به گزارش روز پنجشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، سیدمحمد میرمحمدی در دیدار دوجانبه با 'ژولت شمین' معاون نخست‌وزیر مجارستان با بیان ویژگی‌های شاخص استان یزد گفت: این استان یکی از مراکز صنعتی کشور با رتبه دوم ذخایر معدنی، بهشت انرژی خورشیدی، مقصد گردشگری، قطب بهداشت و درمان مرکز کشور و دارای ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و فناوری زیاد است و زمینه‌های فعالیت مشترک و متقابل را بین دو کشور فراهم آورده است.
وی افزود: استان یزد با داشتن حدود 65 دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی از جایگاه بالایی در استعدادهای علمی برخوردار است و 23 سال متوالی توانسته است رتبه اول کنکور سراسری را به خود اختصاص دهد که هم‌اکنون در این استان 98 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.
استاندار یزد میراث فرهنگی و گردشگری را ظرفیت شاخص استان دانست و گفت: در چهارساله اخیر تعداد گردشگران خارجی چهاربرابر شده و بر همین مبنا برای توسعه مراکز خدمات گردشگری در قالب هتل‌های چند ستاره، بوم گردی و بازسازی خانه‌های سنتی برنامه‌های ارزشمندی را به اجرا گذاشته است.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد بیان کرد: خوشحالیم در دولت و تدبیر و امید همکاری‌های ایران و مجارستان رو به افزایش است، سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر رفع موانع تولید و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و روزبه‌روز اثربخشی بیشتری به همراه داشته است.
استاندار یزد ادامه داد: خوشبختانه سفر نخست‌وزیر مجارستان با همراهی پنج وزیر و یکصد تاجر این کشور در آذرماه سال 94 به ایران موجب شد تا روزنه امید جدیدی برای همکاری‌های بیشتر بین دو کشور به وجود آید.
میرمحمدی افزود: تشکیل نشست اتاق مشترک ایران و مجارستان در بهمن‌ماه سال 94 در تسهیل اجرای تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، نویدبخش اجرا و عملیاتی شدن این برنامه‌ها درزمینه های مختلف است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استان یزد با توجه به پتانسیل نیروی انسانی و زیرساخت‌های موجود، شرایط خوبی برای همکاری‌های مشترک با مجارستان و سایر کشورها در حوزه علم و فناوری دارد.
نماینده عالی دولت در استان یزد گفت: دانشجویان فارغ‌التحصیل از یزد و مجارستان را سفرای فرهنگی این دو کشور می‌دانیم و لازم است زمینه‌های تبادل علمی و فرهنگی مشترک تقویت شود.
استاندار یزد از دیدار معاون نخست‌وزیر مجارستان با اقلیت‌های مذهبی استان ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: استان یزد الگوی شاخصی در زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف است و این موضوع نشان از فهم و درک عمیق مردم این استان دارد.
وی افزود: اگر این ویژگی‌ها در سایر مردم جهان تقویت شود هرگز شاهد جنگ و خونریزی نخواهیم بود و صلح و دوستی بین کشورها برقرار می‌شود.
میرمحمدی با اشاره به اینکه نظریه‌پرداز گفت‌وگوی تمدن‌ها یکی از فرزندان فرهیخته این دیار و کشورند؛ خاطرنشان کرد: امیدواریم این نظریه برجهان حاکم شود و ملت‌ها بیشتر باهم رفاقت کنند و مسائل فی‌مابین را با گفت و گو و مذاکره حل‌و فصل نمایند، همان‌طور که ایران در مذاکرات هسته‌ای از طریق مذاکره و گفت وگو به تفاهم و توافق رسید.
استاندار یزد به تقویت زمینه‌های همکاری با کشورهای مختلف بخصوص کشورهای دوست و همسایه در دولت تدبیر و امید اشاره و بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند استان یزد میراث فرهنگی و گردشگری است که می‌تواند زمینه همکاری‌های ایران و مجارستان را در امور فرهنگی، اجتماعی و هنری گسترش دهد.
میرمحمدی گفت: خوشبختانه مثلث طلایی گردشگری اصفهان ،فارس و یزد مقصد قطار عقاب طلایی دانوب قرارگرفته و حرکت این قطار از مجارستان فرصتی است برای اینکه دو کشور بتوانند از گنجینه‌های فرهنگی و گردشگری و اماکن تاریخی یکدیگر بهره‌مند شوند.
وی در پایان بیان کرد: یزد با کمبود منابع آب مواجه است که به همین دلیل بر توسعه صنایع کم آب خواه تأکیدداریم و ضروری است تا زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور در این حوزه شناسایی شود و با توجه به خواهرخواندگی یزد و یاسپرین می‌توان موزه توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری یزد را در استان سولنوک مجارستان و متقابلاً موزه توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مجارستان را در یزد داشته باشیم.
جمهوری مجارستان کشوری در اروپای مرکزی است. این کشور یکی از 15 مقصد برتر گردشگری در جهان است.
مجارستان با کشورهای اتریش، اسلواکی، رومانی، صربستان، کرواسی و اسلوونی همسایه است.
این کشور در فاصله سال‌های 1947 تا 1989 تحت سلطه کمونیسم بود و یکی از کشورهای بلوک شرق. در سال 1989 مجارستان مرزهایش با اتریش را گشود و همین امر سبب شد سقوط بلوک شرق سرعت گیرد.
در طول چند سال اخیر همکاری های علمی و فرهنگی میان 2 شهر یاسپرین کشور مجارستان و یزد با نصب نماد بادگیر در یاسپرین و شیپور در یزد بیشتر شده است.
استان یزد هم اکنون دومین استان معدنی ، چهارمین استان صنعتی کشور و هشتمین استان صادر کننده محصولات غیرنفتی کشور است که با قدمت چند هزار ساله در مرکز جغرافیانی ایران قرار دارد.
این استان 1.1 درصد جمعیت کشور را داراست ولی از لحاظ تولید صنعتی 4.4 درصد سهم تولید این بخش را در کشور دارد .
1968/ 5054 تنظیم کننده : محمودرضا رحمانی ** انتشار : بهنام احمدی.*
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.