ژولت شمین شامگاه سه شنبه در سفر به شهر اصفهان و در دیدار با استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور مجارستان آمادگی هر گونه همکاری با کشور ایران در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و .. را دارد، اظهار داشت: ما در نظر داریم با توسعه ارتباطات خود با ایران زمینه ساز افزایش روابط ایران و اتحادیه اروپا باشیم.

وی همچنین به افزایش همکاری ایران و مجارستان در حوزه انرژی هسته‌ای اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا هفته آینده قراردادی بین مسئولان بلند پایه ایران و مجارستان منعقد خواهد شد.

معاون نخست وزیر مجارستان در ادامه با اشاره به اینکه توسعه روابط بانک‌های ایران و مجارستان نیز در دستور کار است، اضافه کرد: در این زمینه نیز در آینده‌ای نزدیک قراردادهایی بین بانک‌های مطرح و بزرگ هر دو کشور منعقد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حارض نیز قرارداد تولید ۶۰۰ دستگاه اتوبوس با حمایت مالی بانک مجارستانی با ارزش ۸۵ میلیون یورو بین کشور ایران و مجارستان منعقد شده است، تصریح کرد: همچنین قرار است در هفته آینده در نشستی مشترک با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برنامه‌های کاری دیگری را نیز بررسی و به مرحله اجرا برسانیم.

شهر «دبرسمن» برای خواهر خواندگی با اصفهان پیشنهاد می‌شود

شمین در ادامه با اشاره به انعقاد قرار داد خواهر خواندگی اصفهان با یکی از شهرهای مجارستان که توسط استاندار اصفهان پیشنهاد شد نیز ابراز داشت: این پیشنهاد با توجه به پیشینه تاریخی و جایگاهی که اصفهان در جهان دارد برای ما حکم دستورالعمل را دارد و در این زمینه ما شهر «دبرسن» که پیشینه تاریخی مشابه اصفهان را دارد در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم.

وی در ادامه به جایگاه فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت: در این راستا باید یادآور شوم که فرهنگ سفیر هر کشور است و از این رو همه مسئولان مجارستان برای مسئولان کشور ایران و به ویژه رئیس جمهور وقت ارزش زیادی را قائل هستند و توسعه ارتباطات ایران با کشورهای خارجی در این دوره را می‌توان گامی موثر در راستای ارتقاء جایگاه این کشور تلقی کرد.

معاون نخست وزیر مجارستان با تاکید بر اینکه مسئولان مجارستان هر گونه قرارداد برای تحکیم روابط ایران و مجارستان را امضا می‌کنند، ابراز داشت: در این راستا باید یاد آور شوم که مسئولان مجارستان مشتاق سفر رئیس جمهور ایران به مجارستان هستند.

مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک مجارستان ایرانی است

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبیله‌ای به نام یاس‌ها از کشور ایران و از شهر یزد به مجارستان کوچ کرده و در حال حاضر نیز در این کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، افزود: در این راستا می‌توان گفت که رئیس بزرگ‌ترین بانک مجارستان از قوم یاس‌ها و ایرانی‌الاصل است.

شمین همچنین به تحصیل بیش از یک هزار و ۴۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مجارستان اشاره کرد و بیان داشت: یادآور می‌شوم که تاکنون نیز چهار هزار دانشجوی ایران از دانشگاه های مجارستان فارغ التحصیل شده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری در ایران نیز ابراز داشت: در این بین می‌توان به چشمه‌های آب معدنی ایران اشاره کرد که خواص زیادی دارد و جایگاه خوبی برای جذب گردشگران در کنار دیگر ظرفیت‌ها است.

 

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610461
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.