حسین فتاحی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: صیفی جات کاشته شده شامل طالبی، خربزه، هندوانه، بادمجان، خیار و گوجه بوده که کشت آن از نیمه دوم اسفند انجام شده است.
وی با بیان این که بیشترین سطح زیر کشت صیفی جات مربوط به طالبی و خربزه با 660 هکتار است افزود: هندوانه با 140 هکتار، بادمجان با 100 هکتار، سبزی با 100 هکتار و خیار با 50 هکتار در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی با بیان این که صیفی جات به صورت زیر پلاستیکی کاشته شده است گفت: سفید شهر، یزدل، ابوزیدآباد و نوش آباد بیشترین سطح زیر کشت صیفی جات را به خود اختصاص داده اند.
وی میانگین برداشت صیفی جات را به طور میانگین 30 تن در هر هکتار برشمرد و افزود: امسال به علت گرمازدگی، باد و آفت کاهش 20 درصدی برداشت در این شهرستان پیش بینی می شود.
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی کشت در این شهرستان افزود: اقلیم کویری، ماهیت گرم و خشک و وقوع خشکسالی های اخیر در این شهرستان شرایط محدود کننده ای برای رشد گیاهان زراعی و باغی ایجاد کرده است و از این رو لزوم رسیدن به الگوی مناسب کشت که نیاز آبی کم، سازگاری با اقلیم آب و خاک و به خصوص شوری و تنش رطوبتی و گرمایی مصرف آب را دارا باشد ضروری است.
وی تصریح کرد: کشت پسته ،گل محمدی و زعفران بعنوان محصولی استراتژیک با نیاز آبی کم می تواند جایگزین خوبی برای کشت محصولات با مصرف آبی بالا باشد.
وی بیان کرد: در بین محصولات زراعی کشت گیاهانی با طول عمر کوتاه تر، نیاز آبی کمتر و بازار مناسب به جای کشت های پرمصرف آبی مانند صیفی جات و پنبه در کشت های بهاره و نیز کشت گیاه کنجد در دستور کار اداره جهاد کشاورزی شهرستان قرار دارد.
وی گفت: تکنیک های در اختیار قرار دادن آب در مواقع لازم در منطقه ریشه، آبیاری قطره ای و استفاده از پوشش مناسب در کنار گیاه به منظور کاهش تبخیر آب نیز می تواند از جمله راهکارهای مناسب باشد.
شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان دارای سه هزار هکتار زمین باغی و 11 هزار هکتار زمین زراعی است.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.