در این مطلب می خوانیم: نوروز امسال بود که پیامی با این مضمون که «نخستین گروه از حجاجی که قرار بود امسال به حج بروند، منصرف شدند» در فضای مجازی منتشر شد و مورد استقبال زیاد کاربران این فضا قرارگرفت. در توضیح این خبر آمده بود که یزدی ها، پول حج را به بیمارستان شاه ولی این شهر اهداء کرده اند. بلافاصله پیام های تبریک و تقدیر از سوی مردم سایر استان ها، روانه فضاهای مجازی شد؛ مردمی که شهروندان یزدی را به خاطر این اقدام تحسین می کردند. حتی پیشنهاداتی برای راه اندازی کمپین جهت تشویق سایر حجاج به انصراف از حج ارائه شد. کار بالا گرفت و در نهایت برخی مسئولان جهت تکذیب این خبر که می توانست در روند مذاکرات ایران و عربستان که از اسفندماه گذشته آغاز شده بود نیز تاثیرگذار باشد، دست به کارشدند.
ادامه این گزارش حاکیست: ابتدا رییس بیمارستان شاه ولی که در متن خبر به نام آن اشاره شده بود، درصدد تکذیب خبر برآمد و گفت که هیچ رقمی از سوی حجاج با نام کمک به این بیمارستان، واریز نشده و این خبر، شایعه ای بیش نیست. در گام بعدی، علی اصغر شریفی مدیرحج و زیارت استان یزد در گفت و گو با خبرنگاران یزدی گفت: هیچ‌گونه انصرافی از سوی یزدی‌ها صورت نگرفته و انتشار این خبر از اساس کذب است، شریفی نه تنها این خبر را تکذیب کرد که در ادامه تاکید کرد امسال نیز حجاج یزدی با توجه به برنامه ‌ریزی‌های ملی سازمان حج و زیارت می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کرده و به این سفر معنوی اعزام شوند.
این روزنامه در ادامه نوشت: خبر انصراف یزدی ها از سفر حج، برای دومین بار بود که دهان به دهان می پیچید و برای دومین بار هم تکذیب شد؛ اولین بار در سال 94 و پس از آن بود که ریاض به اتفاق جدیدی مزین شد و خبر رسید دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. پس از این اتفاق، ماجرای تحریم عربستان و نرفتن به حج، به طور جدی میان ایرانیان مطرح شد بویژه اینکه مردم از تعلل سعودی ها در محاکمه ماموران خاطی و البته آن چه که «نرمش بیش از اندازه ایران در برابر عربستان» می نامیدند، شاکی بودند. این شکایت و گلایه ها، چندماه بعد، در فاجعه خونبار «منا» و سقوط جرثقیل در مکه، به اوج رسید. آتش زدن سفارت عربستان در تهران، تکلیف را یکسره کرد و عربستان سعودی با اعلام قطع روابط سیاسی با ایران و جلوگیری از حضور حجاج ایرانی در حج 95 ، پرونده حج تمتع را بست.
در ادامه این گزارش افزوده شده است: پس از کارشکنی صریح و جدی ریاض در ماجرای حج ، برخی مراجع نیز اعلام کردند که حفظ عزت و کرامت ایرانی در چنین شرایطی تقدم دارد . از جمله مراجع، آیت ا... نوری همدانی بود که اعلام کرد : «وقتی امنیت و عزت حجاج در خطر است، حج دیگر واجب نیست.» و یا آیت ا... مکارم شیرازی که با انتقاد از مردمی که می خواستند از طریق کشور ثالث ویزای عربستان ردیافت کنند، گفت :«طالب حجی عزت‌مندانه هستیم. وقتی در حال حاضر در منطقه به اذعان دشمنان، حرف اول را می‌زنیم، دلیلی ندارد سر ذلت در مقابل دشمنان به زیر بیاندازیم.»
این روزنامه در ادامه اضافه کرد: پس از فتوای صریح برخی علما و مراجع درباره تحریم حج، مردم نیز به میدان آمدند از جمله شهروند اصفهانی که فیش حج عمره خود را فروخت و مبلغ آن را به بهزیستی اهدا کرد. انصراف از حج این شهروند اصفهانی، بازتاب زیادی در رسانه ها داشت. امام جمعه میاندورود هم گفت: باید با هم‌بستگی مردم حتی آنهایی که ثبت‌نام کرده‎اند و پول داده‎اند اعلام کنند که ما حاضر نیستیم به این سفر برویم و من نیز همانند همه مردم و همه سیاسیون در کنار علما و مراجع این موضع را دارم و اقدام عملی انجام می‎دهم.
در ادامه این مطلب می خوانیم: با این حال سعید اوحدی ـ رییس پیشین سازمان حج و زیارت- یکی از مسئولانی بود که بارها اعلام کرده بود که هیچ ودیعه‌گذاری از حج تمتع انصراف نداده است. او در آخرین آماری که مردادماه سال گذشته از انصراف‌دهندگان حج و عمره ارائه کرد، گفته بود: هیچ زائری از نوبت تشرف به حج واجب صرف‌نظر نکرده، چرا که حج، امری واجب است و برای آن حکم شرعی وجود دارد. علاوه‌بر این، جمعیت انصراف‌دهندگان عمره نیز تغییر نکرده است.
ادامه این گزارش حاکیست: اوحدی البته در آخرین روزهای خردادماه امسال آمار تازه تری ارائه داد و با اشاره به اینکه تمام 17 هزار نفری که قسط اول حج 95 را پرداخته بودند، بعد از اعلام ما پول خود را از بانک پس گرفته‌اند، گفت: از 1.5 میلیون نفری که برای حج تمتع ثبت نام کرده‌اند، هیچ کس انصراف نداده اما از 6.5 میلیون نفری که برای عمره ثبت نام کرده‌اند تاکنون 7 هزار نفر انصراف داده‌اند.
در ادامه این مطلب افزوده شده است: ناز و غمزه و شرط و شروط گذاشتن ها سعودی ها البته چندان به درازا نکشید. سعودی ها که پیش از این گفته بودند زائران ایرانی به ظرط حفظ برخی قوانین از جمله عدم برگزاری دعای کمیل ، خودداری از شعار دادن و همچنین با دستبند و پابندهای ردیاب الکتریکی امکان حضور در حج را خواهند داشت، تنها چندماه بعد و پس از آن که اخبار زیادی درباره سقوط اقتصاد سعودی شنیده می شد، برای ازسرگیری اعزام حجاج ایرانی پیشقدم شدند. ماه های پایانی سال 95 بود که در برخی رسانه ها عنوان شد وزیر حج عربستان اعلام کرده که از ایران برای حضور در حج آینده دعوت کرده است، اما مقامات ایران در ابتدا گفتند که هیچ دعوتنامه رسمی از عربستان دریافت نکرده‌اند ولی مدتی بعد دریافت چنین دعوتنامه‌ای را مورد تایید قرار دادند و اعلام کردند که هیئتی برای مذاکره به عربستان سعودی اعزام خواهد شد. مذاکراتی که گفته می شود مثبت بوده و روند اعزام حجاج ایرانی به عربستان در سال جدید از سرگرفته خواهدشد. با این حال شایعات تمامی ندارد.
این روزنامه در ادامه اضافه کرد: در روزهای گذشته و پس از تکذیب های صورت گرفته مختلف از سوی مسئولان درباره انصراف حجاج یزدی، این بار پیام دیگری با این مضمون درفضای مجازی منتشر شد: «گروهی از حجاج تبریزی که قرار بود امسال به حج بروند مثل حاجیان یزدی منصرف شوند. انصراف 400 نفر دیگر از هموطنان تبریزی جای تشکر و قدردانی دارد و هزینه این گروه برای تهیه جهیزیه 50 نوعروس صرف خواهد شد. » در پایان این پیام هم دقیقا مثل شایعه اول از مردم خواسته شده تا با اطلاع‌رسانی همه ایرانی‌ها مثل یزدی‌ها و تبریزی‌ها انصراف دهند تا عزت ایرانی‌ها بدست آل سعود جانیتگار خدشه‌دار نشود. » و این بار هم این خبرمجازی، تکذیب شد و به تبع آن یک مقام آگاه در سازمان حج و زیارت که با «ایسنا» گفت و گو کرده ، در این باره گفت : «اخبار مربوط به انصراف گروه‌های چند نفره از حج، شایعه است و تکذیب می‌شود. درحال حاضر یک میلیون و 300 هزار نفر در انتظار حج هستند و مشتاق در انتظار حج به سر می‌برند.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.