حسین فروغی، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این موارد، کانال های دوست یابی و همسر یابی و کانال های دارای محتوای توهین و افترا ( حتی در صورت نداشتن شاکی) نیز مسدود می شود.
پیش از این پلیس فتا اعلام کرده بود که فقط یک سایت مجوز فعالیت درباره همسریابی دارد و آن هم سامانه ملی همسان گزینی است.
این کارشناس پلیس فتا در پاسخ به این سئوال که تعدادی از کاربران از وجود کانال هایی خبر می دهند که از طریق آنها، کلاهبرداری می شود اما تا کنون مسدود نشده اند، اظهار کرد: اگر محتوای کانال، مجرمانه یا مشکل دار نباشد و یا سابقه غیر اخلاقی نداشته باشد، مسدود نمی شود اما اگر شاکی خصوصی پیدا کند، مسدود خواهد شد.
فروغی ادامه داد: اگر کاربران نسبت به فعالیت برخی کانال ها و اخاذی یا کلاهبرداری از طریق آنها شکایتی دارند باید آن را به پلیس فتا یا دادسرای ویژه جرایم رایانه ای اعلام کنند تا رسیدگی و کانال مسدود شود.
وی با اشاره به رصد گروه ها و کانال های تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی توسط پلیس فتا، گفت: علاوه بر گزارش های مردمی که در این زمینه به دست ما می رسد، خود پلیس فتا نیز به طور مرتب به رصد این شبکه ها و شناسایی کانال ها و گروه های مجرمانه و غیر اخلاقی می پردازد.
این کارشناس با بیان اینکه سرورهای اصلی بسیاری از این شبکه های اجتماعی مانند تلگرام در داخل کشورمان نیست، تصریح کرد: فهرست کانال ها و گروه های مجرمانه یا غیر اخلاقی به برخی از این شبکه ها برای مسدود شدن ارسال می شود.
فروغی شماره تماس های پلیس فتای اصفهان برای دریافت گزارش های مردمی را 2184355 و 2183715 اعلام کرد و افزود: سامانه اینترنتی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir نیز در دسترس کاربران است.
به گزارش ایرنا، شبکه اجتماعی پیام رسان تلگرام نیز در قوانین خود ذکر کرده که محتویات مستهجن و غیراخلاقی به طور کلی در کانال ها و ربات ها ممنوع است و فعالیت آنها را متوقف می کند.
به گفته رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی کشور، براساس پروتکل های کشورها باید سرورهای شبکه های اجتماعی در دسترس باشد تا برخورد های لازم با جرائم انجام شود این در حالی است که سرورهای اینستاگرام در آمریکا و تلگرام در هلند و آلمان قرار دارد و در دسترس ما نیست.
هادیان فر افزود: شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات و ارشاد فرصت یک ساله داده است تا از تولید نرم افزارهای موبایل پایه بومی حمایت کنند.
تا کنون آمار مختلفی از تعداد کانال های تلگرام در کشور از 20 تا بیش از یکصدهزار کانال و تعداد کاربران این شبکه نیز حدود 20 میلیون مشترک اعلام شده است. این پیام رسان، در زمان حاضر پر مخاطب ترین شبکه اجتماعی در کشور است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.