به گزارش ایرنا ، پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت روز چهارشنبه به نقل از ' حیدر علی عابدی ' اضافه کرد: این ماده به دلیل سنگین بودن با سرعت در آب ته نشین می شود و خطری برای سلامت محصولات کشاورزان و مردم به همراه ندارد.
وی درباره تغییر رنگ آب در منطقه بالادست زاینده رود که در تاریخ 10 خرداد سالجاری ایجاد شد، گفت: سیستم تصفیه خانه آب شرب شهرستان لنجان دچار اشکال شده که پس از آن پساب این مرکز وارد زاینده رود شد و تغییر آب رودخانه را ایجاد کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این اتفاق در مسیر آب آشامیدنی نبود و تنها در قسمتی از رودخانه رخ داد.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه این موضوع برای چندمین بار از سوی این مرکز در زاینده رود اتفاق افتاد، سازمان حفاظت محیط زیست به این موضوع ورود کرده و برای بررسی و برخورد قانونی با موضوع، پرونده آن را به دادگاه اصفهان ارائه کرده است.
عابدی تصریح کرد: البته در گذشته نیز پرونده ای به دادگاه شهرستان لنجان ارجاع شده بود اما متاسفانه بصورت جدی با این مرکز برخورد قانونی نشد.
به گزارش ایرنا، 10 خرداد امسال زنگ آب زاینده رود در محدوده شهرستان لنجان تغییر کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان امروز در واکنش به اخبار انتشار یافته درباره پیامدهای تخلیه پساب تصفیه خانه آب یزد به رودخانه زاینده رود گفت: این موضوع بلافاصله برای برخورد قانونی به مراجع قضایی گزارش شد و تخلف مورد نظر با قاطعیت در حال پیگیری است.
حمید ظهرابی افزود: در تاریخ 10 خرداد سالجاری به مدت 2 ساعت پساب تصفیه خانه آب شرب یزد که حاوی گل و لای و مواد منعقد کننده مورد استفاده جهت تصفیه خانه آب شرب کلروفریک بوده به رودخانه زاینده رود تخلیه شده بود.
در همین حال، مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اظهارنظری احتمال داد که تغییر رنگ آب زاینده رود در حادثه یاد شده به دلیل وارد شدن مقدار زیادی سولفات آهن به آب این رودخانه بوجود آمده است و این ماده می تواند بر روی محصولات کشاورزی اثر گذار باشد و این تاثیر در درازمدت خود را نشان خواهد داد.
مهدی رفیعی اظهار کرد: باقی مانده مواد شیمیایی و از جمله نیترات در میوه و سبزی جات اثرات دراز مدتی دارد.
رودخانه زاینده‌رود، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.