این مطلب حاکیست: نتایج برخورد پلیس راهور استان با رانندگان متخلف در سال گذشته نشان می دهد بیش از چهار هزار و 207 نفر بدون گواهینامه رانندگی کرده اند؛ البته این آمار همه رانندگان فاقد گواهینامه در اصفهان نیست و شمار افراد بدون مجوز رانندگی، از این عدد نیز فراتر می رود و به گفته سرهنگ رضا رضایی، رییس پلیس راهور فرمانده انتظامی استان اصفهان، تمامی خاطیان به دادگاه معرفی شدند و پلیس تا پایان مراحل دریافت گواهینامه بر این رانندگان نظارت می کند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: چندی پیش با ابلاغ معاون قضایی رییس کل دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب تهران مجازات‌ های جدید و البته جدی‌تری برای رانندگان فاقد گواهینامه قانونی شد تا خاطیان کمتر هوس رانندگی بدون گواهینامه کنند، به گزارش مشرق، با ابلاغیه جدید، از این پس رانندگی بدون گواهینامه محرومیت های اجتماعی سنگین تری نیز برای متخلفان به همراه خواهد داشت؛ چراکه برخلاف گذشته که امکان محرومیت اجتماعی متخلفان تنها تا شش ماه وجود داشت، این بار رانندگی بدون گواهینامه می تواند منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی آن هم بیش از شش ماه تا پنج سال را برای متخلف به همراه داشته باشد. نکته دیگری که باعث می شود کمتر کسی به فکر رانندگی با وسیله نقلیه بدون در اختیار داشتن گواهینامه مربوط به آن کند، مجازات جدیدی است که می تواند متخلف را حداکثر تا پنج‌سال از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی محروم کند.
در ادامه این مطلب اضافه شده است: البته این بند قانونی جدید،‌ بخش دیگری نیز دارد و آن انتشار اسامی این متخلفان در رسانه هاست. بر این اساس قرار گرفتن مجازات تخلف رانندگی بدون گواهینامه و تغییر درجه مجازات آن از هفت به شش در جدول مجازات های تعزیری، این امکان را نیز برای رسانه ها فراهم کرده است که در صورت قطعی شدن حکم، نام فرد و حکم قطعی او را منتشر کنند؛ مجازاتی که برای چهره های سرشناس، کمتر از حبس آزاردهنده نیست.
این روزنامه در ادامه به نقل از سرهنگ رضا رضایی رییس پلیس راهور فرمانده انتظامی استان نوشت: چهار هزار و 207 راننده فاقد گواهینامه در استان اصفهان وجود دارند و این رانندگان روال قانونی خاص خود را دارند، با وجود تشدید مجازات این متخلفان، آمار رانندگان متخلف در اصفهان افزایش یافته است، تعداد رانندگان شناسایی شده نسبت به سال 94، 18 درصد افزایش داشته است.
در ادامه این گزارش می خوانیم: دی ماه سال گذشته نیز، جانشین ریس پلیس راهور اصفهان از شناسایی و معرفی 61 هزار متخلف بدون گواهینامه به دادگاه خبر داد. علیرضا جان ‌نثاری در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون 15 هزار نفر به دلیل رانندگی خودرو بدون گواهینامه و 46 هزار نفر رانندگی با موتورسیکلت بدون گواهینامه به دادگاه معرفی شده‌اند. او افزود: تخلفاتی در آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی ثبت شده که به ازای این تخلفات نمره منفی به راننده تعلق می‌گیرد و اگر نمره منفی افراد به 30 برسد، گواهینامه آنها ابطال خواهد شد و در استان اصفهان از ابتدای سال تا به حال دو هزار و 150 مورد گواهینامه که نمره منفی 30 داشته‌اند اخذ شده است.
ادامه این مطلب حاکیست: برابر ماده 723 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی بدون گواهینامه مبادرت به رانندگی کند، برای بار نخست به حبس تعزیری به مدت دو ماه یا پرداخت جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می شوند و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد، افرادی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می کنند، بر اساس ضوابط توسط پلیس اعمال قانون شده و پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قضایی و مجازات به مراجع قضایی معرفی می شوند.
این روزنامه در ادامه اضافه کرد: بعد از تشدید مجازات های قانونی، مساله فرهنگ سازی در جامعه و نقش خانواده ها در کنترل فرزندان در پذیرش هنجارها و پدیرش قوانین و مقررات حاکم بر جامعه است، ماموران پلیس به صـــورت میدانی حین برخورد با تخلفات رانندگان نسبت به اخذ و بررسی گواهینامه معتبر آنان اقدام می کنند و در صورت نداشتن گواهینامه برخوردهای قانونی با این افراد اعمال می شود، بعد از اصفهان، کاشان در رتبه بعدی جای دارد.
در پایان این مطلب می خوانیم: در سال95، 342 هزار جلد گواهینامه توسط پلیس راهور استان صادر شده و در سال گذشته، 253 هزار و 839 نفر برای تمدید گواهینامه خود اقدام کردند که مراحل تمدید و صدور مجدد گواهینامه برای این افراد توسط پلیس راهور استان انجام گرفته است.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.