به گزارش ایرنا، دکتر غلامرضا اصغری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این رقم 450 میلیارد تومان در بخش درمان (شامل 300 میلیارد تومان یارانه سلامت و 150 میلیارد تومان نوسازی و بهسازی) و 400 میلیارد تومان در بخش بهداشت(شامل 200 میلیارد تومان برای پزشک خانواده و روستاها و 200 میلیارد تومان برای بهداشت شهری) هزینه شد.
وی کل هزینه صورت گرفته در این مدت در کشور را 12 هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این در حالی است که در همین مدت 10 هزار میلیارد تومان از سوی بیمه ها به دانشگاه های علوم پزشکی کشور پرداخت نشد.
وی با بیان اینکه این هزینه ها در مقایسه با بسیاری از بخش های دیگر قابل مقایسه و نبوده و چندان بزرگ نیست، تصریح کرد: با این وجود، اجرای طرح تحول نظام سلامت تاثیر زیادی در کشور داشته و سبب جلب رضایت بسیاری از مردم شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که چه تعداد از مردم استان در سه سال گذشته زیر پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند، توضیح داد: 65 درصد مردم استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی، 13 درصد بیمه روستایی و سایر مردم زیر پوشش بیمه سلامت از جمله خدمات درمانی سابق و بیمه های دیگر مانند نیروهای مسلح هستند.
اصغری اظهار کرد: استان اصفهان با پنج میلیون تن جمعیت دارای حدود 6 هزار تخت بیمارستانی با شاخص 1.2 درصد است در حالی که این شاخص در کشور 1.7 است و ما نسبت به متوسط کشوری، پایین تر هستیم.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته با اجرای طرح تحول نظام سلامت یکهزار و 300 تخت بیمارستانی در استان اضافه شد، افزود: مجوز راه اندازی نزدیک به سه هزار تخت دیگر در استان نیز داده شده است که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم محقق شود.
اصغری همچنین گفت: بخش خصوصی در استان اصفهان در زمینه بهداشت و درمان در مقایسه با شهرهای بزرگ دیگر کشور، عقب است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: در سه سال گذشته 57 میلیارد تومان برای زایمان طبیعی چهار هزار و 600 مادر در استان هزینه شد.
حمیدرضا شتابی افزود: میزان سزارین نیز در استان از 62 به 55.35 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به فعالیت 163 پزشک متخصص در مناطق محروم استان و 424 پزشک مقیم در بیمارستان های استان گفت: در سه سال گذشته 2 میلیون تن در استان از خدمات ارتقای ویزیت استفاده کردند.
وی با اشاره به هزینه 79 میلیارد تومانی در استان برای نوسازی و بازسازی بیمارستان ها اضافه کرد: 11.5 میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب العلاج و 1.8 میلیارد تومان در این مدت برای بیماران نیازمند هزینه شده است.
شتابی به توسعه بخش های ویژه بیمارستانی در طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره و تاکید کرد: در سه سال گذشته 121 تخت مراقبت های ویژه(آی سی یو)، 34 تخت مراقبت های ویژه نوزادان (ان آی سی یو)، 12 تخت پی آی سی یو، 49 تخت شیمی درمانی، 70 تخت شیمی درمانی سرپایی و یکصد تخت روانپزشکی در استان راه اندازی شد.
وی ادامه داد: تعداد دستگاه های دیالیز استان نیز از 290 به 439 تخت افزایش یافت.
طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد.
تاکید بیشتر این طرح در سال نخست اجرای آن، در بخش درمان و کاهش هزینه های مربوطه و در سال دوم در حوزه بهداشت بود.
گ/3011/6027 خبرنگار: آسیه معینی * انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.