به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سید جمال الدین صمصام شریعت در جمع خبرنگاران افزود: هر چند شهرداری اصفهان در حوزه میراث تاریخی وظیفه ای ندارد ولی سالانه 35 میلیارد تومان در خصوص بهسازی اماکن باستانی و تاریخی اصفهان صرف می کند که نمونه آن در مرمت پل های خواجو، سی و سه پل، شهرستان، جویی و نور پردازی مناره های تاریخی، بهسازی و نوسازی برخی عصارخانه ها، مساجد، حسینه ها، حمام ها، کاروان سراها، بازارها و سنگ فرش پیاده راهها ست.
وی در خصوص مشخص شدن پایه های جهان نما در میدان امام حسین (ره) اصفهان، اظهار کرد: سازمان نوسازی برای بازسازی مجدد این بنا اعلام آمادگی کرده است و اعتبار آن تامین شده است ولی به لحاظ اختلاف نظر در این خصوص در سازمان میراث فرهنگی مرکز، با قرار دادن شیشه هایی در اطراف آن به صورت باستانی آنرا حفظ کرده ایم.
وی با بیان اینکه چهار هزار و 500 هکتار از 23 هزار هکتار اراضی کلان شهر اصفهان در بافت فرسوده قرار دارد، افزود: دوهزار و 270 هکتار از اراضی فرسوده اصفهان در شورای عالی شهرسازی کشور به تصویب رسیده است که شامل دریافت 70درصد تخفیف صدور پروانه می شوند.
صمصام شریعت با بیان اینکه دولت وظیفه دارد ما به ازای تخفیف بافت فرسوده را به شهرداری ها پرداخت کند، افزود: این رقم تا کنون محقق نشده است.
صمصام شریعت توسعه پایدار، توجه به مسائل زیست محیطی به ویژه آب، حمل و نقل، جذب گردشگر، رفع مشکل بافت های فرسوده، ساخت هتل های چهار و پنج ستاره، مجموعه های ورزشی و تامین فضای فرهنگی را از مهمترین نیازهای شهری اصفهان دانست.
حمام خسرو آقا اثر تاریخی به جای مانده از دوران صفویه در جوار مجموعه تاریخی میدان نقش جهان اصفهان بود .
این حمام که در ضلع شمالی محور عظیم دولتخانۀ صفوی قرار داشته، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین حمام های تاریخی اصفهان بود که به همت یکی از درباریان دوران شاه سلیمان صفوی به نام ( خسرو آقا) بنا نهاده شد.
این بنای تاریخی به سبب آنکه در مسیر یک خیابان قرار داشت نیمه شب 23 فروردین 1374
تخریب و روی آن آسفالت شد.
همچنین پایه کاخ جهان نما که در دوره صفویه در چهارباغ ساخته و در زمان استیلای ظل السطان در زمان قاجار تخریب و به مرور زمان دفن شده بود؛ هنگام اجرای عملیات قطار شهری در محل دروازه دولت اصفهان از زیر خاک نمایان شد.
/7134/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.