این مطلب حاکیست: عمر دست خداست، برای برخی زودتر به سر می آید و برای برخی دیرتر، اما هر از چندگاهی فوت غیرمنتظره برخی که مویی سپید نکرده اند، خاطرها را آزرده می کند، فوت ناگهانی برخی چهره های مطرح همچون حسن جوهرچی، نیما طباطبایی، هادی نوروزی و این آخری ها افشین یداللهی که وارد 50 سالگی نشده بودند، همه توجه ها را به خود جلب کرد. با افزایش خدمات بهداشتی و درمانی در سال های اخیر، هر چند آمار های رسمی از افزایش سن امید به زندگی در ایران به 75 سال خبر می دهد، اما از سوی دیگر نمونه های زیادی از مرگ های زود روس هم در بین جوانان و میانسالان به گوش می رسد، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، پسران و دخترانی که در سال 2012 در ایران به دنیا آمده اند، می توانند به ترتیب 72 و 76 سال عمر کنند.
در ادامه این مطلب افزوده شده است: آنطور که علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت چندی پیش خبر داده 75 درصد بیماری‌ها و 60 تا 70 درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل چهار بیماری دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی است، سال گذشته بیش از چهار هزار اصفهانی پنجاهمین سال بهار عمرشان را ندیدند. بر اساس اعلام اداره آمار ثبت احوال استان اصفهان در سال گذشته، 23 هزار و 120 نفر در استان فوت کرده اند که از این تعداد 13 هزار و 23 نفر مرد و 10 هزار و 97 نفر زن بوده اند.
این روزنامه در ادامه اضافه کرده است: هر چند بر اساس این آمار بیشتر فراوانی فوتی ها با 11 هزار و 739 مورد فوت به گروه سنی بالای 75 اختصاص دارد، اما آمار مرگ و میرهای استان در بازه های سنی کمتر از 65 و 50 سال نیز قابل تامل است، به گونه ای که حدود دو هزار اصفهانی در بازه سنی 50 تا 60 سال از دنیا رفته اند. در مجموع بیش از چهار هزار اصفهانی کمتر از 50 سال سال گذشته از دنیا رفته اند، این آمار برای اصفهانی ها کمتر از 60 سال به شش هزار نفر، یعنی حدود 25 درصد فوتی ها می رسد، مهم ترین عامل فوتی اصفهانی ها در سال گذشته به دلیل عدم جمع بندی نهایی آمارها اعلام نشده است، اما بر اساس گزارش سالنامه اداره کل ثبت احوال استان، بیماری های قلبی و عروقی با بیش از 9 هزار قربانی در سال 94 بیشترین نقش در مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.
در ادامه این گزارش به نقل از محمد پرورش مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان می خوانیم: بعد از بیماری های قلبی و عروقی نیز ابتلا به سرطان ها و تومورها عمر اصفهانی ها را کوتاه کرده، بیماری های سیستم گردش خون شامل ایست قلبی و سکته بیشترین علت فوت و اختلالات روانی و رفتاری نیز کمترین علت فوت در شهر اصفهان گزارش شده، 52 درصد از فوتی ‌های شهر اصفهان دارای میانگین سنی بالای 74 سال هستند ؛ هزار و 65 نوزاد نیز در سال گذشته در باغ رضوان خاکسپاری شده‌اند.
در ادامه این مطلب اضافه شده است: بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت بیش از 40 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و بیش از 19 درصد مربوط به سکته‌های قلبی است که بر این اساس ایران رکورد بالاترین آمار مرگ قلبی در جهان را نیز به نام خود زده است. بر اساس این گزارش روزانه 300 ایرانی بر اثر عوارض قلبی جان خود را از دست می دهند، بر اساس اعلام اداره آمار ثبت احوال استان در سال گذشته، بعد از بازه سنی بالای 75 سال، 70 تا 74 ساله ها با هزار و 851 مورد، بیشترین آمار فوتی را به خود اختصاص می دهند. بعد از آن، بازه سنی 65 تا 60 سال با هزار و 615 مورد قرار دارد. هزار و 441 نفر نیز در بازه سنی 60 تا 64 سالگی از دنیا رفته اند. در بازه سنی 55 تا 59 و 50 تا 54 سال نیز به ترتیب هزار و 125 و 861 نفر فوت کرده اند. در بخشی از گزارش ثبت احوال استان، آمار فوت کودکان و خردسالان ارائه شده است.
این رونامه در ادامه نوشت: بر این اساس 512 مورد فوت نوزاد کمتر از یک سال، 213 مورد فوت کودکان یک تا چهار سال، 137 مورد فوت کودکان پنج تا 9 سال و 108 مورد فوت کودک 10 تا 14 سال در سال 95 ثبت شده، از بازه سنی 15 تا 50 سال نیز بیش از سه هزار نفر در استان فوت کرده اند، در این فاصله سنی تا زیر 50 سال نیز بیشترین فراوانی فوت با 632 نفر به بازه سنی 45 تا 49 سال اختصاص دارد، کمترین فراوانی فوت نیز به بازه سنی یک تا چهار سال به کودکان یک تا چهار سال اصفهانی اختصاص دارد، نسبت جنسی فوت در سال گذشته نیز حدود 130 است؛ به این مفهوم که به ازای فوت هر 100 زن در اصفهان، 130 مرد از دنیا رفته اند.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.