به گزارش خبرنگار ایرنا آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی روز شنبه در همایش گرامیداشت هفته منابع طبیعی در دانشگاه کردستان افزود: آبخیزداری به معنای هدر ندادن آب های موجود در زمین است که اگر درست این کار صورت گیرد، بسیاری از مشکلات کمبود آب حل خواهد شد.
وی با اشاره به استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی در نقاط مختلف استان اضافه کرد: اگر به همین شیوه پیش برویم بی شک در آینده برای تامین آب دچار مشکل خواهیم شد.
وی اظهار کرد: مشکل اساسی ما در بحث منابع طبیعی، عدم آگاهی نسبت به منافع آن است؛ در حالیکه اگر دقیق بررسی کنیم می دانیم وجود در چرخه حیات ضروری است.
وی با بیان اینکه خداوند طبیعت را در اختیار انسان قرار داده است ادامه داد: این به معنای آن نیست که مطابق میل و به صورت نادرست از آن بهره ببریم؛ چرا که استفاده بی رویه و نامناسب از طبیعت به ضرر خود انسان است.
وی اظهار کرد: انسان با استفاده از طبیعت باید خود را رشد دهد و در کنار آن، اجازه دهد طبیعت و منابع طبیعی نیز رشد یابد.
وی با بیان اینکه بسیاری از گیاهان و درختان ارزش خوراکی و دارویی دارند افزود: می توان از طریق دانش بنیان کردن بهره برداری از محصولات باغی، اشتغال و درآمد زایی ایجاد کرد.
در پایان این همایش آیت الله حسینی شاهرودی به همراه مسئولان با حضور در محوطه دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان چند اصله نهال غرص کردند.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان 374 هزار هکتار است.
از پانزدهم تا بیست و یکم اسفند به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که در طول این هفته برنامه های مختلفی شامل غرص نهال، اجرایی برنامه هایی در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و تقدیر از فعالان عرصه منابع طبیعی و مرتعداران نمونه برگزار می شود.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.