دکتر محمدمسعود کریمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ' هویت ' مجموعه عناصری از شخصیت فرد است که به او امکان می دهد موضع خود نسبت به جهان و دیگران را مشخص کند.
رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان، هویت را بر دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم کرد و ادامه داد: هویت شغلی، هویت بدنی، هویت دینی (آداب و رسوم، اعتقادات، التزام عملی، شکل گیری) و غیر دینی از جمله هویت های فردی است.
وی هویت اجتماعی را نیز شامل هویت اجتماعی- مدنی، هویت دینی- ملی، هویت دفاع از سرزمین، هویت سیاسی و هویت ملی دانست و تصریح کرد: هویت لازمه نظام اجتماعی است و هرگونه تاخیر یا انحراف در شکل گیری هویت موفق، می تواند منجر به پراکندگی یا بحران هویت شود.
وی با اشاره به اینکه بحران هویت بسیاری از ناهنجاری های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد بیان کرد: دولتمردان و نظام سیاسی اهمیتی بسزا برای هویت قائل هستند بنابر این کیفیت و درجه هویت فردی، دینی و ملی آنان می تواند نقشی موثر در توسعه فرهنگ ملی و دینی کشور ایفا کند که این مساله برنامه ریزی در حوزه هویت را امری حیاتی کرده است.
وی با بیان اینکه مهمترین گام در هر برنامه ریزی شناخت ابعاد مساله است، تاکید کرد: اهداف کلان امور جوانان در بحث هویت، ارتقای هویت دینی و ملی جوانان در طول برنامه پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.
مدیرعامل موسسه آموزشی و تربیتی مدیران جوان، مفهوم سازی هویت با رویکرد بومی سازی، هویت یابی و هویت جویی جوانان با رویکرد تامین نیازهای اساسی و توانمندسازی جوانان در این زمینه، توانمندسازی محیط خانواده، اجتماع، فرهنگی و اداری با رویکرد غنی سازی را از جمله راهبردهای این هدف کلان برشمرد.
کریمی همچنین متناسب سازی شیوه های آموزشی و تربیتی با مقتضیات دوره جوانی، شکل دهی به ابعاد چندگانه هویت با رویکرد تعادلی و مشارکت جویانه و خردورزانه را از دیگر راهبردها بیان کرد.
وی افزود: افزایش زیرساخت های شکل گیری و ارتقای هویت جوانان در ابعاد فردی، دینی و ملی، افزایش تولیدات نرم افزاری مربوط به شکل گیری هویت جوانان، افزایش نسبت دستیابی جوانان به هویت موفق ملی و دینی و کاهش سن دستیابی جوانان به هویت فردی ملی و دینی موفق و پایدار از اهداف کمی امور جوانان استان اصفهان است.
کریمی تصریح کرد: اجماع معنایی و مفهومی درخصوص موضوع های هویت فردی، دینی و ملی جوانان در نظام تصمیم گیر و تصمیم ساز، تقویت نقش نهاد خانواده و نهادهای اجتماعی مؤثر در شکل گیری هویت فردی، دینی و ملی جوانان از اهداف راهبردی ما در حوزه هویت جوانان است.
وی منعطف ساختن برنامه های هویتی متناسب با مقتضیات دوره جوانی، توانمندسازی جوانان به منظور دستیابی به هویت منسجم و پایدار، تدوین شاخص های استاندارد اندازه گیری هویت، مصون سازی جوانان در برابر نفوذ هویت های بیگانه و متعادل نمودن برنامه های ارتقای هویت ایرانی، نقلابی و اسلامی را از دیگر اهداف راهبردی این موسسه مدیران جوان دانست.
ت /7135
** خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون - انتشاردهنده: محمد سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.