در این مطلب که در قالب تیتر نخست این روزنامه منتشر شده است، می خوانیم: اینکه قدیمی ها گفته اند:«نو که بیاد به بازار، کهنه می شه دل آزار»؛ بیراه و بی جهت نیست. با پیشرفت فناوری های نوین، عمده تکنولوژی هایی که تا چند سال قبل مشتری های پر و پا قرص خود را داشتند، جای خود را به رقبای جدید داده اند! شاید زمانی که سرویس پیام کوتاه بین ایرانی ها محبوبیت پیدا کرد و ارتباطات را تسهیل، کسی فکر نمی کرد با افزایش نفوذ اینترنت و گوشی های هوشمند، سرویس های جذاب و البته تا پیش از ورود فناوری پیام کوتاه در سیستم ارتباطی کشور، بازار موبایل چندان جنب و جوشی نداشت، سیم کارت ها ثبت نامی و در ابتدای امر گران بود و ایرانی ها از موبایل تلقی و انتظار کارایی تلفن ثابت داشتند.
ادامه این مطلب حاکیست: سال 1381 سر و کله سرویس پیام کوتاه یا همان اس ام اس پیدا شد؛ مفید، مختصر و کار راه انداز بود، در مقایسه با تعرفه های مکالمه تلفن هم هزینه های به مراتب کمتری به مشتری تحمیل می کرد، برای همین خیلی زود محبوب دل ها و سیم ارتباط دوستان و آشنایان با یکدیگر شد. در نوروز و مناسبت های ملی و مذهبی هم پیامک جایگاه ویژه خودش را داشت.
در ادامه این مطلب افزوده شده است: شاید نوروز 93 آخرین نوروزی بود که ایرانی ها، با استقبال میلیاردی سال جدید را به یکدیگر تبریک گفتند. در تعطیلات نوروز 1393، مشترکین اپراتورهای تلفن همراه با فرستادن 28 میلیارد پیامک، رکورد بیشترین میزان ارسال پیامک در تاریخ اپراتورهای تلفن همراه کشور را به نام خود ثبت کردند؛ آماری که البته در نوروز 94 با یک افت محسوس به سراشیبی تند نزول افتاد. بر اساس اعلام نشریه ارتباطات، بررسی آمار پیامک‌های ارسال شده در بازه زمانی 29 اسفندماه 1394 تا 14 فروردین‌ماه سال 1395 از کاهشی 12 میلیاردی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته حکایت می کرد. کاهش محسوس درآمدهای ناشی از ارسال پیامک واکنش متصدیان حوزه ارتباطات را به همراه داشته است.
در ادامه این گزارش اضافه شده است: صادق عباسی، معاون رگولاتوری تدوین مقررات حاکم بر خدمات دهندگان OTT (پیام رسان‌های اینترنتی) را یکی از مقررات مهمی دانست که حتما باید در سال 94 تعیین تکلیف شوند.علی اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات نیز درباره رقابت اپراتورهای موبایل با سرویس‌دهندگان OTT تصریح کرد: دولت برای سرمایه‌گذاری اپراتورها و صنعت ارتباطات کشور اهمیت زیادی قائل است.
این روزنامه در ادامه به نقل از ئحید قدوسی مدیر عامل همراه اول، نوشت: باید عدالتی در بازار اپراتورها و OTT ها برقرار و فضایی ایجاد شود که به نفع اپراتورها و OTTها باشد، بسته به سیاست وزارت ارتباطات، برای رگولاتوری این امکان‌ وجود دارد که اپراتورها نرخ دیتاهای متفاوتی را برای محصولات تولید داخل یا محصولات خارجی (در حوزه OTTها) اعمال کنند، در صورت ضرر اپراتورها از محل فعالیت بی‌ضابطه OTTها، وزارت ارتباطات بیش از اپراتورها ضرر می‌کنند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: در قانون بودجه 94، رگولاتوری‌ باید پنج هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کند و این رقم از محل درآمد اپراتورهاست. بنابراین اگر درآمد اپراتورها کاهش یابد تامین این درآمد نیز دچار مشکل خواهد شد، دولت مطمئنا به کاهش درآمد خود عکس العمل نشان می دهد، افزایش ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی آسان و رایگان به نرم افزارهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی در تبلت ها و رایانه های شخصی عرصه را برای رقیب سنتی تنگ کرده بود. گوشی های هوشمند با قابلیت برقراری اتصال به اینترنت نیز این رقابت را بیشتر می کرد.
این روزنامه در ادامه به نقل از ناصر مشایخی معاون بازاریابی و فروش شرکت مخابرات استان اصفهان افزوده است: در سال گذشته نسبت به سال 94، در اپراتور همراه اول و ایرانسل، به ترتیب 10 و 15 درصد کاهش ارسال پیامک داشته ایم، در سال 94، نسبت به سال 93 نیز با کاهش 5 درصدی ارسال پیامک ها از طریق اپراتورها بودیم، با رشد چشمگیر استفاده از نرم افزارهای اطلاع رسانی اینترنتی و شبکه های اجتماعی، به ویژه از سال 94 به بعد ارسال پیامک کاهش محسوس و قابل توجهی داشت.
ادامه این گزارش به نقل از وی حاکیست: تا پیش از سال 93، روند ارسال پیامک از طریق همه اپراتورها روند افزایشی خود را داشته است، اما شبکه های اجتماعی به تدریج جایگزین پیامک شدند، هر چند آمار دقیقی در خصوص میزان درآمد اپراتورها از مصرف اینترنت همراه وجود ندارد، اما یا استناد به سخنان صدوقی، مدیر عامل همراه اول مبنی بر هزینه‌های صد برابری تامین پهنای باند، بعید به نظر می رسد، اپراتورها سود زیادی بابت رشد اینترنت همراه کشور در مقایسه با پولی که از پیامک‌های نصیب‌شان می‌شد، به دست بیاورند، حال باید منتظر ماند و دید با تغییر بازار به سمت ارسال پیامک‌های انبوه، برگزاری مسابقات تلویزیونی در رسانه ملی و همکاری‌ های گسترده اپراتورها با شرکت‌های خدمات ارزش افزوده می تواند کم توجهی مشترکین به پیام کوتاه را جبران کند.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.