به گزارش ایرنا، ' حمید ظهرابی ' روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: زمین های اطراف صنایع بزرگ اصفهان از جمله ذوب آهن، فولاد مبارکه، محدوده بختیار دشت و معدن ' باما ' از جمله این نقاط است.
ذوب آهن در 30 کیلومتری غرب، مجتمع فولاد مبارکه در 75 کیلومتری جنوب غرب، بختیار دشت در 15 کیلومتری شمال غرب و معدن باما در 20 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارند.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: آنالیزهای انجام شده نشان می دهد که خاک این نقاط با آلاینده ها و فلزات سنگین غنی شده است.
وی با اشاره به اینکه آلودگی بستر تالاب گاوخونی به لحاظ وجود فلزات سنگین همچون کادیوم و سرب بالاتر از حد استاندارد است گفت: اگر کانون گرد و غبار در این منطقه فعال شود به شدت سلامتی مردم تهدید خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای طبیعی تالاب در حوضه پایین دست، پذیرش و جذب و هضم این آلاینده هاست و چنانچه بتوانیم مقداری آب تازه همراه پساب ها وارد این تالاب کنیم این تالاب به همان کارکرد قبلی خود برمی گردد.
ظهرابی افزود: متاسفانه قسمت بیشتر آنچه وارد تالاب می شود زهاب و پساب است که ورود آنها به این تالاب اقدام درستی نیست و باید تلاش کنیم تا آب با کیفیت بالاتری به تالاب گاوخونی وارد شود.
وی یادآور شد: برای این منظور برنامه مدیریت زیست‌ بوم تالاب بین ‌المللی گاوخونی به‌ عنوان مهمترین اقدام زیست محیطی این اداره کل در دست اقدام است.
ظهرابی افزود: این اقدام در صورت اجرا با هماهنگی استان چهارمحال و بختیاری اجرا می شود زیرا مورد تایید همه ذینفعان تالاب است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور شد: برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین ‌المللی گاوخونی در قالب دوره های پنج و 20 ساله تدوین شده است.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال اگر 176 میلیون متر مکعب حقابه وارد تالاب شود ، رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی احیا خواهد شد.
ظهرابی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام های این اداره کل در زمینه کاهش آلودگی هوای اصفهان اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدام ها حذف مازوت از دو نیروگاه، اصلاح سوخت بنزین و گازوئیل، شناسایی و مقابله با کانون های گرد و غبار، تعطیلی کارخانه های تولید گچ سنتی است.
وی همچنین، عدم تمدید معادن گچ، اجرای پروژه نهالکاری و مراقبت و آبیاری در سطح پنج هزار هکتار و سامانددهی فعالیت کارخانه های تولید آجر در اصفهان را از دیگر اقدام های این اداره کل در راستای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر بیان کرد .

**جمعیت حیات وحش استان به 29 هزار راس افزایش یافته است**
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: براساس آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت حیات وحش مناطق چهارگانه تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان از حدود 21 هزار راس به بیش از 29 هزار راس افزایش یافته است.
ظهرابی با بیان اینکه یک سوم جمعیت حیات وحش ایران در استان اصفهان است، یادآور شد: بیشترین جمعیت حیات وحش استان را آهو، کل، بز، قوچ و میش تشکیل می دهد.
وی همچنین به افزایش تعداد مناطق چهار گانه حفاظت محیط زیست استان اصفهان از 9 مورد در سال 92 به 12 مورد تا پایان سال گذشته خبر داد و گفت: در این راستا یک اثر طبیعی ملی در شهرستان برخوار، یک منطقه حیات وحش در آران و بیدگل و یک منطقه در کوه یخاب مصوب و اضافه شده است.
وی سطح زمین های تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان را یک میلیون و 270 هزار هکتار اعلام کرد.

**اقدام های لازم برای جمع آوری موجودات آبزی زاینده رود انجام می شود**
مدیرکل حفاظت محیط زیست استانت اصفهان با اشاره به بسته شدن حجم آب خروجی سد زاینده رود و در پی آن خشکی این رودخانه از اتخاذ تدابیر لازم برای جمع آوری موجودات آبزی و ماهیان زاینده رود خبر داد.
ظهرابی افزود: امسال نیز همچون سال قبل با همکاری شهرداری، مردم و سازمان های مردم نهاد دوستدار محیط زیست، کار نجات ماهی های گیر افتاده در مانداب ها انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: برای این منظور از تانکرهای مجهز به اکسیژن برای انتقال این آبزیان به مکان های مناسب استفاده می شود.
ت/6994 / 2093 * خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.