحصیل علوم دینی در حوزه اصفهان پرداخت.
از استادان او می توان به حاج آقا سیداحمد مقدس،شیخ عباسعلی ادیب، سیدحسن مدرس هاشمی، ملاحسینعلی صدیقین، محمدباقر زند کرمانی، حاج آقافخر کلباسی، حاج آقا جمال الدین خوانساری و آیت الله سیدعبدالحسین طیب اشاره کرد.
وی به مشق کردن از روی کتیبه های آثار تاریخی اصفهان و سنگ مزارهای تخت فولاد پرداخت و در نگارش هفت خط توانایی یافت و بویژه در نسخ و ثلث به مقام استادی رسید.
استاد فضائلی در سال 1348 شعبه انجمن خوشنویسان ایران را در اصفهان پایه گذاری کرد و سرپرستی آن را بر عهده گرفت.
کتیبه های حرم امام رضا(ع) در مشهد، حرم حضرت زینب(س) در سوریه، حرم حضرت رقیه(س)، حرم امام علی النقی(ع)، حرم امام حسن عسکری، حرم امام حسین(ع)، مسجدها و حسینه های اصفهان، شیراز، اهواز و تهران به قلم توانای او نگارش یافت و نمایشگاه هایی از خط او در داخل و خارج از کشور برپا شد.
استاد فضائلی 12 آبان سال 1376 در 75 سالگی در اصفهان دیده از جهان فروبست و در قطعه نام آوران باغ رضوان این شهر به خاک سپرده شد.
اطلس خط(تحقیق در خطوط اسلامی)، تعلیم خط(در قواعد خطوط اسلامی)، بوستان هنر خط، گنجینةالاسرار و قصائد عمان سامانی، قرآن کریم به خط نسخ شیوه ایرانی، مردآفرین روزگار، حضرت زینب(ع)، آیه نور یا گنج حقیقی و سرمشق های چلیپای نستعلیق، از جمله آثار حبیب الله فضائلی است، ضمن اینکه دیوان اشعار با تخلص فضائل با خط او نوشته شده است.
نمایشگاه 'آینه دار خط' تا 23 تیر از ساعت 9 تا 12 و بعدازظهرها ساعت 16 تا 20 در موزه هنرهای معاصر اصفهان، واقع در خیابان استانداری، جنب کاخ موزه چهلستون دایر است.
پ/8114/6027 خبرنگار:امیرحسین اکبری/ انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.