به گزارش ایرنا، در این کارگاه سه روزه که در خانه تاریخی دهدشتی اصفهان در حال برگزاری است، تعدادی از کارشناسان ژاپنی، کارشناسانی از دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر و متخصصانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، جدیدترین یافته های علمی در باره حفاظت از بناها و سازه های چوبی تاریخی را بررسی می کنند.
این کارگاه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و موسسه تحقیقات ملی دارایی های فرهنگی توکیو(ژاپن) و پایگاه ثبت جهانی میدان امام(نقش جهان) در حال برگزاری است.
این کارگاه در بخش اول نخستین روز برگزاری با سخنرانی مهرداد حجازی با موضوع
'بناها و آثار چوبی ایران؛ ویژگی ها و چالش های حفاظتی'، سخنرانی جاوید ایمانیان با موضوع 'معرفی بناهای چوبی و عناصر وابسته به آنها'(مطالعه موردی استان گلستان) و سخنرانی'ماساهیکو تومودا'(Masahiko Tomoda) با موضوع 'مروری بر روش های سیستم حفاظت بناهای چوبی در ژاپن' انجام شد.
بخش دوم کارگاه با سخنرانی 'یوکیو کومینه'(Yukio Komine) با موضوع 'روش عمومی برای شناسایی حشرات و پیشگیری از آسیب های آنها'(مطالعه موردی ژاپن)، سخنرانی محسن محمدی با موضوع 'روش های حفاظت، مرمت و چالش ها در خصوص آسیب های حشرات در ایران' و سخنرانی مرضیه صفار با موضوع 'عوامل بیولوژیک آسیب رسان به سازه های چوبی در بافت تاریخی یزد و روش های کنترل آنها' برگزار شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در کارگاه حفاظت از بناها و اشیاء چوبی گفت: در بناهای شاخص و آثار تاریخی اصفهان، عنصر چوب زیاد بکار رفته است و در کشور ژاپن هم آثار و بناهای چوبی زیادی وجود دارد.
ناصر طاهری افزود: سازگاری اینگونه مصالح با محیط و اقلیم اصفهان و ژاپن و فراوانی و وفور چوب از مهمترین عوامل کاربرد آن در بناهای تاریخی محسوب می شود.
وی گفت: این نشست و کارگاه تخصصی با هدف تبادل اطلاعات دوطرفه بین کارشناسان ایرانی و ژاپنی برگزار شد.
طاهری گفت: فردا(سه شنبه) بازدید کارشناسان حاضر در این کارگاه از بناها و اشیاء چوبی اصفهان صورت می گیرد و روز چهارشنبه هم ادامه کارگاه با سخنرانی و ارائه مقالات برگزار خواهد شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تداوم برنامه حفاظت، مرمت و توجه به بناهای تاریخی گفت: آثار تاریخی با توجه به قدمت، خستگی و نوع مصالح بکار رفته، همیشه نیازمند توجه است.
طاهری گفت: همیشه این حساسیت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد که تک تک آثار را با کمک مردم، سازمان های مردم نهاد و کارشناسان خود، رصد و اولویت های اولیه آنها را برطرف کند.
مسئول موسسه تحقیقات ملی دارایی های فرهنگی توکیو(ژاپن) هم در این کارگاه تخصصی گفت: شباهت زیادی در اصول معماری چوبی دو کشور ایران و ژاپن وجود دارد.
'ماساهیکو تومودا' افزود: سنت استفاده از چوب در بناها و اشیاء ژاپنی از هزاران سال گذشته وجود داشته اما قدیمی ترین بنای چوبی در ژاپن مربوط به قرن ششم میلادی است.
وی با بیان اینکه تا قبل از قرن نوزدهم میلادی بیشتر بناهای ژاپنی از چوب ساخته می شد، گفت: بنای میراثی و بنای چوبی در فرهنگ ژاپنی، یکسان در نظر گرفته می شود.
وی با بیان اینکه معماری ژاپنی به دو بخش معماری دینی و معماری زندگی روزمره تقسیم بندی می شود، اظهار کرد: دوام بناهای دینی(معابد)، بسیار بیشتر از بناهای غیردینی است.
مسئول موسسه تحقیقات ملی دارایی های فرهنگی توکیو (ژاپن) با اشاره به تفاوت معماری ژاپنی و چینی گفت: در معماری و بناهای ژاپنی، یک طبقه همکف هم وجود دارد اما در معماری چینی اینگونه معماری متداول نیست.
وی با بیان اینکه اختلاف آب و هوایی و رطوبت در این دو کشور، دلیل عمده تفاوت معماری هاست، گفت: در معماری ژاپنی از چوب و گل استفاده زیادی می شود برخلاف معماری چینی که بیشتر از آجر استفاده شده است.
تومودا با بیان اینکه در مرمت های جدید ژاپنی به سعی و خطا(آزمایش) هم پرداخته می شود، گفت: امروزه مرمت بناهای تاریخی با دو هدف بهبود وضعیت ساختمان و حفظ ارزش میراثی آن انجام می شود.
تاکنون حدود 22 اثر تاریخی در استان اصفهان شناسایی شده که از این تعداد حدود 2 هزار اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تعدادی هم با توجه به اهمیت و قدمت زیاد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
ت 7150 /6027
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.