یه گزارش ایرنا،رسول زرگرپور روز شنبه در گردهمایی 'نقش مراتع در مدیریت جامع حوضه های آبخیز' افزود: استان اصفهان برای حل این مشکلات با استفاده از توان بالای کارشناسی علمی و عزم و اراده مدیریت، برنامه های میان مدت تهیه و در حال اجرای آنهاست.
وی افزود: سیاست های دولت تدبیر و امید در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، بسیار پویا و راهگشا بوده است.
استاندار اصفهان اظهار داشت: ایران بر روی دو کمربند زلزله آلپ- هیمالیا و کمربند صحرایی آفریقا- آسیا قرار دارد که در کمربند اول بیش از 80 درصد شهرها و روستاهای کشور در معرض زمین لرزه شدید و متوسط و در کمربند دوم بیش از 85 درصد از کشور در مناطق خشک، نیمه خشک و بشدت خشک قرار دارند.
وی افزود: براساس این وضعیت کشور، عقل حکم می کند که در کلیه برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و چشم اندازها، این دو تهدید بالقوه مورد توجه قرار گیرد.
زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان در باره این تهدیدات شرایط ویژه تری دارد، گفت: در حالی در دنیا 15 درصد سرزمین ها کویری است، این رقم در ایران به 25 درصد و در استان اصفهان به 30 درصد سرزمین ها می رسد.
وی اضافه کرد: متوسط بارش جهانی 750 میلی متر ، متوسط بارش در ایران 250 میلی متر و متوسط بارش در استان اصفهان حدود 120 میلی متر یعنی یک ششم بارش های جهانی است.
استاندار اصفهان گفت: در طول سالیان دور، مردم باهوش و با ذکاوت این دیار با خلاقیت و برنامه ریزی، این شرایط سخت را مدیریت کردند، ولی هجوم بدون برنامه صنعت، افزایش رو به تزاید جمعیت و زندگی تقلیدی ماشینی باعث شد امروز ما وارث استانی با شرایط محیطی شکننده باشیم.
وی افزود: این وضعیت شکننده در طول ده ها سال ایجاد شده و جبران آن نیاز به برنامه، منابع و زمان دارد و دولت به تنهایی نمی تواند این مشکلات را رفع کند.
زرگرپور خاطرنشان کرد:در مجمع ملی سلامت در حضور رئیس جمهوری، وزیر کشاورزی اعلام کرد که سموم مصرف شده در دوران تحریم دارای آثار و زیان های بسیار بوده است و به همین دلیل برنامه ای بمنظور کنترل آلودگی خاک، کنترل سموم و کودهای غیراستاندارد و مُخرب توسط جهاد کشاورزی، تدوین و به اجرا درآمده است.
وی گفت: برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در استان اصفهان 6 ماه زودتر از تهران آماده شد و این طرح در کارگروه مربوطه به تصویب رسید.
زرگرپور افزود: در طول سه سالی که این طرح به مورد اجرا درآمد بیش از پنج هزار هکتار از کانون های گرد و غبار استان، درختکاری و تثبیت شد و هدفگذاری این برنامه تثبیت 10هزار هکتار از کانون های فرسایش خاکی است.
وی اضافه کرد: در کنار این طرح، زمین هایی برای اجرای پروژه های تحقیقاتی در این نیز به دانشگاه ها اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه طرح مقابله با آلودگی هوای اصفهان با کمک دانشگاهیان تدوین شده است، گفت: با توجه به اعلام رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، این طرح موفق ترین طرح جامع مقابله با آلودگی هوا در کشور است بطوری که در سال 92 تنها 93 روز هوای سالم در اصفهان گزارش شده بود در حالی که امروز این عدد به 279 روز رسیده و بعبارتی تعداد روزهای هوای سالم شهر اصفهان سه برابر شده است.
زرگرپور ادامه داد: در سال 92 تنها یک روز هوای پاک داشتیم و امسال تاکنون این رقم به هفت روز رسیده و تعداد روزهای ناسالم نیز بسیار کاهش یافته است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه آنچه امروز در بخش آب استان رخ داده در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است، تصریح کرد: در قالب طرح 9 ماده ای احیای حوضه ی آبریز زاینده رود، مدیریت یکپارچه بر حوضه حاکم شد که الگویی برای سایر حوضه های آبریز بوده است.
وی اضافه کرد: اولین بار حسابداری حوضه آبریز و تعیین سهم ها و همچنین برداشت های غیرمجاز، مشخص و طرح های توسعه ای متوقف و سامانه دوم فعال شده است و البته این اقدامات انجام شده هنوز هم کافی نیست.
استاندار اصفهان همچنین گفت: به نظر می رسد کشاورزی استان نیاز به رویکرد جدید دارد و باید در ساماندهی اصولی کشاورزی از طریق الگوی کشت مناسب، سیستم های آبیاری، سیستم های گلخانه ای، تسریع شود و با حرکت جهشی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ریزگردها یکی از دغدغه های مدیریت استان برای آینده است، گفت: اگر نتوانیم بر این مشکل غلبه کنیم مشکلات عدیده ای خواهیم داشت و در این مسیر نیازمند اعتبارات کافی هستیم و امیدواریم حمایت های لازم صورت پذیرد و باید اعتبارات آبخیزداری بیش از پیش افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، گردهمایی نقش مراتع در مدیریت جامع حوضه های آبخیز روز شنبه با حضور مهندس جلالی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و مدیران کل منابع طبیعی سراسر کشور در اصفهان برگزار شد.
همزمان با برگزاری این گردهمایی از 123 طرح در بخش های آبخیزداری، بیابانزُدایی، جنگل کاری، مرتع، بهره برداری، ممیزی و مهندسی و یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان با اعتبار 42 میلیارد و 500 میلیون تومان بهره برداری شد.
وسعت بیابان های ایران 20 درصد مساحت کشور است در حالی که این رقم در استان اصفهان به 30 درصد می رسد.
بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد.
گردهمایی 'نقش مراتع در مدیریت جامع حوضه های آبخیز' با گرامیداشت هفته منابع طبیعی و شعار 'همیار طبیعت باشیم' برگزار شد.
6027/ 8116/
خبرنگار: کاظم قانع* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.